An exploratory study about remote English language teaching in potiguar public school in time of Covid-19 pandemic (2020-2021)
DOI:
https://doi.org/10.26512/rhla.v21i1.42632Keywords:
remote teaching, English, Public school, Pandemic, Covid-19Abstract
The purpose of this study is to characterize the remote teaching of the English language in the public school of Rio Grande do Norte in times of the Covid-19 pandemic (2020-2021). The research is based on recent reflections on remote teaching, an emergency form of teaching adopted by schools, institutes and universities during social distancing in times of health crisis. Methodologically, an exploratory qualitative study was carried out, through the application of an on-line questionnaire (Google Forms) with English language teachers from the 13th Directorate of Education and Culture (DEC) of the state of Rio Grande do Norte (RN), Brazil. Data analysis reveals that remote teaching of the English language in public schools in Rio Grande do Norte is characterized by the use of different digital technologies, recording video lessons and sending digital content and printed material to students. The data also show the lack of access to the internet, the low interest of students and the absence of receiving teacher training to work in remote teaching. It was concluded that remote teaching of English in public schools faces challenges that make access to language learning in a broad and democratic way unfeasible.
Downloads
References
BASTOS, R. L. G.; LIMA, S. C. Narrativas de aprendizagem de inglês em tempos de pandemia. In: OLIVEIRA, K. C. C. de et al. (Org.). Reflexões sobre o ensino de línguas e literaturas, formação docente e material didático. São Paulo: Pedro e João Editores, 2020. p. 75-91. Acesso em: 20 mar. 2022.
BASTOS, R. L. G. Interações discursivas em uma aula on-line de língua inglesa na plataforma Google Meet. Revista Tabuleiro de Letras, v. 15, n. 1, p. 120-137, jan./jun. 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11387. Acesso em: 08 fev. 2022.
CAMPOS, B. S; KAMI, C. M. C.; SALOMÃO, A. C. B. A mediação no Teletandem durante a pandemia da Covid-19. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, ano 20, n. 1, p. DT3, 2021 Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36452. Acesso em: 09 mar. 2022.
DENARDI, D. A. C.; MARCOS, R. A.; STANKOSKI, C. R. Impactos da pandemia Covid-19 nas aulas de inglês. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, n. 3, p. 113-143, set./dez. 2021. Acesso em: 15 mar. 2022.
DÖRNYEI, Z. Questionnaires in second language research: construction, administration, and processing. [s.L.]: Lawrence Erlbaum Associates, 2003.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LIMA, J. H. G. de; ROSSO, G. P. P.; PASINI, L. G. R. Inglês como Língua Franca (ILF) e translinguagem no ensino remoto emergencial. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 20, n. 1, p. DT5, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/37559. Acesso em: 09 mar. 2022.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva [on-line], v. 17, n. 3, p. 621-626, 13 nov. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007. Acesso em: 13 dez. 2021.
MOITA LOPES, L. P. Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como Linguista Aplicado. In: _____. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 26 fev. 2022.
RIO GRANDE DO NORTE (Estado). Portaria-SEI nº 184, de 04 de maio de 2020. Dispõe sobre as Normas para reorganização do planejamento curricular do ano de 2020, com a finalidade de orientar os Planos de Atividades e a inclusão de atividades não presenciais na Rede Pública de Ensino do Rio Grande do Norte, em regime excepcional e transitório, durante o período de isolamento social motivado pela pandemia da Covid-19. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Norte, 6 maio 2020. Disponível em: http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200505&id_doc=681841. Acesso em: 04 dez. 2021.
SANTOS DA SILVA, M.; FAJARDO TURBIN, A. E. Ressonâncias discursivas construídas sobre o uso do LD de inglês no Pará em tempos de crise. Revista Horizontes de Linguistica Aplicada, v. 20, n. 1, p. DT4, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/36115. Acesso em: 09 mar. 2022.
SANTOS, K. M. A AULA NÃO É MAIS PRESENCIAL, E AGORA? Tecnologias e experiências docentes em tempos de Covid-19. EM TEIA – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 11, n. 2, 2020. Acesso em: 23 mar. 2022.
SEBA, A. L. D. V.; SILVA, V. Um estudo de caso sobre as tecnologias digitais e o ensino de línguas estrangeiras em uma escola do campo no município de Cáceres-MT: adaptações, complexidades e autoorganizações. Letras de Hoje, v. 57, n. 1, p. e41956, 9 mar. 2022. Acesso em: 17 abr. 2022.
VOLÓCHINOV, Valentin (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017. 373p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles published by the Journal Horizontes de Linguística Aplicada are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
By publishing in Horizontes de Linguística Aplicada, authors agree to the transfer of economic copyright to the journal. Authors retain their moral rights, including the right to be recognized as the creators of the work.
Authors and readers are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
