Teacher training in a critical-emancipation perspective

Authors

  • Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668

Keywords:

Teacher training, Emancipating education, Praxis

Abstract

This paper discusses teachers training based on the assumptions of Marx and Gramsci’s “emancipating education”. It is based on the need to think about teacher’s training as a privileged sphere for the implementation of an education for the empowerment and autonomy human beings. It argues in favor of surpassing a model of teacher training centered on technical rationality and the epistemology of practice, as a way of materializing the aforementioned proposition. It also seeks to investigate and understand the conceptions and practices proposed in teacher-training projects since the 1990’s, based on which it intends to structure a counterproposal in a perspective of emancipation. This paper is the result of reflections from different research projects, the object of which is the relationship between theory and practice in teacher training.

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Author Biography

Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva, Universidade de Brasília - UnB

Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro da Silva, doutora em Educação pela Universidade Federal de Goiás, é professora adjunta do Departamento de Administração e Planejamento e do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Desenvolve e orienta pesquisas na área de Educação, com ênfase em Políticas Públicas, Formação de Professores e produção do conhecimento científico (pesquisa). Coordena o GEPFAPe - Grupo de Pesquisa sobre Formação e Atuação de Professores/Pedagogos e atualmente também desempenha a função de coordenadora do curso de Pedagogia na instituição.

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Published

2011-07-26

How to Cite

Silva, K. A. C. P. C. da. (2011). Teacher training in a critical-emancipation perspective. Linhas Críticas, 17(32), 13–32. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3668

Issue

Section

Dossiê: Docência, Formação e Gestão

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