Physical education teachers as adaptive experts and the search for innovation
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36668Keywords:
PE, Teachers, Teacher Education, Pedagogical practice, InnovationAbstract
This study aims to describe and analyze the teacher education trajectories and the declared pedagogical practices of Physical Education teachers that seek to innovate in their classes. This is a multi-case and biographical study, carried out semi-structured interviews. Among the results, the following innovations in the classroom can be highlighted: diversification of content and methodological strategies, the insertion of badminton and training classes, the use of video games and the creation of a games room at the school. Throughout their professional trajectories, these teachers sought to expand their knowledge and skills, acting as adaptive experts.
Downloads
References
Almeida, F. Q. de. (2017). Educação Física escolar e práticas pedagógicas inovadoras: uma revisão. Corpoconsciência, 21(3): 7-16. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/5312
Altet, M. (2017). A observação das práticas de ensino efetivas em sala de aula: pesquisa e formação. Cadernos de Pesquisa, 47(166): 1196-1223. https://doi.org/10.1590/198053144321
Bransford, J., Derry, S., Berliner, D., Hammerness, K., & Beckert, K. L. (2019). As teorias da aprendizagem e seus papéis no ensino. Em I. Darling-Hammond, & J. Bransford (Org.). Preparando os professores para um mundo em transformação (pp. 34-74). Penso.
Carlan, P., Kunz, E., & Fensterseifer, P. E. (2012). O esporte como conteúdo da educação física escolar: estudo de caso de uma prática pedagógica “inovadora”. Movimento, 18: 55-75. https://doi.org/10.22456/1982-8918.29643
Darling-Hammond, L., Hammerness, K., Grossman, P., Rust, F., & Shulman, L. (2019). A elaboração de programas de formação de professores. Em L. Darling-Hammond & J Bransford (Orgs.). Preparando os professores para um mundo em transformação (pp. 333-377). Penso.
Esteve, J. M. (1995). Mudanças sociais e função docente. Em A. Nóvoa (Org.). Profissão professor (pp. 93-124). Porto.
Faria, B. A., Brach, V., Machado, T. da S., Moraes, C. E. A., Almeida, U. R., & Almeida, F. Q. (2010). Inovação pedagógica na educação física. O que aprender com práticas bem sucedidas? Ágora para la EF y el Deporte, 12(11): 11-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3217498
Faria, B. A., Machado, T. S., & Bracht, V. (2012). A inovação e o desinvestimento pedagógico na educação física escolar: uma leitura a partir da teoria do reconhecimento social. Motriz, 18(1): 120-129. http://doi.org/10.1590/S1980-65742012000100013
Fensterseifer, P. E., & Silva, M. A. (2011). Ensaiando o novo em educação física escolar: a perspectiva de seus atores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 33(1): 119-134. http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/874/628
Fullan, M. (2001). The new meaning of educational change. Teachers College Press.
Fullan, M. (2009). O significado da mudança educacional (4 ed.). ArtMed.
Gal-Petitfaux, N. (2013). Analyser la leçon d’ÉPS: des modèles prescriptifs aux modèles descriptifs des activités en classe. Em B. Boda, & A. COSTON (Org.) La leçon d’ÉPS en question (pp. 12-18). AEEPS.
Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J-F., Malo, A., & Simard, D. (2013). Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. EdUnijuí.
Gil, J. M. S. (1999). Inovação e investigação educativa: aproximação a uma relação incerta. Em V. Molina Neto, & A. Triviños (Org.). A pesquisa qualitativa na educação física (pp. 29-43). Sulina.
Goodson, I. F. (1995). Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. Em A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores (pp. 63-78). Porto Ed.
Hammerness, K., Darling-Hammond, L., Bransford, J., Berliner, D., Cochran-Smith, M., McDonald, M., & Zeichner, K. (2019). Como os professores aprendem e se desenvolvem. Em L. Darling-Hammond, & J. Bransford (Org.). Preparando os professores para um mundo em transformação (pp. 306-332). Penso.
Hatano, G., & Oura, Y. (2003). Commentary: reconceptualizing school learning using insight from expertise research. Educational Researcher, 32(8): 26-29. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X032008026
Maldonado, D. T., Farias, U. de S., Nogueira, V. A., Santos, A. R., Meireles, B. F., Moreira, V. dos S., & Freire, E. dos S. (2018). Indícios de mudanças nas práticas pedagógicas dos professores de educação física escolar: análise dos estudos publicados em anais de eventos nacionais. Corpoconsciência, 22(1): 77-92. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6279/4245
Messina, G. (2001). Mudança e inovação educacional: notas para reflexão. Cadernos de Pesquisa, 114: 225-233. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300010
Moita, M. C. (1995). Percursos de formação e trans-formação. Em A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores (pp. 111-140). Porto Ed.
Paillé, P., & Muchielli, A. (2012). L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Armand Colin.
Perrenoud, P. (1999). Le pilotage négocié du changement dans les systèmes éducatifs. Em J. Lurin, & C. Nidegger (Org.). Expertise et décisions dans les politiques pédagogiques de l’enseignement (pp. 88-103). Service de la recherche en éducation.
Schwartz, D. L., Bransford, J. D., & Sears, D. (2005) Efficiency and innovation in transfer. Em J. Mestre (Org.). Transfer of learning: research and perspectives (pp. 1-52). Information Age Publishing.
Silva, B. S., Souza, A. C. F., & Martins, M. Z. (2019). Desafiando o abismo tradicional: uma aproximação entre práticas inovadoras e o modelo de Educação Esportiva da educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 42: 1-8. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2019.04.003
Silva, M. S., & Bracht, V. (2012). Na pista de práticas e professores inovadores na educação física. Kinesis, 30(1): 75-88. http://doi.org/10.5902/010283085718
Soares, A. J. G., Millen Neto, A. R., & Ferreira, A. C. (2013). A pedagogia do esporte na educação física no contexto de uma escola eficaz. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 35(2): 297-310. http://doi.org/10.1590/S0101-32892013000200004
Woods, P. (1995). Aspectos sociais da criatividade do professor. Em A. Nóvoa (Org.). Profissão professor (pp. 125-153). Porto Ed.
Yin, R. K. (2015). Estudos de caso: planejamento e métodos. Bookman.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcos Godoi, Bruno da Silva Pinto, Joami Bettim Cabeleira, Renato Gagg Lourenço, Evando Carlos Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).