The teaching of Portuguese as a Host Language (PHL) in the timeline of studies about Portuguese as a Foreign Language (PFL) in Brazil

Authors

  • FLÁVIA CAMPOS SILVA CEFET/MG
  • ERIC JÚNIOR COSTA CEFET/MG

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i1.24117

Keywords:

PFL, PHL, Language Policies, Migration and Language Teaching

Abstract

This work has the pretension to situate the teaching of Portuguese as Host Language (PHL) in the timeline of studies about the Portuguese Foreign Language (PFL). The proposal is to contextualize the teaching of the PFL in Brazil with emphasis on the linguistics policies that involved ”“and still involves ”“ this type of acquisition of Portuguese (ALMEIDA FILHO, 1999, 2005, 2012; CUNHA; SANTOS, 2002). Following, supported by the theorizations of Grosso (2010), Amado (2011), Arantes et. al (2016), Cursino et. al (2016), Lopez (2018), Diniz and Neves (2018)  the conceptions of PHL will be situated and characterized, emphasizing the specificities motivated by geopolitics and global multilingualism, especially. The conclusion is that the PHL represents a another perspective, innovative and significant in the field of PLE, since, in addition to attend unmet demands by the State (COSTA; SILVA, 2018) bases its methodology on a culture of shared teaching, which respects the processes of identity re-construction of the subjects (ANUNCIAÇÃO, 2018), with a focus on promoting citizenship and in consciousness and intercultural dialogue.

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Author Biographies

FLÁVIA CAMPOS SILVA, CEFET/MG

Graduada em Comunicação Social pela Universidade Presidente Antônio Carlos (2009). Pós-graduada em Administracão - MBA em Gestão Estratégica de Pessoas, pela Universidade Federal de São João del-Rei, UFSJ (2012). Pós-graduada em Letras - Mestrado em Teoria Literária e Crítica da Cultura, na linha de Discurso e Representação Social, pela Universidade Federal de São João del-Rei, UFSJ (2016). Atuou como Assistente Administrativo e Analista de Licitações (2010-2014). Lecionou no Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego - PRONATEC (2013). Bolsista Capes, dedicação exclusiva, durante o mestrado (2014-2016). Lecionou ainda na educação profissional da rede pública - Escola POLEM (2017). Atualmente ministra o curso de Português como Língua de Acolhimento (PLAc) e cursa o Doutorado em Estudos Linguísticos, ambos no CEFET/MG. É membro pesquisador do Grupo de Estudos Migratórios: Acolhimento, Linguagens e Políticas (GEMALP).

ERIC JÚNIOR COSTA, CEFET/MG

Graduado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2003) e especialista em História Pré-hispânica Mexicana pela Universidad Nacional Autónoma de México (2008). Tem ampla experiência no ensino de português para estrangeiros e com o exame CELPE-Bras na Argentina, México, África do Sul e São Paulo. Atuou como professor voluntário de Português Língua de Acolhimento (PLAc) para imigrantes e refugiados em um projeto desenvolvido pela parceria entre a Prefeitura de São Paulo, o Sefras (Serviço Franciscano) e a ONG Refazenda. Cursou o Mestrado em Português Língua Não Materna na Universidade Aberta de Portugal . Atualmente é doutorando em Estudos de Linguagens, coordenador do Grupo de Estudos Migratórios: Acolhimento, Linguagens e Políticas (GEMALP) e do curso de Português como Língua de Acolhimento (PLAc), todos no CEFET/MG. Também é sócio-titular da Associação Mineira dos Professores de Português Língua Estrangeira (AMPPLIE).

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Published

2020-06-15

How to Cite

SILVA, F. C., & JÚNIOR COSTA, E. (2020). The teaching of Portuguese as a Host Language (PHL) in the timeline of studies about Portuguese as a Foreign Language (PFL) in Brazil . Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(1), 125–143. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i1.24117

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