Cartas ao mar... De experiências que nos habitam: Narrativas de formação docente

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8226

Keywords:

Narrative, Formation, Reading

Abstract

This work intends, through a partial report of its development and results, to discuss and analyze the importance of teaching training narratives in the scope of educational research. In this perspective, the research reported here was carried out at a public school in DF, Brasília, which attends the elementary school segment from the first to the fifth year and sought to identify and analyze conceptions of primary school teachers about their own experiences of reading throughout their school trajectory, as well as to understand the existence or not of a dialogue of these teachers’ personal experiences and their present pedagogical practices in the teaching of reading. In this direction , a research focus was used based on narratives of the teachers’ formation and their written experiences through themes and proposals related to the objectives of the research. One of these proposals was a request to the teachers to write a letter to teachers who have been in some way remarkable about the teaching and learning of reading. In this perspective, to amplify this discussion we will bring Benjamin’s contribution, which will deepen the relations between experience and narrative, and Vygotsy’s and Bakhtin’s, whose work understands language as organizer of thought, planner of action, allowing a distancing of immediate events and our own life. The fact that teachers have privileged situations not directly related to the teaching and learning processes of reading, but to aspects of the teacher and student relationship may indicate that for these teachers, these relationships seem to have a greater weight in their training trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eda Maria de Oliveira Henriques, Universidade Federal Fluminense

Professora da Universidade Federal Fluminense, possui graduação em Psicologia pela Universidade Santa Úrsula (1975), formação em Psicanálise pela Sociedade de Estudos Psicanalíticos Latino Americanos, mestrado (1993) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2001). 

Mônica Maria de Azevedo, Universidade Federal Fluminense

Professora assistente do quadro permanente da Universidade Federal Fluminense, atuando na Faculdade de Educação, na área de Psicologia da Educação. Possui graduação em PSICOLOGIA pela Universidade Gama Filho (1988) , especialização em Alfabetização pela UFSJ - Universidade Federal de São João del Rei (1998) e em Psicopedagogia (1999) através do convênio CEP (Centro de Estudos de Pessoal do Exército Brasileiro) e a UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro, e mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2006).

References

Bakhtin, M. (2014). Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: HUCITEC.

Bakhtin, M. (2011). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Bragança, I. F.de S. (2008). Histórias de vida e formação de professores/as: um olhar dirigido à literatura educacional. In: E. C. de Souza; A. C. V. Mignot (Org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet-FAPERJ.

Brait, B. (2014). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto.

Brait, B. (Org.). (2013). Bakhtin: dialogismo e construção do sentido. São Paulo: Editora Unicamp.

Catani, D. B., Bueno. B. O., Souza, M.C.C.C., Sousa, C. P. de (Orgs.). (2013). Docência, Memória e Gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras Editora.

Jobim e Souza, S. (2001). Infância e linguagem. Campinas ”“ São Paulo: Papirus Editora.

Josso, M. C. (2010). Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: A. Nóvoa, M. Finger (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus.

Passeggi, M.C. (2010). Memorial de formação. In: D. A. Oliveira, A. M. C. Duarte, L. M. F. Vieira (Orgs.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação - CDROM.

Souza, E. C. de. (2008). Histórias de vida, escritas de si e abordagem experiencial. In: E. C. de Souza, A. C. V. Mignot (Orgs.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet-FAPERJ.

Vigotski, L. S. (2001). A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2000). Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.

Published

2018-02-02

How to Cite

Henriques, E. M. de O., & Azevedo, M. M. de. (2018). Cartas ao mar. De experiências que nos habitam: Narrativas de formação docente. Linhas Críticas, 23(51), 311–328. https://doi.org/10.26512/lc.v23i51.8226

Issue

Section

Dossiê: Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.