The (re)production of the culture of teachers in the school culture: emics-etics categories in the understanding of the daily actions of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19717

Keywords:

School culture, Professional Cultures of teachers, Individualism, Collaboration, Fighting School

Abstract

The present article is based on a case study and follows a dialogic approach - emic and ethical. The aim of the study was to identify and characterize the emic and ethical categories that emerge in the school culture and in the professional culture of teachers and that have implications in the daily actions of teachers. The collection and construction of data was carried out through Focus Group with teachers from a public school system brazilian. The data point to symbioses of (re)production of professional cultures of teacher in school culture characterized by individualism and professional suffering, collaboration in enclaves, organizational/professional apartheids and presence of a culture of a fighting school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Marinho, Universidade do Porto

Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto/Professor Visitante no Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira no Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, Brasil.

Marinaide Freitas, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Graduada em Pedagogia na Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é professora associada 2. Vice-coordenadora do Comitê Científico da ANPED, representando o GT 18 - Educação de Pessoas Jovens e Adultas (2017~2019). Atua principalmente nos seguintes temas: Educação de jovens e adultos, Alfabetização, Currículo, Leitura, Formação docente, Livro didático. Docente na graduação de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira no Cedu/Ufa

References

Alaíz, V.; Góis, E. & Gonçalves, C. (2003). Auto-avaliação de escolas. Pensar e praticar. Porto: Edições ASA.

Apple, M. & Beane, J. (2000). Escolas Democráticas. Porto: Porto Editora.

Aktouf, O. (1990). Le symbolisme et la culture d’entreprise. In J. F. Chanlat (Ed.), L’individu dans l’organisation (553-588). Quebeque: Les presses de l’université de Laval.

Bardin, L. (2008). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, Lda.

Berry, J. W. (1999). Emics and etics: a symbiotic conception. Culture & Psychology, v. 5, 165-171.

Brown, R. (2004). School culture and organization: Lessons from research and experience [A background paper for the Denver Commission on Secondary School Reform]. Retrieved from https://www2.dpsk12.org/pdf/culture_organization.pdf

Correia, J. A. & Matos, M. (2001). Solidões e Solidariedades nos Quotidianos dos Professores. Porto: Edições Asa.

Costa, C. (2009). Ethos de escola e profissionalidades docentes no 1º ciclo: um estudo de caso. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Porto: FPCEUP.

Day, Christopher (2001). Desenvolvimento Profissional de Professores. Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.

Dufour, R. (2007). Professional Learning Communities: A Bandwagon, an Idea Worth Considering, or Our Best Hope for High Levels of Learning? Middle School Journal (J1), v39 n1, 4-8.

Fullan, M. & Hargreaves, A. (2000). A escola como organização aprendente. Curitiba: Artmed.

Gomes. D. (2000). Cultura Organizacional – Comunicação e Identidade. Coimbra: Quarteto Editora.

Gualtieri, R. & Lugli, R. (2012). A escola e o fracasso escolar. São Paulo: Cortez Editora.

Harberman, M. (2013). Why school culture matters, and how to improve it. Huffington Post. Retrieved from http://www.huffingtonpost.com/MichaelHaberman/why-school-culture-matter_b_3047318.html

Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. New York: Teachers College Press.

Hargreaves, A. (1998). Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Amadora: Mc-Graw-Hill de Portugal, Lda.

Hargreaves, A. & Denins, S. (2012). The Fourth Way: The Inspiring Future for Educational Change. California: Corwin A SAGE Company.

Lima, Ávila (2002). As culturas colaborativas nas escolas. Estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora.

Marinho, P. & Delgado, F. (2016). O currículo em cursos vocacionais: o reconhecimento e construção de saberes. In XXII Colóquio da AFIRSE Portugal. Lisboa: UL.

Marinho, P. (2014). A Avaliação da Aprendizagem no ensino básico: contributos para a compreensão da sua relação com o sucesso escolar. Tese de Doutoramento. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Porto: FPCEUP Penner-Williams, J.; Díaz, E. & Worthen, D. (2017). PLCs: Key PD component in learning transfer for teachers of English learners. Teaching and Teacher Education, 65, pages 215-229.

Morgan, G. (1992). Images of organization. London: Sage.

Rosa, M. & Orey, D. (2012). O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 38, n. 04, 865-879.

Santos, W. A. (2015). Uma reflexão necessária sobre a profissão docente no brasil, a partir dos cinco tipos de desvalorização do professor. Sapere Aude – Belo Horizonte, v.6 - n.11, 349-358.

Santos Guerra, M. (2002). Entre Bastidores: o lado oculto da organização escolar. Porto: Edições Asa.

Sergiovanni, T. (2004). O mundo da liderança. Desenvolver culturas, práticas e responsabilidade pessoal nas escolas. Porto: Edições ASA.

Silva, F. de C. T. (2006). Cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar, Curitiba, n. 28, 201-216.

Stake, R. E. (2007). A Arte de Investigar com Estudos de Caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Somprach, Kanok-orn; Prasertcharoensuk, Thanomwan; & Ngang, Tang Keow. (2015). The Impact of Organizational Culture on Teacher Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences v. 186, 1038 – 1044.

Stoll, L. & Fink, D. (1996). Changing our Schools. Bucckinham: Open University Press.

Tardif, M. & Lessard, C. (2005). O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interacções humanas. Petrópolis: Editora Vozes. 2005.

Tardif, M. (2003). Saberes docentes e formação profissional. (3. ed.) Petrópolis: Vozes

Teasly, M. L. (2017). Organizational Culture and Schools: A Call for Leadership and Collaboration. Children & Schools, Volume 39, Issue 1, 1 January 2017, Pages 3–6. https://doi.org/10.1093/cs/cdw048

Torres, L. (2005). Cultura organizacional no contexto escolar: o regresso à escola como desafio na reconstrução de um modelo teórico Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v.13, n.49, p. 435-451.

Torres, L. (2004). Cultura organizacional em contexto educativo: sedimentos culturais e processos de construção do simbólico numa escola secundária. Tese de Doutoramento, Universidade do Minho, Braga. 2004.

Tosta, S. & Carvalho, A. (2015). Dinâmicas culturais e educação: apropriação e (re) significação de espaços escolares por adolescentes. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.21, n.44, p. 117-137.

Williams, R. (1992). Cultura. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.

Published

2018-12-21

How to Cite

Marinho, P., & Freitas, M. (2018). The (re)production of the culture of teachers in the school culture: emics-etics categories in the understanding of the daily actions of teachers. Linhas Críticas, 24, e19717. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19717

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.