Digital literate practices in the context of teletandem: a case study

Authors

  • Rickison Cristiano de Araújo Silva Universidade Federal de Campina Grande
  • Fábio Marques de Souza Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.26948

Keywords:

Digital literate practices, ICT, DCT, Teletandem

Abstract

This paper aims to identify and analyze the digital literacy practices of an interacting pair present in Teletandem interactions carried out through the curricular component “Practices of linguistic-cultural exchange via Teletandem”, developed in the Language Arts Course (Spanish), of State University of Paraíba - UEPB. This is a qualitative ethnographic case study (ANDRÉ, 1995; LUDKE; ANDRÉ, 1986; VÓVIO; SOUZA, 2005), which analysis is centered on a Teletandem interaction performed and recorded by Skype by a Brazilian and an Argentinian. The discussions are based on the New Literacy Studies (STREET, 1993), specifically on the concept of literacy practices (STREET, 2012) and Digital Literacies (BUZATO, 2016). The analyzed data point to Teletandem as a virtual learning context which raises digital literacy practices on the part of the interactants, requiring skills and technical knowledge to perform these practices, as well as the presence of hybrid digital literacy practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rickison Cristiano de Araújo Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino na Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG). Especialista em Tecnologias Digitais na Educação e Graduado em Letras - Espanhol na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Integrante do Grupo de pesquisa TECLIN: Tecnologias, Culturas e Linguagens cadastrado no DGP do CNPq. Interessa-se pelos seguintes temas: Formação docente; Ensino de Línguas; Ensino de Língua(s) mediado por tecnologias digitais; Interculturalidade e Ensino. E-mail: rickison_cristiano@hotmail.com

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual da Paraíba

Professor no DLA e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP) da UEPB. Mestre (UNESP) e Doutor (USP) em Educação, com estágio de Pós-doutorado em Educação Contemporânea (UFPE). Licenciado em Letras e Pedagogia. E-mail: fabiohispanista@gmail.com.

References

ANDRÉ, Marli E. D. A. Etnografia da prática escolar. 4. ed. Campinas: Papirus, 1995.

BENEDETTI, Ana Maria. Dos princípios de tandem ao teletandem. In: BENEDETTI, A.M.; CONSOLO, D.A.; VIEIRA-ABRAHÃO, M.H. (Orgs.). Pesquisas em ensino e aprendizagem no Teletandem Brasil: línguas estrangeiras para todos. Campinas: Pontes, 2010. p.21-45.

BUZATO, Marcelo. Letramentos digitais e formação de professores. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE: EDUCAÇÃO, INTERNET E OPORTUNIDADES, 3, 2006, São Paulo. Anais... São Paulo: CENPEC, 2006, p. 1-13.

______. Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. DELTA, São Paulo, v. 25, n. 1, p.1-38, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010244502009000100001&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 12 maio. 2019.

COSCARELLI, Carla V. (Org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nicky; PEGRUM, Mark. Letramentos digitais. Trad. de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.

FIAD, Raquel S. Algumas considerações sobre os letramentos acadêmicos no contexto brasileiro. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 6, p. 23-34, 2015.

FREIRE, M. M.; LEFFA, Vilson J. A auto-heteroecoformação tecnológica. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Linguística Aplicada na modernidade recente: Festschrift para Antonieta Celani. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p.59-78.

KLEIMAN, Angela B. (Org.). Significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

LINS, Elida F.; SOUZA; Fábio M. Letramento digital e audiovisual como potencializadores da aprendizagem colaborativa do português e do espanhol como línguas adicionais. EntreLínguas, Araraquara, v. 2, n. 1, p. 51-66, 2016.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

OLIVEIRA, Giovane F. Os estudos dos letramentos acadêmicos no Brasil: influências, origens e perspectivas. DISSOL, Pouso Alegre, ano IV, n. 5, p. 89-101, 2017.

PINHEIRO, Regina C. Conceitos e modelos de letramento digital: o que escolas de ensino fundamental adotam? Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 18, n. 3, p. 603-622, 2018.

PRETI. Dino. (Org). O discurso oral culto. 2. ed. São Paulo: Humanitas Publicações, FFLCH/USP, 1999.

PRENSKY, M. Digital native, digital immmigrants: part 1. On the Horizon, MCB University Press, v. 9, n. 5, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1108/10748120110424816. Acesso em: 28 fev. 2020.

SILVA, Elizabeth M. O que dizem graduandos em pedagogia sobre suas práticas de leitura: o olhar dos letramentos acadêmicos. Leia Escola, Campina Grande, v. 19, n. 1, p. 200-211, 2019. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/article/view/1292. Acesso em: 8 jun. 2019.

SILVA, Rickison Cristiano de Araújo; SOUZA, Fábio Marques de. O Teletandem como espaço para aprendizagem e formação de professores de línguas. Fólio - Revista de Letras, v. 11, n. 1, 2019. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/5145. Acesso em: 28 fev. 2020.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, p.5-17, 2004.

______. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

STREET, Brian. (Org.). Introduction: the new literacy studies. In: ____. Cross cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

______. Os novos estudos sobre o letramento: histórico e perspectivas. In: MARINHO, M.; CARVALHO, G. (Ed.). Cultura escrita e letramento. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 33-53.

______. Eventos de letramento e práticas de letramento: teoria e prática nos novos estudos de letramento. In: MAGALHÃES, I. (Org.). Discursos e práticas de letramento: pesquisa etnográfica e formação de professores. Campina, SP: Mercado de Letras, 2012. p. 69-92.

______. Políticas e práticas de letramento na Inglaterra: uma perspectiva de letramentos sociais como base para uma comparação com o Brasil. Cad. CEDES, Campinas, v. 33, n. 89, p. 51-71, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0101- 32622013000100004. Acesso em: 27 jun. 2019.

STREET, Brian; BAGNO, Marcos. Perspectivas interculturais sobre o letramento. Filologia e Linguística Portuguesa, n. 8, p. 465-488, 2006. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-9419.v0i8p465-488. Acesso em: 04 jun. 2019.

TELLES, João A. (Org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes Editores, 2009.

TELLES, João A.; MAROTI, Fábio A. Teletandem: crenças e respostas dos alunos. In: PINHO, S. Z.; SAGLIETTI, J. R. O. C. Núcleos de ensino da UNESP: artigos dos projetos realizados em 2006. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008. p.1098-1124.

VASSALLO, Maria L.; TELLES, João A. Teletandem: uma proposta alternativa o ensino/aprendizagem assistidos por computadores. In: TELLES, J. A. (Org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes Editores, 2009. p. 41-61.

VÓVIO, Claudia L.; SOUZA, Ana. L. S. Desafios metodológicos em pesquisas sobre letramento. In: KLEIMAN, A. B.; MATENCIO, M. de L. (Orgs.). Letramento e formação do professor: práticas discursivas, representações e construção do saber. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2005. p. 41-64. (Coleção Ideias sobre a Linguagem).

Published

2019-12-31

How to Cite

Silva, R. C. de A., & Souza, F. M. de. (2019). Digital literate practices in the context of teletandem: a case study. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 18(2), 81–98. https://doi.org/10.26512/rhla.v18i2.26948

Issue

Section

Artigos