New perspectives on online student evaluation in the paradigm of cyberspace and the web 2.0

Authors

  • Eduardo Junqueira Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3955

Keywords:

Evaluation, Online learning, Web 2.0, Cyberculture

Abstract

This paper centers on the contributions offered by the paradigm of cyberculture and the Web 2.0 to propositions relating to the evaluation of student learning, in particular online learning. The paper targets the advances and limitations of current practices in online education, then proposing their expansion to encompass students’ browsing and their learning process in cyberspace. It is argued that such activities reach beyond the limits of the virtual learning environment and are related to the new practices of interaction, collaboration, co-authoring and creative appropriation experienced by many students. New forms of evaluation allow for assigning value to these activities and raising the quality of learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Junqueira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Ph.D. em Educação pela Michigan State University. Professor  Adjunto na Universidade Federal do Ceará - UFC, vinculado ao Instituto Universidade Virtual e ao Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira. É líder do grupo de pesquisa Linguagens e Educação em Rede (LER) e coordena projeto de pesquisa sobre a navegação hipermodal de alunos da modalidade educação a distância. Publicações recentes: Conteúdos hipermodais para fins de aprendizagem: usos em contexto pelos alunos (2010); Epistemologias digitais e comunidades de prática: problematizando a inclusão digital difusionista e tecnicista (2011). 

References

ARQUIVOESTADO. Fotografias. Negativos da UH. Disponível em: <http://www.arquivoestado.sp.gov.br/uhdigital/imagens.php>. Acesso em: 10 jan. 2011.

BASSANI, Patrícia e BEHAR, Patrícia. Avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais. In: BEHAR, Patrícia e colaboradores. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: ARTMED, 2009.

CALDEIRA, Ana Cristina. Avaliação da Aprendizagem em Meios Digitais: Novos Contextos, 2004. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/033-TC- A4.htm>. Acesso em: 10 mai. 2011.

________. A avaliação da aprendizagem na educação online: uma experiência do MiniWeb Cursos. In: SILVA, Marcos e SANTOS, Edméa. Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

CAMPOS, Fernanda et al. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FAGUNDES, Léa. Tecnologia e educação: a diferença entre inovar e sofisticar as práticas tradicionais. Revista Fonte, Dez. 2008.

KARASAVVIDIS, Ilias. Distributed cognition and educational practice. Journal of Interactive Learning Design, v. 13, p. 11-29, 2002.

LEMOS, André. Cibercultura. Alguns pontos para compreender nossa época. In: LEMOS, André e CUNHA, Paulo (Orgs). Olhares sobre a Cibercultura. Porto Alegre: Sulina. 2003.

MANOVICH, Lév. The language of new media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2001.MEC (Ministério da Educação). Decreto no 5622, 2005. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/dec_5622.pdf>. Acesso: 2 dez. 2010.

MORAES, Raquel e CAMPOS, Gustavo. Avaliando futuros educadores em OEB online no CEAD-UnB Virtual: uma perspectiva emancipatória e humanista. In: SILVA, Marcos e SANTOS, Edméa. Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

MORAN, Manuel. EaD ”“ Por que não? Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.2, p.54-70, jun. 2009.

NARDI, Boni. Context and consciousness: activity theory and human-computer interaction. Cambridge, MA: The MIT Press, 1995.

OTSUKA, Joice e ROCHA, Heloísa. Avaliação formativa em ambientes de EaD. Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, SBIE, UNISINOS, 2002.

SANTAELLA, Lúcia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

PEA, Roy. Practices of distributed intelligences and designs for education. In: SALOMON, Gavriel (ed.). Distributed cognitions: Psychological and educational considerations. New York: Cambridge University Press, 1993.

POLAK, Ymiracy. A avaliação do aprendiz em EaD. In: LITTO, Fredric e FORMIGA, Marcos (Orgs.). Educação a distância. O estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009.

SANTOS, João. Avaliação no ensino a distância. Revista Ibero-americana de Educação.Número 38/4. Disponível em: <http://www.rieoei.org/1372.htm>. Acesso em: 10 maio 2011.

SANTOS, Neide. Desafios da web: como avaliar os alunos online. In: SILVA, Marcos e SANTOS, Edméa. Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

SILVA, Angela; SILVA, Christina. Avaliação da aprendizagem em ambientes virtuais: rompendo as barreiras da legislação. In: Congresso Internacional de Educação a Distância. Santos: ABED, 2008. Disponível em: . Acesso: 7 jan. 2011.

VASCONCELOS, Francisco et al. Avaliação Sócio-Interacionista Aplicada ao Contexto da EaD em Cursos de Graduação Semi-Presenciais Mediado por um Ambiente Virtual de Aprendizagem In: XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação no XVI WIE Workshop Sobre Informática na Escola, 2008, Belém. Anais do SBC. Belém : SBC, 2008.

Published

2012-09-10

How to Cite

Junqueira, E. (2012). New perspectives on online student evaluation in the paradigm of cyberspace and the web 2.0. Linhas Críticas, 18(36), 417–431. https://doi.org/10.26512/lc.v18i36.3955

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.