Curriculum and diversity: the challenges of the inclusion of school students with intellectual disabilities

Authors

  • Érika Soares de Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Natal-RN
  • Lúcia Araújo Ramos Martins Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3734

Keywords:

Curriculum, School inclusion, Intellectual disabilities

Abstract

This paper reports aspects of a study aimed at analyzing the curriculum of a public school, under the administration of the municipality, in the city of Natal/RN, with the purpose of verifying if the curriculum has aspects of inclusion for students with intellectual disabilities. Based on a case study, we present some reflections on the conceptions of the curriculum, from the perspective of school inclusion. For this end, we emphasize the understanding of teachers, coordinators and the principal about the insertion of this theme in the pedagogical-policy project and the conception of the curriculum, as well as the curriculum guidelines, as expressed in the pedagogical-policy project. We found that the official curriculum guidelines express a broad vision of the curriculum, but are unknown to the professionals of the educational institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Érika Soares de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Natal-RN

Possui mestrado em Educação (2010), pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Docente da Secretaria Municipal de Educação de Natal/RN. Publicação recente: Currículo e inclusão de alunos com deficiência intelectual: algumas considerações sobre o papel do gestor escolar (In: Lúcia de Araujo Ramos Martins; Luzia Guacira dos Santos Silva (orgs.) Múltiplos olhares sobre a inclusão. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009) em coautoria com Lúcia de Araújo Ramos Martins.

Lúcia Araújo Ramos Martins, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, é professora Associada III da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Publicação recente: Inclusão: compartilhando saberes (5a. ed. Petrópolis: Vozes, 2011) em coorganização com José Pires; Francisco Ricardo Lins e Gláucia Nascimento da Luz.  

References

ALVES, Zélia Maria Mendes Biasoli; SILVA, Maria Helena, Galvão Freitas Dias da. Análise quantitativa de dados de entrevista: uma proposta. Paidéia, Ribeirão preto, v. 2, p. 61-69, 1992.

ARAÚJO, Suêldes de. O caminho das pedras para gestão escolar: o papel do gestor na implementaçãodo projeto político-pedagógico. 2008. 187 p. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ UniversidadeFederal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.

FONSECA, Marília; TOSCHI, Mirza Seabra; OLIVEIRA, João Ferreira de (Org.). Escolas gerenciadas: planos de desenvolvimento e projetos político-pedagógicos em debate. Goiânia: Ed. da UCG, 2004.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social.3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 7. ed.Rio de Janeiro: Record, 2003.

KRAMER, Sônia. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. In:MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: políticas e práticas. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: políticas e práticas. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2006.

PACHECO, José Augusto. Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PORTER, Gordon. Organização das escolas: conseguir o acesso e a qualidade através da inclusão. In:AINSCOW, Mel; et al. Caminhos para as escolas inclusivas. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional,1997. p. 33-48.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani Rosa. 3. ed. Porto Alegre:Artmed, 2000.

SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão. Identidades docentes em tempo de educação inclusiva. In:VEIGA, Ilma Passos Alencastro; AMARAL, Ana Lúcia (Org.). Formação de professores: políticas edebates. 3. ed. São Paulo: Papirus, 2006, p. 155 - 174 (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão:construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

SCHENEIDER, Magalis Bésser Dorneles. Subsídios para atuação pedagógica no cotidiano escolar inclusivo. Disponível em: <http://www.educacaoonline.pro.br/art_subsidios_para_acao.asp>. Acesso em: 2 fev. 2004.

TORRES GONZÁLEZ, José Antonio. Educação e diversidade: bases educativas e organizativas. Porto Alegre: Artmed, 2002.

Published

2011-12-13

How to Cite

Oliveira, Érika S. de, & Martins, L. A. R. (2011). Curriculum and diversity: the challenges of the inclusion of school students with intellectual disabilities. Linhas Críticas, 17(33), 309–325. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3734

Issue

Section

Dossiê: Educação Especial Inclusiva

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.