The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character

Authors

  • Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva Faculdade de Educação - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4641

Keywords:

Teacher education;, Reflective/researcher teacher;, Research;, Teaching

Abstract

This article presents a literature review guided by historical and dialectical materialism, in which are listed categories for analysis that structure the theoretical production of the reflective/researcher teacher; in this case, the relationship between theory and practice, autonomy, empowerment, and action research. Based on this analysis, we present five assumptions that we believe are components of the discussion about research by basic education teachers. We conclude by reaffirming the understanding of education as a battlefield for hegemony. Therefore, research for teacher education and work may represent a process of accountability or an emancipatory possibility, based on the epistemological and collective condition of the act of researching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva, Faculdade de Educação - UnB

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e professora da Universidade de Brasília (UnB), no Departamento de Administração e Planejamento (PAD) da Faculdade de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação.

References

ANDRÉ M. (org.) O Papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 4 ed. Campinas: Papirus, 2005.

ANFOPE. Documentos Finais dos V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII, XII, XIV Encontros Nacionais da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação. Brasília, de 1990 a 2014.

ARCE, Alessandra. Compre o Kit neoliberal para a educação Infantil e ganhe grátis dez passos para se tornar um professor reflexivo. Educação e Sociedade. v. 22, n. 74, abr. 2001.

CARR, Wilfrd e KEMMIS, Stephen. Teoria crítica de la enseñanza: la investigacion-acciónen la formaión del professorado. Barcelona: Martinez Roca, 2001.

CASTRO, Cláudio e CARNOY, Martin. Como anda a reforma da educação na América Latina. Rio de Janeiro. Fundação Getúlio Vargas, 1997.

CODO, Wanderley. Educação ”“ Carinho e Trabalho. 3 ed. São Paulo: Vozes, 2002.

DEWEY, John. Como pensamos ”“ como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3 ed. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 1933.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica à s apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 3 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

ELLIOT, J. Recolando a pesquisa-ação em seu lugar próprio e original. In: GERALDI, Corinta M.G., FIORENTINI, Dario e PEREIRA, Elisabete M de A (orgs). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras-ALB, 1998.

FREITAS, Luís Carlos de. Neotecnicismo e formação do educador. In: ALVES, Nilda (org.). Formação de professores, pensar e fazer. São Paulo: Cortez, 1998.

FREITAS, Luís Carlos de. Uma pós-modernidade de Libertação: reconstruindo as esperanças. Campinas, SP: Autores Associados. 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo: Cortez, 1984.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e crise do capitalismo real. 2. ed. São Paulo:Cortez, 1996.

GERALDI, Corinta Maria Grisola, FIORENTINI Dario; PEREIRA, Elisabete M. Aguiar (orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas-SP: ALB, 1998.

GIROUX. Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GRAMSCI A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

GRAMSCI, Antônio. Cadernos do Cárcere. v. 1. Edição e tradução: Carlos Nelson Coutinnho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 1976.

LEWIN, Kurt. Psycologie dynamique. Les relations humanies. Paris: PUF, 1946.

LÖWY, Michael. As aventuras de Karl marx contra o Barão de Münchhausen: marxismo e positivismo na sociologia do conhecimento. 12 ed. São Paulo: Cortez, 1998.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira; revisão técnica de Paolo Nosella; prefácio de Demerval Saviani. 3. ed. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 2000.

MARX, Karl e ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: teses sobre Feurbach. São Paulo: Moraes, 1984.

NÓVOA. António. (org.). Os professores e sua formação. 3 ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

OLIVEIRA, Betty Antunes de. O trabalho educativo: reflexões sobre paradigmas eproblemas do pensamento pedagógico brasileiro. Campinas-SP: Autores Associados,1996.

PERRENOUD, P. et all ( org) Formando professores profissionais. Quais Estratégias? Quais Competências?. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

RENAUT, A. O Indivíduo: reflexões acerca da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro: Difel, 1998.

SACRISTÁN, J. Gimeno e GÓMEZ, A. L. Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4 ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SHON, Donald. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

STENHOUSE, L. la investigación como base de la enseñaza. 2ed. Madri: Morata, 1987.

STENHOUSE, L. Investigación y desarrollo del curriculum. 4 ed. Madrid: Morata, 2003.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ZARAGOZA, Jose Manuel Esteve. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos Professores. São Paulo: Edusc, 1999.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2016-02-05

How to Cite

Silva, K. A. C. P. C. da. (2016). The Researcher/reflective Teacher’s Perspective and the “Baron of Munchhausen” Character. Linhas Críticas, 21(46), 565–583. https://doi.org/10.26512/lc.v21i46.4641

Issue

Section

Dossiê 2015: Formação de Professores: propostas e concepções

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.