Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc27202139614Keywords:
Continuing Education, Teaching Training, Public Policy in Education, CEPI, Scientific researchAbstract
This study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning.
Downloads
References
Arroyo, M. (2011). Ofício de mestre: imagens e autoimagens (14.ed.). Vozes.
Bardin, L. (2008). Análise de Conteúdo (3.ed. Trad., Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro). Edições 70.
Brasil. (2017). Lei 13.415 de 16 de fevereiro de 2017 (Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, regulamenta o FUNDEB e dá outras providências). Presidência da República. Casa Civil. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação e Cultura. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Cunha, M. V. da. (2011). John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula (6. ed.). Vozes.
Dewey, J. (2011). Experiência e educação (2.ed., Trad. Renata Gaspar). Vozes.
Franco, M. A. S. (2019). Formação continuada de/para/com docentes: para quê? para quem? Em F. Imbernón, A. Shigunove Neto, & I. Fortunato (orgs.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas (1.ed.). Edições Hipótese.
Gatti, B. A., Barreto, E. S. de S., & André, M. E. D. de A. (2011). Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte (1.ed.). UNESCO.
Goiás. (2021). Programa Educação Plena e Integral: Diretrizes Pedagógicas (1. ed.). Secretaria de Estado da Educação.
Gomes, V. A. F. M., Nunes, C. M. F., & Pádua, K. C. (2019). Condições de trabalho e valorização docente: um diálogo com professoras do ensino fundamental I. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 100(255) 277-296. https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4146
Imbernón, F. (2010). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza (8.ed.). Cortez.
Lago, A. O. do. (2015). Experiência Formativa e Formação: A Concepção de Formação Forjada nos Etnométodos e Atos de Currículo de Professores da Área de Ciências da Natureza. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Bahia] Repositório Institucional da UFBA. http://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/18450
Nóvoa, A. (2002). Formação de professores e trabalho pedagógico (1.ed.). Educa.
Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166) 1106-1133. https://doi.org/10.1590/198053144843
Piovezan, P. R., & Dal Ri, M. N. (2019). Flexibilização e intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação e Realidade, 44(2) 1-21. https://doi.org/10.1590/2175-623681355
Sá, E. F. (2009). Discursos de professores sobre ensino de ciências por investigação. [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório da UFMG. https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC-84JQPM/1/2000000177.pdf
Spencer, H. (1901). Educação, Intellectual, Moral e Physica (1 ed.). Laemmert & C. Livreiros.
Tardif, M., & Lessard, C. (2005). O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas (3 ed., Trad. João Batista Kreuch). Vozes.
Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3) 443-466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
Voigt, J. M. R., Huller, C., & Munhoz, E. M. B. (2021). Escolas em tempo integral: características de uma escola agrícola de ensino fundamental. Linhas Críticas, 27, e36323. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36323
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).