Division operation: intervention possibilities with games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5069

Keywords:

Educational intervention, Division, Games

Abstract

The research aimed to investigate the level of understanding of division by the students of 4th year of elementary school; performing intervention with sets of game rules and specific challenges for the development of the division operation. We have made a pedagogical intervention with 13 students which used the clinical method and was effective in building the arithmetic division operation by students who did not have it, because the students showed significant progress in arithmetic notions. The use of games and challenges showed that they can meet cognitive and affective needs of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sônia Bessa, Universidade estadual de Goiás - UEG

Sônia Bessa é doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, pós-doutora pela Universidade Federal do Triangulo Mineiro UFTM. Professora titular do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Goiás. UEG. Membro do Laboratório de Psicologia Genética da Unicamp. Email: soniabessa@gmail.com

References

CAMPELL, Donald; STANLEY, Julian. Delineamentos experimentais e quase-experimentais de pesquisa. São Paulo: Edusp, 1979.

CORREA, Jane; MEIRELES, Elizabet. A compreensão intuitiva da criança acerca da divisão partitiva de quantidades contínuas. Revista: Estudos de Psicologia. v.5, n.(1), p. 11-31, 2000.

DAYAN, Silvia Parrat. A relação Parte/todo na Psicologia Piagetiana. Archives Jean Piaget. Universidade de Genebra. [SI]. 2015.

DURO, Mariana Lima; BECKER, Fernando. Análise Combinatória: do métodoaleatório à combinatória sistemática.Revista Educação & Realidade, Porto Alegre: v. 40, n. 3, p. 859-882, jul./set. 2015. http://dx.doi.org/10.1590/2175-623641714.

FIOROT, Meire; ORTEGA, Antonio Carlos. Modos de aprender e de ensinar de professoras em situações com o jogo traverse. In: MACEDO, Lino. (ORG) Jogos psicologia e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.

GRANELL, Carmem Gomez. Processos Cognitivos en Aprendizagem La da Multiplicación.In: Montserrat Moreno y Equipo delImipae. La Pedagogia Operatória ”“ um enfoque constructivista de la educación. Barcelona: Editorial Laia, 1983.

INHELDER, Barbel; PIAGET, Jean. Da lógica da criança à lógica do adolescente. São Paulo: Livraria Pioneira, 1976.

KAMII, Constance. Crianças pequenas reinventam a aritmética. Porto Alegre: Artmed, 2002.

KAMII, Constance. Frações: encorajando estudantes do primeiro ano do EF a inventá-las e a realizarem operações de adição e subtração com elas. In: MOLINARI, Adriana. et al. (ORG). Novos caminhos para ensinar e aprender matemática. Campinas, Book, 2015.

KAMII, Constance; JOSEPH, Linda Leslie. Crianças pequenas continuam reinventando a aritmética. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LACOMBE, Anna Maria. Acender um fogo - o jogo e o teatro na escola. Rio de Janeiro Edições pró saber, 2002.

MACEDO, Lino. Abstração e aprendizagem da matemática. In MOLINARI, Adriana. et al. (ORG) Aprender matemática e conquistar a autonomia. São Paulo: Book, 2014.

MACEDO, Lino. Teoria da equilibração e jogo. In MACEDO, Lino. (ORG) Jogos, psicologia e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.

MACEDO, Lino; PETTY, Ana Lúcia; PASSOS, Nerimar Christe. Aprender com jogos e situações problemas.Porto Alegre: Artmed. 2000.

MACEDO, Lino; PETTY, Ana Lucia; PASSOS, Nerimar Christe. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

MANTOVANI DE ASSIS. Orly, Zucatto. Proepre Fundamentos Teóricos. 3a edição. Campinas: Book, 2013.

MANTOVANI DE ASSIS, Orly Zucatto; MOLINARI, Adriana Corder; ZAIA, Lia; RABIOGLIO, Marta; BESSA, Sônia. O desafio de ensinar e aprender matemática na educação básica. Campinas: Book, 2011.

MORGADO, Luiza. O ensino da aritmética:perspectiva construtivista. Coimbra: Livraria Almedina, 1993.

NUNES, Terezinha. et al. Introdução à educação Matemática: os números e as operações numéricas. São Paulo: Proem, 2001.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PIAGET, Jean. Abstração Reflexionante. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

PIAGET, Jean. Observações sobre a Educação Matemática. In: MANTOVANI DE ASSIS, et al. (org) Educação Matemática: Uma contribuição para a formação continuada de professores. Campinas: Book, 2013b.

PIAGET, Jean. A Psicologia da Inteligência. São Paulo: vozes. 2013a.

PIAGET, Jean. O desenvolvimento do pensamento: equilibração das estruturas cognitivas. Lisboa: dom quixote, 1977.

PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. A Psicologia da criança. 5ª edição. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

PIAGET, Jean; SZEMINSKA, Alina. A Gênese do número na criança. 3ª edição. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

VERGNAUD, Gerard. O longo e o curto prazo na aprendizagem da matemática. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 1/2011, p. 15-27, 2011. http://www.scielo.br/pdf/er/nse1/02.pdf disponível em 15/06/2017.

ZAIA, Lia Leme. Jogar para desenvolver e construir conhecimento. In: Jogar e aprender matemática. Campinas: Book, 2010.

Published

2017-09-05

How to Cite

Bessa, S. (2017). Division operation: intervention possibilities with games. Linhas Críticas, 23(50), 172–196. https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5069

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.