PIBID: Insertion of future teachers of mathematics in school education with a view to minimizing the clash with reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23110

Keywords:

PIBID, Initiation to Teaching, Professional Insertion, Teacher training

Abstract

The aim of this article is to analyze the actions developed by a Brazilian teaching initiation program (PIBID) as well as its contributions to the reduction of the future clash with the reality experienced by early career teachers, as the studies on this phase of professional development point out. Therefore, interviews were conducted and it was observed that the experience in the school context made the teaching career more attractive and contributed significantly to the decrease of the future clash with reality. Based on the collected data, we concluded that public policies aimed at teacher education can contribute to overcome the deficit of professionals and provide spaces and various formative experiences that consider the school as the place of teacher learning

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto

Doctor en Educación Matemática. Profesor del Programa de Posgrado en Educación Matemática de la Universidad Federal de Ouro Preto (UFOP).

Ana Lúcia Manrique, Pontifícia Universidad Católica de São Paulo

Doctora en Psicologia de la Educación. Profesora del Programa de Estudios de Posgrado en Educación Matemática de la Pontifícia Universidad Católica de São Paulo (PUC/SP).

References

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994) Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora.

Brasil. (2009). Decreto Nº 6.755 – Política Nacional de Formación de Profesionales del Magisterio y de la Educación Básica – de 29 de enero de 2009. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/Decreto/D6755.htm

Capes. (2010). Edicto Nº 018/2010/CAPES. http://www.capes.gov.br/educacao-basica/capespibid

Capes. (2013). PIBID, Informe de Gestión. Extraído el 3/2016, de la Dirección de Formación de Profesores de la Educación Básica DEB: 2013. http://capes.gov.br/images/stories/download/bolsas/1892014-relatorio-PIBID.pdf

Ferreira, L.A., & Reali, A.M. de M. R. (2015). Aprendendo a ensinar e a ser professor: contribuições e desafios de um programa de Iniciação à Docência para professores de educação física. Anais de la 28ª Reunión anual de ANPEd. Caxambu: ANPEd.

Foerste, E. (2005). Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez.

Gama, R. P. (2007). Desenvolvimento Profissional com apoio de Grupos Colaborativos: o caso de professores de Matemática em início de carreira. Tesis (Doctorado en Educación Matemática), FE-Unicamp, Campinas.

Huberman, M. (1995). O ciclo de vida profissional dos professores. In: Nóvoa, A. (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora.

Manrique, A.L. (2012). Iniciação à Docência: uma experiência de estágio em licenciatura de matemática e física. Coleção Textos FCC, n. 35, p. 63-127.

Silva, M. C. M. (1997). O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. In: Estrela, M.T. (org.). Viver e construir a profissão docente. Porto: Porto Editora, p. 51-80.

Tancredi, R. P. (2009) Aprendizagem da docência e profissionalização: elementos de uma reflexão. São Carlos: EdUFSCar.

Tinti, D. da S. (2012) PIBID: um estudo sobre suas contribuições para o processo formativo de alunos de Licenciatura em Matemática da PUC-SP. Tesina (Máster en Educación Matemática) – Programa de Estudios Posgraduados en Educación Matemática, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Published

2019-02-20

How to Cite

Tinti, D. da S., & Manrique, A. L. (2019). PIBID: Insertion of future teachers of mathematics in school education with a view to minimizing the clash with reality. Linhas Críticas, 25, e23110. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23110

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.