Pedagogical intervention cultures on the recognition of the right to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.22498

Keywords:

Right to education, Pedagogical Intervention, Recognition of Rights

Abstract

The text aims at reflecting on how the right to education has been conceived, lived and perceived by teachers of Basic Education and how practices of pedagogic intervention favor their recognition. The reflections consider narratives produced by teachers working in the Elementary School of a Brazilian municipal public network in southern Brazil. Documentary analysis, semi-structured instrument and Focal Group were used in data construction. Among the findings of the research are five cultures of pedagogical intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nilda Stecanela, Universidade de Caxias do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pró-Reitora Acadêmica, docente do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul e Co-editora da Revista Conjectura: Filosofia e Educação. Coordena o Observatório de Educação da mesma instituição. É bolsista CNPq de Produtividade em Pesquisa.

Caroline Caldas Lemons, Universidade de Caxias do Sul

Mestre em Educação. Doutoranda em Educação pela Universidade de Caxias do Sul.   Bolsista Prosuc/Capes. Professora na Rede Municipal de Ensino de Caxias do Sul.   

References

Andrade, M. (2013). É a educação um direito humano? Em busca de razões suficientes para se justificar o direito de formar-se como humano. Educação, 36(1), 21–27. Retrieved from http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12294

Bobbio, N. (1992). A era dos direitos. (C. N. Coutinho, Trans.) (11th ed.). Rio de Janeiro: Elsevier.

Botía, A. B. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1), 1–26. Retrieved from https://redie.uabc.mx/redie/article/viewFile/49/91

Brasil. (1990). Lei no 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Retrieved from www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm

Brasil. (1996). Lei no 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Retrieved from http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

Candau, V. M. F., & Sacavino, S. B. (2013). Educação em direitos humanos e formação de educadores. Educação, 36(1), 59–66. Retrieved from http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/12319

Cunha, A. G. (2012). Dicionário etimológico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon. Retrieved from http://ucs.bv3.digitalpages.com.br/users/publications/9788586368899/pages/363

Freire, P. (2013). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (45th ed.). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Honneth, A. (2003). Luta por reconhecimento: A gramática moral dos conflitos sociais. (L. Repa, Trans.). São Paulo: Editora 34.

McCowan, T. (2011). O direito universal à educação: Silêncios, riscos e possibilidades. Praxis Educativa, 6(1), 9–20. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.6i1.0001

Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2007). Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí.

Oliveira, M. K. de. (1997). Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione.

Reale, M. (2002). Lições preliminares de direito (27th ed.). São Paulo: Saraiva.

Vigotskii, L. S., Luria, A. R., & Leontiev, A. N. (2001). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. (M. P. Villalobos, Trans.) (7th ed.). São Paulo: Ícone.

Published

2020-03-24

How to Cite

Stecanela, N., & Lemons, C. C. (2020). Pedagogical intervention cultures on the recognition of the right to education. Linhas Críticas, 25, e22498. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.22498

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.