Culture and its multiple views on the teaching-learning of languages and in the training of Spanish teachers in a telecollaborative context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.45178

Keywords:

Teletandem, Culture, Teaching-Learning of foreign languages, Teacher training, Spanish as a foreign language

Abstract

This qualitative and ethnographic-based study investigated the beliefs about culture presented by undergraduates of Letras Spanish language course at a Brazilian public university, as well as identified the cultural aspects present in their interactions of Integrated Institutional Teletandem, carried out with Argentinian students. This way, we hold theoretical discussions about what is understood by culture and its presence in language teaching and in the telecollaborative context, the Teletandem. Data analysis showed that the undergraduates in Letras Spanish language understand culture from a collective perspective, but also individually, as an aspect that characterizes a certain group and as a set of social practices, knowledge, beliefs, habits and information shared between the society. Furthermore, Teletandem enabled the presence of the cultural aspects of both countries, in which the Brazilian participants reflected on the aspects of their culture and of the Argentinian culture.

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Author Biographies

Rickison Cristiano de Araújo Silva, Universidade Federal de Campina Grande

Doutorando e Mestre em Linguagem e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande (PPGLE/UFCG). Possui Especialização em Tecnologias Digitais na Educação e Licenciatura em Letras - Língua Espanhola pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). É Vice-lider do Grupo de Pesquisa Tecnologias, Culturas e Linguagens - TECLIN (UEPB/CNPq). Desenvolve pesquisas na área da Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de professores de línguas; Ensino-aprendizagem de línguas mediados pelas tecnologias digitais; Telecolaboração e Teletandem; Interculturalidade e ensino; decolonialidade e epistemologias do Sul. 

Fábio Marques de Souza, Universidade Estadual da Paraíba

Professor no Departamento de Letras e Artes e no Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Orienta pesquisas de Mestrado e Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino (PPGLE-UFCG). É Doutor em Educação (USP) e lider dos Grupos de Pesquisas, registrados no diretório de Grupos de Pesquisas do CNPq, a saber: Tecnologias, Culturas e Linguagens (TECLIN); Observatório do Discurso da Política Externa Brasileira e do Círculo de Bakhtin em Diálogo (UEPB). 

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Published

2022-12-16

How to Cite

Silva, R. C. de A., & Souza, F. M. de. (2022). Culture and its multiple views on the teaching-learning of languages and in the training of Spanish teachers in a telecollaborative context. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG7. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.45178

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