From the presential to the emergential remote

transits of early childhood education in the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36262

Keywords:

Early Childhood Education, Pandemic, Technology, Digital Culture, Remote teaching

Abstract

This article aims to take a look at the transit of the early childhood school to the remote emergency mode due to the Covid-19 pandemic. Based on the understanding that this condition cannot be considered child education in its entirety, the uses of technological resources and strategies adopted by schools were analyzed based on theoretical discussion and interviews with managers. The remote circumstantial solution sought to guarantee the maintenance of affective bonds and the school as a project, in addition to connections with culture and knowledge. The analysis revealed possibilities and limits of the relationship with technologies and illuminated aspects of the relationship between school and families.

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Author Biographies

Michelle Prazeres, Faculdade Cásper Líbero, Brasil

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP) (2013). Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade Cásper Líbero (SP). Líder do Grupo de Pesquisa ComHum: Comunicação, tecnologias e aceleração social do tempo. E-mail: michelleprazeres@gmail.com

Carolina Gil, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil

Mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) (2020). Especialista de educação digital no Colégio Santa Cruz-SP (2016). E-mail: carolinagswolff@gmail.com

Tatiana Luz-Carvalho, Universidade de São Paulo, Brasil

Mestranda em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Instrutora de educação digital no Colégio Santa Cruz-SP. Integrante dos grupos de pesquisa MECOM: Mediações Educomunicativas e ComHum: Comunicação, tecnologias e aceleração social do tempo. E-mail: luzcarvalho.tatiana@usp.br

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Published

2021-05-19

How to Cite

Prazeres, M., Gil, C., & Luz-Carvalho, T. (2021). From the presential to the emergential remote: transits of early childhood education in the pandemic. Linhas Críticas, 26, e36262. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.36262

Issue

Section

Dossier: Tempo de pausa ou de crise?

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