Contributions of action research to health education at school
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202138380Keywords:
Health education, Action research, Pedagogical practices, Collective workAbstract
This study investigated the contributions of action research in the pedagogical practices of teachers involved in a training process, aimed at health education. The phases were progressively planned and permeated the identification of demands, problematization, theory, planning and action plan. The results indicate that the action research allowed the contextualization of problems present in everyday life, and presented potential for the introduction of pedagogical practices in health that were planned and articulated in the school curriculum, considering the involvement between the family and the school in this process, in addition to promoting the collective and interdisciplinary work of teachers.
Downloads
References
Brasil. (1996). Lei 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Brasil. (2006). Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil (Série Promoção da Saúde, n. 6). Ministério da Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/escolas_promotoras_saude_experiencias_brasil_p1.pdf
Brasil. (2012). Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012 (Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos). Conselho Nacional de Saúde. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Secretaria da Educação Básica, Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Brasil. (2018). Censo Escolar, 2018. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), Ministério da Educação. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/indicadores-educacionais/media-de-alunos-por-turma
Brito, I. S., Martins, M. E., Daher, D. V., Saboia, V. M., Acioli, S., & Berardinelli, L. M. (2017). Desafios e resultados da Pesquisa-Ação Participativa no campo da Promoção da Saúde e da Enfermagem. Estreiadialogos - Revista da Rede Internacional de Investigação-Ação Colaborativa, 2, 12-26. https://8835c378-42a1-4ae0-9760-5ce4b8d2d152.filesusr.com/ugd/eb8d33_f15e9ef329c547b09c45260f5324ba9f.pdf
Brusamarello, T., Maftum, M. A, Mantovani, M. F., & Alcantara, C. B. (2018). Educação em saúde e pesquisa-ação: instrumentos de cuidado de enfermagem na saúde mental. Saúde (Santa Maria), 44(2), 1-11. https://periodicos.ufsm.br/revistasaude/article/view/27664
Burchard, C. P. , Soares, R. G., Vargas, V. C., Ilha, P. V., & Ruppenthal, R. (2020). Análise da temática saúde na Base Nacional Comum Curricular. Research, Society and Development, 9(7), e509974457. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4457
Candeias, N. M. F. (1997). Conceitos de educação e de promoção em saúde: mudanças individuais e mudanças organizacionais. Revista de Saúde Pública, 31(2), 209-213. https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000200016
Cardoso, V., Reis, A. P., & Iervolino, S. A. (2008). Escolas Promotoras de Saúde. Revista Brasileira de Crescimento Desenvolvimento Humano, 18(2), 107-115. https://doi.org/10.7322/jhgd.19872
Carta de Ottawa. (1986). 1ª Conferência Internacional sobre Promoção da Saúde, Canadá. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/carta_ottawa.pdf
Carvalho, F. F. B. (2015). A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis - Revista de Saúde Coletiva, 25(4), 1207-1227. https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009
Casemiro, J. P., Fonseca, A. B. C., & Secco, F. V. M. (2014). Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência & Saúde Coletiva, 19(3), 829-840. https://doi.org/10.1590/1413-81232014193.00442013
Cortez, E. A., & Silva, L, M. da (2017). Research Action: Promoting health education with adolescents on sexually transmissible infections. Revista de enfermagem, 11(9), 3642-3649. https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/234495/27699
Coscrato, G., & Bueno, S. M. V. (2010). Qualitative research in health humanization through action research. Saúde e Transformação Social, 1(1), 120-128. http://incubadora.periodicos.ufsc.br/index.php/saudeetransformacao/article/view/402
Couto, A. N., Kleinpaul, W. V., Borfe, L., Vargas, S. C., Pohl, H. H., & Krug, S. B. F. (2016). O ambiente escolar e as ações de promoção da saúde. Cinergis, 17(4 Supl.1), 378-383. http://doi.org/10.17058/cinergis.v17i0.8150
Engel, G. I. (2000). Pesquisa-ação. Educar- Editora da UFPR, (16), 181-191. https://doi.org/10.1590/0104-4060.214
Guimarães, R. F., Langer, R. D., Guerra-Júnior, G., & Gonçalves, E. M. (2015). Efetividade de programas de intervenção escolar para reduzir fatores de risco à saúde em adolescentes: uma revisão sistemática. Revista brasileira de cineantropometria e desempenho humano, 17(4), 485-495. http://doi.org/10.5007/1980-0037.2015v17n4p485
Imbernón, F. (2010). Formação continuada de professores. Artmed.
