Deafness and family: aspects of parental relationships in daily bilingual communication

Authors

  • Celeste Azulay Kelman Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Daniele Nunes Henriques Silva Universidade de Brasília - UnB
  • Ana Cecília Ferreira de Amorim Universidade de Brasília - UnB
  • Daisy Cristina Azevedo Universidade de Brasília - UnB
  • Rosa Maria Godinho Monteiro Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3737

Keywords:

Deafness, Family, Psychology and education

Abstract

This article focuses on the familial dynamics of interactions between deaf children and hearing parents, as affected by the difference between them, and the educational aspects in this context. Emphasis is also placed on the subjectivities of the guardians or representatives of the families. A qualitative methodology was used, with the participation of eighteen family members, who discussed subjects such as: communication and language, sign language, and cochlear implants. The categories found were: resistance/denial of deafness; guilt/responsibility for deafness, and presence/absence of sign language in the family. It can be concluded that programs with a psycho-educational focus, involving familial experiences, should be considered priorities in the conduction of public policies, for they promote the re-signification of experiences, resulting in better development of the child.

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Author Biographies

Celeste Azulay Kelman, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília. Professora do Programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Publicação recente: Dilemas sobre o implante coclear: implicações linguísticas e pedagógicas (Espaço, v. 33, p. 33-41, 2010).  

Daniele Nunes Henriques Silva, Universidade de Brasília - UnB

Professora do Departamento de Psicologia Escolar e Desenvolvimento do Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde no Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, pesquisadora do grupo de pesquisa Pensamento e Linguagem (GPPL/UNICAMP).  

Ana Cecília Ferreira de Amorim, Universidade de Brasília - UnB

Psicóloga pelo Centro Universitário de Brasília e mestranda do Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento e Saúde no Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília

Daisy Cristina Azevedo, Universidade de Brasília - UnB

Psicóloga pela Universidade de Marília.

Rosa Maria Godinho Monteiro, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília

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Published

2011-12-13

How to Cite

Kelman, C. A., Silva, D. N. H., Amorim, A. C. F. de, Azevedo, D. C., & Monteiro, R. M. G. (2011). Deafness and family: aspects of parental relationships in daily bilingual communication. Linhas Críticas, 17(33), 349–366. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3737

Issue

Section

Dossiê: Educação Especial Inclusiva

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