Using Google Earth in mathematics classes

Authors

  • Marcelo Almeida Bairral Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Rafael Cardoso Ofredi Maia Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4145

Keywords:

Remote sensing, Google Earth, Geometry, Primary school

Abstract

In this article we reflect on the use of remote sensing as a teaching strategy in mathematics classes, more specifically geometry. We devised and implemented several activities centered on remote sensing, using Google Earth tools. The fieldwork was conducted with a ninth grade class from a private school in Rio de Janeiro, and their sense of space was the outcome analyzed. The results shed light on aspects of learning acquired from the conjoined study of four topics: the distance between two points, time and distance, and geographical representation and comparison. The type of activity was important for the students to conjoin these subjects and make discoveries. The leaning dynamics was favorable to the creation of an environment that encouraged children to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Almeida Bairral, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutor em Educação Matemática pela Universidade  de Barcelona com estudos de pós-doutorado em Educação Matemática pela Universidade do Estado de Nova Jersey, EUA. É professor associado da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, coeditor do periódico Ciências Humanas e Sociais em Revista e coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática - Gepem. Foi coordenador do GT19 Educação Matemática da ANPEd (2010-2011). Publicações recentes: Pesquisa, ensino e inovação com tecnologias em educação matemática: de calculadoras à ambientes virtuais (Rio de Janeiro: Edur, 2012); Interagindo, ouvindo o silêncio e refletindo sobre o papel do formador em chat com professores de matemática (Educar em Revista. SE1, p. 173 189, 2011).

Rafael Cardoso Ofredi Maia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Rural do Rio de Janeiro. Foi monitor da disciplina Didática da Matemática no período de 2010 a 2011. Publicação recente: Uma ferramenta virtual para a matemática no ensino fundamental (co-autoria com: BAIRRAL, Marcelo Almeida. Pátio Ensino Fundamental, n. 60, 2011, p. 22-25).

References

BAIRRAL, Marcelo A. O desenvolvimento do pensamento geométrico na Educação Infantil: Algumas perspectivas conceituais e curriculares. In Mercedes Carvalho & Marcelo A. Bairral (Eds.), Matemática e Educação Infantil. Petrópolis: Vozes, 2012 (prelo).

BUZATO, Marcelo E. K. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 325-342, 2008.

MAIA, Rafael C. O.; BAIRRAL, Marcelo. A. Uma ferramenta virtual para a matemática no ensino fundamental. Pátio Ensino Fundamental, n. 60, 2011, p. 22-25.

MAIA, Rafael C. O. O Google Earth no Cotidiano da Matemática: Atividades com Google Earth para o Ensino Fundamental, 2011. Monografia (Graduação em Matemática) ”“ Instituto de Ciências Exatas, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

MENEGHETTI, Renata Cristina G. Experimentoteca de Matemática: discussões sobre possibilidades de sua utilização no processo de o ensino e a aprendizagem de Matemática. Práxis Educativa, 6(1), 2011, 121-132.

PANORKOU, Nicole; PRATT, Dave. Using Google sketchup to research children’s experience of dimension. Anais... PME35, Ankara, v. 3, p. 337-344, 2011.

PITTALIS, Marios; CHRISTOU, Constantinos. Types of reasoning in 3D geometry thinking and their relation with spatial ability. Educational Studies in Mathematics, 75(2), p. 191-212, 2010.

SANTOS, Vania Maria N. Escola, Cidadania e Novas Tecnologias: O sensoriamento no ensino. São Paulo: Paulinas, 2002.

VALENTE, Jose Armando; PAZINI, Dulce Léia G. O uso do Sistema de Informação Geográfica e do Sensoriamento Remoto em sala de aula: questões teóricas e práticas. Ciências Humanas e Sociais em Revista, v. 32, n. 1, p. 59-74, 2010.

RICHARD, Philippe. La interaccíón con applets Java para El aprendizaje de las matemáticas. Uno, n. 58, p. 8-24, 2011.

Published

2013-09-25

How to Cite

Bairral, M. A., & Maia, R. C. O. (2013). Using Google Earth in mathematics classes. Linhas Críticas, 19(39), 373–390. https://doi.org/10.26512/lc.v19i39.4145

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.