Researchers and scientific legitimacy in the field of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4813

Keywords:

Legitimacy, Researchers, Scientific field, Education

Abstract

This article investigates how researchers build scientific legitimacy in the field of education in Brazil. The methodology involved quantitative studies on reference researchers’ curricula and qualitative analysis of interviews. Results show that, in face of appeals for productivity, teachers organize themselves in networks of knowledge production that go beyond collaboration networks centered at coauthorships. The study presents characteristics of the scientific field represented in the area of Education through three expressive cases that show how prestige and legitimacy in this area can be achieved by different combinations of scientific capital and political capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celia Elizabete Caregnato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Célia Elizabete Caregnato possui Licenciatura e Bacharelado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1986/1987), Mestrado em Ciência Política pela UFRGS (1992) e Doutorado em Educação pela UFRGS (2004). Realizou estágio pós-doutoral na University of Wisconsin com o grupo de pesquisa do Professor Michael Apple (2013). Foi professora na FAPA e no UniRitter onde exerceu a função de Pró-reitora de Pesquisa, Extensão e Pós-Graduação (2004/2008). É professora adjunto na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e membro do corpo docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma Universidade. Desenvolve investigações vinculadas à linha de pesquisa Universidade: teoria e prática e é membro do Grupo de Pesquisa INOVAVAL. Tem como objeto de investigação a Universidade e a educação superior como instâncias entre estruturas, relações e experiências sociais contraditórias. Possui interesse por estudos sociológicos nos seguintes temas: universidade, educação superior, ensino de sociologia e práticas culturais relacionadas a instituições e organizações educacionais.

References

BALL, Stephen. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio-ago. 2010.

______. Performativity, commodification and commitment: an I-spy guide to the neoliberal university. British Journal of Educational Studies, London, v. 60, n. 1, p. 17-28, Mar. 2012.

BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. Publicar & morrer? Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. Educação, Sociedade & Culturas, n. 28, p. 53-69, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.

______. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.

______. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São paulo: Unesp, 2004.

CATANI, Afrânio Mendes. As possibilidades analíticas da noção de campo social. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 114, p. 189-202, jan.-mar. 2011.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 7-18, jan.-abr. 2006.

FIORIN, José Luiz. Internacionalização da produção científica. Revista Brasileira da Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 263-281, dez. 2007.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: ArtMed/Bookman, 2009.

GATTI, Bernadete. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil Contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, 2001.

GIBBONS, Michael et al. La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor, 1997.

GRAWITZ, Madeleine. Méthodes des sciences sociales. Paris: Dalloz, 1986.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

LEITE, Denise. Identidades da universidade brasileira. In: LEITE, Denise; BRAGA, Ana Maria Souza (Orgs.). Inovação e avaliação na universidade. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2011. p. 17-40.

LEITE, Denise; GENRO, Maria EllyHerz. Avaliação e internacionalização da educação superior: quo vadis América Latina? Avaliação, v. 17, n. 3, p. 763-785, nov. 2012.

LEITE, Denise; LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos (Orgs.). Conhecimento, avaliação e redes de colaboração: produção e produtividade na universidade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2008.

MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. RAE, São Paulo, v. 51, n. 3, p. 244-254, maio-jun. 2011.

MERTON, Robert King. La sociología de la ciencia: investigaciones teóricas y empíricas. 2. ed. Madrid: Aliança Editorial, 1985.

MIORANDO, Bernardo Sfredo; LEITE, Denise. Mapeamento de redes de colaboração: detectando inovação e mudanças nas teias de conhecimento. In: LEITE, Denise; LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos (Orgs.). Conhecimento, avaliação e redes de colaboração: produção e produtividade na universidade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012. p. 181-200.

SANTIAGO, Rui; CARVALHO, Teresa; FERREIRA, Andreia. As universidades portuguesas na senda da investigação empreendedora: onde estão as diferenças? Análise Social, Lisboa, v. 48, n. 208, p. 594-620, jul.-set. 2013.

STOER, Stephen Ronald; MAGALHÃES, António. A diferença somos nós: a gestão da mudança social e as políticas educativas e sociais. Porto: Edições Afrontamento, 2005.

Published

2016-10-25

How to Cite

Caregnato, C. E., Leite, D. B. C., & Miorando, B. S. (2016). Researchers and scientific legitimacy in the field of education. Linhas Críticas, 22(47), 189–209. https://doi.org/10.26512/lc.v22i47.4813

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.