Groups of adolescents in schools: the role of teachers

Authors

  • Viviane Neves Legnani Universidade de Brasília
  • Sérgio D'Aragão Universidade de Brasília
  • Juliana Morais Spinola Universidade de Brasília
  • Luiza Mader Paladino Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3848

Keywords:

Education, Adolescence, Fraternities, Inclusion

Abstract

Our object of research focused on adolescents and their group relations. The research wasdeveloped in a public elementary school that serves adolescents in situations of socialvulnerability. Initially, an interview was administered to the professionals in the school staff(the director, the psychologist and the counselor). Next, semi-structured interviews wereadministered to teachers and workshops were held with students. The results show that theschool professionals have been able to provide an opportunity for social inclusion to thesestudents. The adolescents demonstrated a good understanding of the implications of groupforming on their behavior. Lastly, we pointed to the importance of the school in holding areflection with groups about the contradictions and ideals constructed by the consumer societyand their implications on the experiences of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BETTS, Jaime. “Tóxicos e manias”: sociedade de consumo e toxicomanias. Revista da Associação Psicanalítica de Porto Alegre.N° 26, 2004.

BENHAIM, Michele. O materno e a delinqüência.Ágora(Rio J.)[online]. 2008, vol.11, n.1 [cited 2011-10-31],pp. 9-16. Available from: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516- 14982008000100001&lng=en&nrm=iso>. ISSN 1516-1498. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-14982008000100001.

BIRMAN, Joel. Insuficientes, um esforço a mais para sermos irmãos! Em: kehl, M. R.(Org.) Funçãofraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000, pp. 171 - 207.

BIRMAN, Joel. Arquivos do mal-estar e da resistência.Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

BIRRAUX, Annie. Psicopatologia do adolescente. Dicionário enciclopédico de psicanálise: o legado de Freud e Lacan. Editado por Pierre Kaufmann; tradução, Vera Ribeiro, Maria Luiza X. de A. Borges;consultoria, Marco Antonio Coutinho Jorge. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1996.

BOCK, Ana Mercês Bahia. A adolescência como construção social: estudo sobre livros destinados a pais e educadores. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v. 11, n. 1, jun. 2007. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572007000100007&lng=pt&nrm=iso>.Acessos em 05 ago. 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S1413- 85572007000100007.

BUENO, Sinésio. Ferraz. Educação, paranoia e semiformação. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 2,Aug. 2010 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-

BUSTAMANTE, Ani. Filosofando na escola: como transformar o potencial crítico dos alunos empensamento filosófico. Tradução de Ricardo Rosenbusch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

COSTA, Jurandir Freire. Playdoier pelos irmãos. Em: Kehl, M. R.(Org.) Função fraterna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2000, pp. 07 ”“ 32.

COUTINHO, Luciana Gagueiro. A adolescência na contemporaneidade: ideal cultural ou sintoma social. Pulsional - Revista de psicanáliseano XVII, n. 181, 2005.

FREUD, Sigmund. “Sobre o narcisismo: uma introdução” in: Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, vol. XIV, 1914/1996.

FREUD, Sigmund. “Psicologia de grupo e a análise do ego” in: Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud.Rio de Janeiro: Imago, vol. XVIII, 1921/1996.

FREUD, Sigmund. “Reflexões para o tempo de guerra e morte”, Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud. v. XIV Rio de Janeiro: Imago, 1915/1996.

FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer”. Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud. v. XVIII Rio de Janeiro: Imago, 1920/1996.

FREUD, Sigmund. “Mal-estar na civilização” in: Edição standard brasileira das obras completas de Sigmund Freud.Rio de Janeiro: Imago, vol. XXI, 1930/1996.

KEHL, Maria. Rita. A fratria orfã Em: Kehl, M. R.(Org.) Função fraterna. Rio de Janeiro: RelumeDumará, 2000, pp. 209 ”“ 242.

LACAN, Jaques. O seminário livro 1: Os escritos técnicos de Freud.Rio de janeiro: Zahar, 1953-54/1979

LACAN, Jaques. O seminário livro 10: A angústiaRio de janeiro: Zahar, 2005.

LAJONQUIÈRE, Leandro de. A criança “sua” (in)disciplina e a psicanálise. Em: Aquino, J. G. (Org.). Aindisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996, pp. 25-37.

LAJONQUIERE, Leandro de. A infância, os adultos e a ilusão de um futuro.. In: COLOQUIO DO LEPSIIP/FE-USP, 4., 2002, São Paulo. Proceedings online... Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032002000400030&lng=en&nrm=abn>.Acesso em 02 outubro de 2011.

LEGNANI, Viviane Neves, MENDES, Maria Gislane, BATISTA, Karla Cristina. A travessia do adolescente e o laço social entre os manos: possibilidades entre a delinquência e a fratria. Em Costa, L.F. &Almeida T. M. de (Orgs). Violência no cotidiano: do risco à proteção.Brasília: Universa e Liber Livros,2005, pp. 199-214.

OLIVEIRA, Maria Cláudia Santos Lopes de, CAMILO, Adriana Almeida, ASSUNÇÃO, Cristina Valadares.Tribos urbanas como contexto de desenvolvimento de adolescentes: relação com pares e negociaçãode diferenças. Revista Temas em Psicologia, 11(1), 2003.

MILLOT, Catherine. Freud Antipedagogo. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

PEREIRA, Elcimar Dias, PINTO, Joana. Plaza. Adolescência: como se faz? ”“ apontamentos sobre discursos, corpos e processos educativos. Fazendo Gênero. Goiânia: Grupo Transas do Corpo, anoVII,n.17, jul./out. 2003.

RASSIAL, Jean-Jaques. O sujeito em estado limite. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2000.

RASSIAL, Jean-Jacques. A passagem adolescente: da família ao laço social. Porto Alegre: Artes eOfícios, 1997.

ROSA, Miriam Debieux; CARIGNATO, Taeco Toma; BERTA, Sandra Letícia. Ética e política: a psicanálise diante da realidade, dos ideais e das violências contemporâneos. Ágora. Rio de Janeiro, v. 9,n. 1, June 2006. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982006000100003&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 31 de outubro de 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-14982006000100003.

WINNICOTT, Donald Woods. Privação e delinquência . São Paulo: Martins Fontes, 1992.

ZAIDMAN, Louise Bruit. Os Gregos e seus deuses: práticas e representações religiosas da cidade na época clássica. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

Published

2012-04-27

How to Cite

Legnani, V. N., D’Aragão, S., Spinola, J. M., & Paladino, L. M. (2012). Groups of adolescents in schools: the role of teachers. Linhas Críticas, 18(35), 209–226. https://doi.org/10.26512/lc.v18i35.3848

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.