Maciel, M. E. D. (2009). Educação em Saúde: Conceitos e propósitos. Cogitare Enfermagem, 14(4), 773-776. http://doi.org/10.5380/ce.v14i4.16399
Marinho, J. C. B., & Silva, J. A. (2013). Conceituação da educação em saúde e suas implicações nas práticas escolares Ensino, Saúde e Ambiente, 6(3), 21-38. https://doi.org/10.22409/resa2013.v6i3.a21140
Martins, E. S., Coelho, J. M. R., & Araújo, O. H. A. (2018). Contribuições emancipatórias da pesquisa-ação na formação contínua dos professores. Estreiadialogos - Revista da Rede Internacional de Investigação-Ação Colaborativa, 1, 31-40. https://8835c378-42a1-4ae0-9760-5ce4b8d2d152.filesusr.com/ugd/eb8d33_e203aa2dd9f3444fb6de61f63b99b2b3.pdf
Martins, M. E. C, & Brito, I. S. (2013). Investigação-acção participativa em saúde: revisão integrativa da literatura em língua portuguesa. [Dissertação de Mestrado, Escola Superior de Enfermagem de Coimbra]. Repositório Científico da Escola Superior de Enfermagem de Coimbra. https://www.rcaap.pt/detail.jsp?locale=pt&id=oai:repositorio.esenfc.pt:4965
Mendonça, F. T. N F., Santos, A. S., Buso, A. L. Z., & Malaquias, B. S. S. (2017). Educação em saúde com idosos: pesquisa-ação com profissionais da atenção primária. Revista Brasileira de Enfermagem, 70(4), 825-832. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0349
Menezes, K. M., Rodrigues, C. B. C., Candito, V., & Soares, F. A. A. (2020a). Educação em saúde no contexto escolar: construção de uma proposta interdisciplinar de ensino-aprendizagem baseada em projetos. Revista de Educação Popular, Edição Especial, 48-66. https://doi.org/10.14393/REP-2020-53255
Menezes, K. M., Rodrigues, C. B. C., Candito, V., & Soares, F. A. A. (2020b). A pesquisa-ação como articuladora das práticas pedagógicas de professores do Ensino Fundamental. Tear Revista de Educação Ciência e Tecnologia, 9(2), 1-12. https://doi.org/10.35819/tear.v9.n2.a4427
Mohr, A. (2002). A natureza da educação em saúde no ensino fundamental e os professores de ciências. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83375
Oliveira, R. G., & Bueno, S. M. V. (2016). Processos educativos transformadores no contexto da saúde: uma proposta metodológica para pesquisa-ação. Anais do 5º Congresso Ibero-America de Investigação Qualitativa, Porto, Portugal. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/809/795
Rodrigues, C. B. C., Menezes, K. M., Candito, V., & Soares, F. A. A. (2019). Influência de projetos pedagógicos interdisciplinares na atividade física habitual e no estado nutricional. Educação e Linguagem, 22(2), 25-41. https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v22n2p25-41
Rodrigues, C. B. C., Menezes, K. M., Candito, V., Soares, F. A. A., & Muenchen, C. (2020). Three pedagogical moments as structurers of interdisciplinary pedagogical projects in health education. Research, Society and Development, 9(7), 1-12. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4247
Salci, M. A., Maceno, P., Rozza, S. G., Silva, D. M. G. V., Boehs, A. E., & Heidemann, I. T. S. B. (2013). Educação em saúde e suas perspectivas teóricas: algumas reflexões. Texto Contexto Enfermagem, 22(1), 224-230. https://doi.org/10.1590/S0104-07072013000100027
Santos, A. A., Teodoro, A., & Queiroz, S. (2016). Educação em saúde: um mapeamento dos estudos produzidos no Brasil e em Portugal (2000-2013). Revista Lusófona de Educação, 33, 9-22. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/5690/3588
Sessa, P. da S., Paiva, J. C. de, Casasco, E. F. da C., & Silva, J. R. S. (2019). Alfabetização científica e a construção de concepções na contexto de formação de professores. Linhas Críticas, 25, 277-295. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21588/20576
Sousa, M. C. de, Guimarães, A. P. M., & Amantes, A. (2019). A Saúde nos Documentos Curriculares Oficiais para o Ensino de Ciências: da Lei de Diretrizes e Bases da Educação à Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 129-153. http://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u129153
Thiollent, M. J. M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), 443-466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Venturi, T., & Mohr, A. (2011). Análise da Educação em Saúde em publicações da área de Educação em Ciências. Anais do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, São Paulo, Brasil. http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0617-1.pdf
Venturi, T., Pedroso, I., & Mohr, A. (2013). Educação em Saúde na escola a partir de uma perspectiva pedagógica: discussões acerca da formação de professores. Anais do VI Encontro Regional Sul de Ensino de Biologia (EREBIO-SUL), Santo Angelo, Rio Grande do Sul, Brasil. http://san.uri.br/sites/anais/erebio2013/comunicacao/13437_130_Tiago_Venturi.pdf
Zeichner, K. M. (2012). A pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos Estados Unidos. Em J. E. Diniz-Pereira, & K. M. Zeinchner (Eds.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Autêntica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Karla Mendonça Menezes, Vanessa Candito, Carolina Braz Carlan Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).