Reading as training, training as reading: narrative/formative processes in question

Authors

  • Eda Maria de Oliveira Henriques Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Helena Amaral da Fontoura Universidade Estadual do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4310

Keywords:

Narratives;, Teacher training;, Reading

Abstract

This article presents research conducted with teachers form the public school system in the Brazilian Federal District and teachers who majored in education in Rio de Janeiro. The idea was to reveal interpretations and narratives of their experiences while in training. In this perspective, we attempted to think about the objects’ perceptions around their reading experiences throughout their school history, as well as comprehend the existence of a dialog between these experiences and their current educational practices. We concluded that narrative showed itself as an important space for the establishment of new possibilities of interpreting the relations between school memories related to reading and matters related to professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas I: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo, Brasiliense, 1985.

BRAGANÇA, Inês Ferreira Souza. O/a professor/a e os espelhos da pesquisa educacional. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 224, p. 87-101, jan./abr. 2009.

CLANDININ, Jean.; CONNELLY, Michael. Narrative and story in practice and research. In: SCHÖN, Donald. (Ed) The reflective turn: Case studies in and on educational practice. New York: Teachers College Press, 1991, p. 258-281.

CONNELLY, Michael; CLANDININ, Jean. On narrative method, personal philosophy, and narrative unities in the story of teaching. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 23, n. 4, p. 293-310, 1986.

GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 11, n. 2, ago. 2005. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132005000200013&lng=pt&nrm=iso Acesso em: mar. de 2012.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.19, abr. 2002. Disponível em http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE19/RBDE19_04_JORGE_LARROSA_BONDIA.pdf Acesso em março de 2011.

LARROSA, Jorge. Literatura, experiência e formação: uma entrevista com Jorge Larrosa. In: Costa, M. V. (Org.). Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. Porto Alegre: Mediação, 1996, p.133-161.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA Antonio (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, Lev Seminovich. A tragédia de Hamlet, príncipe da Dinamarca. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

YUNES, Eliana. Introdução: Leitura, a complexidade do simples: do mundo à letra e de volta ao mundo. In.: Pensar a leitura: complexidade. YUNES, Eliana. (Org.). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio. São Paulo: Loyola, 2005, p.13-51.

YUNES, Eliana. Elementos para uma história de interpretação. In.: Pensar a leitura: complexidade.

YUNES, Eliana. (Org.). Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio. São Paulo: Loyola, 2005 p.97-103.

Published

2014-09-02

How to Cite

Henriques, E. M. de O., & Fontoura, H. A. da. (2014). Reading as training, training as reading: narrative/formative processes in question. Linhas Críticas, 20(42), 345–361. https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4310

Issue

Section

Dossiê 2014 - Narrativas de Formação

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.