Researchers and scientific legitimacy in the field of education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4813Keywords:
Legitimacy, Researchers, Scientific field, EducationAbstract
This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.
Downloads
References
BALL, Stephen. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio-ago. 2010.
______. Performativity, commodification and commitment: an I-spy guide to the neoliberal university. British Journal of Educational Studies, London, v. 60, n. 1, p. 17-28, Mar. 2012.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. Publicar & morrer? Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. Educação, Sociedade & Culturas, n. 28, p. 53-69, 2009.
BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.
______. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.
______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São paulo: Unesp, 2004.
CATANI, Afrânio Mendes. As possibilidades analíticas da noção de campo social. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 114, p. 189-202, jan.-mar. 2011.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan.-abr. 2006.
FIORIN, José Luiz. Internacionalização da produção científica. Revista Brasileira da Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 263-281, dez. 2007.
FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ArtMed/Bookman, 2009.
GATTI, Bernadete. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil Contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, 2001.
GIBBONS, Michael et al. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997.
GRAWITZ, Madeleine. Méthodes des sciences sociales. Paris: Dalloz, 1986.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
LEITE, Denise. Identidades da universidade brasileira. In: LEITE, Denise; BRAGA, Ana Maria Souza (Orgs.). Inovação e avaliação na universidade. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011. p. 17-40.
LEITE, Denise; GENRO, Maria EllyHerz. Avaliação e internacionalização da educação superior: quo vadis América Latina? Avaliação, v. 17, n. 3, p. 763-785, nov. 2012.
LEITE, Denise; LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos (Orgs.). Conhecimento, avaliação e redes de colaboração: produção e produtividade na universidade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2008.
MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. RAE, São Paulo, v. 51, n. 3, p. 244-254, maio-jun. 2011.
MERTON, Robert King. La sociología de la ciencia: investigaciones teóricas y empíricas. 2. ed. Madrid: Aliança Editorial, 1985.
MIORANDO, Bernardo Sfredo; LEITE, Denise. Mapeamento de redes de colaboração: detectando inovação e mudanças nas teias de conhecimento. In: LEITE, Denise; LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos (Orgs.). Conhecimento, avaliação e redes de colaboração: produção e produtividade na universidade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012. p. 181-200.
SANTIAGO, Rui; CARVALHO, Teresa; FERREIRA, Andreia. As universidades portuguesas na senda da investigação empreendedora: onde estão as diferenças? Análise Social, Lisboa, v. 48, n. 208, p. 594-620, jul.-set. 2013.
STOER, Stephen Ronald; MAGALHÃES, António. A diferença somos nós: a gestão da mudança social e as políticas educativas e sociais. Porto: Edições Afrontamento, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).