The construction of teacher identity in technological higher education: a case study
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4337Keywords:
Teacher identity, Higher education in technology, Teachers’ knowledgeAbstract
This qualitative case study aims at understanding the process of constructing a teacher’s identity by professors in higher education in technology. The theoretical framework is based primarily on Tardif, Freire, Cunha, Pimenta and Frankl. The objects are professors in higher technological education courses. The instruments used for data collection are: observation, questionnaires and semi-structured interviews. Bardin’s technique of content analysis resulted in six categories: scientific knowledge; professional know-how; empirical-pedagogical knowledge; knowledge of humanization; existential gains and the administration of chronological time. A proposal of training demands is presented.
Downloads
References
ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de; BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, maio/ago. 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1988.
BRASIL. Catálogo Nacional de Cursos Superiores de Tecnologia. Secretaria da Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, Brasília, 2010.
BRASIL. Parecer CNE/CP: 29/2002, Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional de Nível Tecnológico. Relator: Conselheiro Francisco Aparecido Cordão. Aprovado em 03 dez. 2002. Diário Oficial da União, DF, 13 dez. 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/cp29.pdf>. Acesso em: 15 out. 2011.
BRASIL. Parecer CNE/CES 436/2001, aprovado em 02 abr. 2001. Relator: Carlos Alberto Serpa de Oliveira, Antonio MacDowell de Figueiredo e Vilma de Mendonça Figueiredo. Diário Oficial da União, DF, 6 abr. 2001, Seção 1E, p. 67. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0436.pdf>. Acesso em: 03 out. 2011.
CUNHA, Maria Isabel da. Diferentes olhares sobre as práticas pedagógicas no Ensino Superior: a docência e sua formação. Revista Educação, Porto Alegre, RS, v. 27, n.3 (54), p. 525 ”“ 536, set./dez. 2004.
CUNHA, Maria Isabel da; ZANCHET, Beatriz Maria Boéssio Atrib. A problemática dos professores iniciantes: tendência e prática investigativa no espaço universitário. Revista Educação, Porto Alegre, RS, v. 33, n. 3, p 189 - 197, set./dez. 2010.
FOSSATTI, Paulo; SARMENTO, Dirléia Fanfa; GUTHS, Henrique. Saberes docentes e a docência na Sociedade contemporânea: olhares discentes. Comunicações, Piracicaba, v. 19, n. 1, p. 71-85. jan/jun 2012.
FRANKL, Viktor Emil. Sede de sentido. 3. ed. São Paulo: Quadrante, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JESUS, Saul Neves. Bem-estar dos professores: estratégias para realização edesenvolvimento profissional. Portugal: Porto, 1998.
LIBÂNEO, José Carlos. Docência no Ensino Superior: Compromissos e desafios da prática pedagógica. In: UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SALVADOR. Docência no Ensino Superior: Compromissos e desafios da prática pedagógica; X e XI encontro de avaliação e planejamento pedagógico ”“ EAPP. Salvador, UCSAL/ Quarteto, 2006.
MAFFESSONI, Cristiane Calderari de Oliveira. Professores universitários de cursos tecnólogos: uma discussão dos saberes docentes. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010.
MARCHESI, Álvaro. O bem-estar dos professores. Competências, Emoções e Valores. Porto Alegre: Artmed, 2008.
MARTINS, Heloisa Helena Teixeira de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Revista Educação e Pesquisa, USP, São Paulo, v. 30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004.
MIZUKAMI, Maria Graça Nicoletti, et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998. p. 161-178.
PIMENTA, Selma Garrido, et al. Docência no ensino superior: construindo caminhos. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003.
SIMÕES, Daniela Dantas Ribeiro; CASTANHO, Maria Eugênia. Ensino técnico: desde o período colonial à era neoliberal. São Paulo, 2010. Disponível em: <http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.histedbr.fae.unicamp.br%2Facer_histedbr%2Fseminario%2Fseminario8%2F_files%2FKrTbCuBK.doc&ei=FJaeUPOtHoSQ9gT2yYCgBg&usg=AFQjCNGgKT66Y_PYTx-WWCS3OEWW74vvdw> . Acesso em: 16 out. 2012.
STAKE, Robert. Investigación con estúdio de casos. Madrid: Morata, 1998.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
YIN, Robert. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).