The recognition has occurred regarding students of licensure in education who have entered UFG/ Regional Goiânia via the quota system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4916

Keywords:

Affirmative actions, Quotas, Licensure in education, Recognition

Abstract

The article aims at presenting how recognition has occurred regarding students of licensure in education who have entered UFG via the quota system. This institution has worked with the quota system since 2009 by means of the program UFG/ Inclui. Based on the theory of recognition, by Axel Honneth (2003), and on the data produced, this article discusses how the quota system students recognize themselves within the university regarding their recognition of others. The results pinpoint that, UFG has democratized access, promoting actions of recognition on the legal level, although insufficiently. It is also shown that the high index of students dropout can be influenced by a lack of recognition on the social steam level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Conferência Mundial de Combate ao Racismo, Xenofobia e Intolerância Correlata: Declaração de Durban e Plano de Ação.Durban, África do Sul, 31 de agosto a 8 de setembro de 2001. Disponível em: <http://www.unifem.org.br/sites/700/710/00001626.pdf>. Acesso em: 5 ago. 2013.

______. Ministério da Educação. Decreto 4.228. Programa Nacional de Assistência Estudantil para as Instituições de Educação Superior Públicas Estaduais ”“ Pnaest. 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=16197:instituicoes-terao-recursos-para-assistencia-estudantil&catid=212&Itemid=86>. Acesso em: 29 jul. 2013.

______. Ministério da Educação. Lei 12.711 de 29 de agosto de 2012.Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cotas/sobre-sistema.html>. Acesso em: 17 maio 2013.

BRZEZINSKI, Iria. Políticas contemporâneas de formação de professores para os anos iniciais do ensino fundamental. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 1139-1166, set./dez. 2008.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.

NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre a Eliminação de todas as Formas de Discriminação Racial de 1968. Disponível em: http://www.pge.sp.gov.br/centrodeestudos/bibliotecavirtual/instrumentos/discriraci.htm. Acesso em: 29 jul. 2013.

TREVISAN, Amarildo Luiz. Reconhecimento do outro: teorias filosóficas e formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.

UFG ”“ Universidade Federal de Goiás. Resolução Consuni nº 29 de 2008. Goiânia: UFG, 2008.

______. Resolução Consuni nº 20 de 2010. Altera o Anexo da Resolução Consuni nº 29/2008, que cria o Programa “UFGInclui” na UFG, para inclusão da reserva de vagas do Curso de Letras”“Libras para candidatos surdos. Goiânia: UFG, 2010.

______. Centro de Seleção. Goiânia, 2014.

Published

2017-02-14

How to Cite

Barreto, K. C., & Devechi, C. P. V. (2017). The recognition has occurred regarding students of licensure in education who have entered UFG/ Regional Goiânia via the quota system. Linhas Críticas, 22(48), 427–441. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4916

Issue

Section

Dossiê 2016 - Educação do Campo e Indígena

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.