Children with rare syndromes in common schools: an existential-phenomenological look

Authors

  • Rogério Drago Universidade Federal do Espírito Santo
  • Hiran Pinel Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4395

Keywords:

School inclusion, Rare syndromes, Existential phenomenology

Abstract

Its main objective is to understand how individuals who have a rare syndrome are seen by other beings around them. To do so, we include a characterization of a few rare syndromes that are present in common schools; and a brief discussion about inclusion, education and educational practices applied to individuals with disabilities and global developmental disorders in the context of the common school. Finally, we present some discussion of the existential phenomenology that led the study, as well as of the data collected in a field study, focusing on a child with a rare syndrome in a process of school inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Drago, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Ciências Humanas ”“ Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e professor adjunto do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. 

Hiran Pinel, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IP-USP) e faz Residência Pós-Doutoral na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FAE-UFMG). Professor Associado III da Universidade Federal do Espírito Santo. 

References

ARTS. Associação Rubinstein-Taybi. . Acesso em 21 de mar. de 2013.

ASSIS, Luciana de O. D. Síndrome de Rubinstein-Taybi: estudo de um caso em uma escola regular de ensino de Coronel Fabriciano ”“ MG. 2011. (41 f.). Monografia (Especialização em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar) ”“ Universidade de Brasília, 2011.

BAPTISTA, Cláudio R. Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006.

BEYER, Hugo O. Da integração escolar à educação inclusiva: implicações pedagógicas. In: BAPTISTA, Cláudio R. Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2006, pp. 73-82.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394. Brasília: Senado Federal, 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CEB 04/2009. Brasília: MEC/SEESP, 2009.

CAMPOS, Shirley de. Síndrome de Rubinstein-Taybi. 2003. Disponível em: . Acesso em: 22 mar. 2013.

CEPCARIRI. O que é fenomenologia-existencial. Disponível em: . Acesso em: 21 mar. 2013.

DIOGO, Maria F.; MAHEIRIE, Kátia. Uma breve análise da constituição do sujeito pela ótica das teorias de Sartre e Vygotski. Aletheia, n. 25, jan./jun. 2007, pp. 139-151.

DRAGO, Rogério. Educação infantil e educação inclusiva: um olhar sobre o trabalho com crianças com deficiência. In: ROCHA, Eloísa A. C.; KRAMER, Sonia. Educação infantil: enfoques em diálogo. São Paulo: Papirus, 2011b, pp. 259-276.

DRAGO, Rogério. Inclusão na educação infantil. Rio de Janeiro: WAK, 2011.

DRAGO, Rogério. Síndromes: conhecer, planejar e incluir. Rio de Janeiro: WAK, 2012.

DRAGO, Rogério. Estudos e pesquisas sobre síndromes: relatos de casos. Rio de Janeiro: WAK, 2013.

GIL, Antônio. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994.

JANUZZI, Gilberta. A Educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 2.ed. São Paulo: Autores Associados, 2006.

MAHEIRIE, Kátia; FRANÇA, Kelly B. Vygotski e Sartre: aproximando concepções metodológicas na construção do saber psicológico. Psicologia & Sociedade, v. 19, n. 1, pp. 1-9, jan.-abr. 2007.

MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A. V. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Centauro, 2006.

MARTINS, Regina H. G.; BUENO, Elaine C.; FIORAVANTI, Marisa P. Síndrome de Rubinstein-Taybi: anomalias físicas, manifestações clínicas e avaliação auditiva. Revista Brasileira de Otorrinolaringologia, São Paulo, v. 69, n. 3, pp. 1-6, maio-jun. 2003.

MAZZOTTA, Marcos J. S. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2001.

MENDES, Enicéia G. Perspectivas para a construção da escola inclusiva no Brasil. In: PALHARES, Marina S.; MARINS, Simone. Escola Inclusiva. São Carlos: EduFSCar, 2002, pp. 45-60.

MICHEL, Maria H. Metodologia e pesquisa científica em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas, 2009.

PINEL, Hiran. A teoria dos modos de ser sendo si mesmo [com o outro] no cotidiano do mundo: um discurso fenomenológico-existencial. Vitória: UFES/CE/PPGE, 2005.

PINEL, Hiran. Psicologia da educação. Vitória: Neaad/UAB, 2004.

PINEL, Hiran. Psicopatologia do escolar: nominalismo, niilismo e transparência. 2011. Disponível em: <http://hiranpinel.blogspot.com> Acesso em: 21 mar. 2013.

PRIETO, Rosângela G. Atendimento escolar de alunos com necessidades educacionais especiais: um olhar sobre as políticas públicas de educação no Brasil. In: ARANTES, Valéria A. (Org.). Inclusão escolar. São Paulo: Summus Editorial, 2006, pp. 31-73.

SENNETT, Richard. Respeito: a formação do caráter em um mundo desigual. Rio de Janeiro: Record, 2004.

VIGOTSKI, Lev S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev S. Estudos sobre a história do comportamento: o macaco, o primitivo e a criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

Published

2014-12-23

How to Cite

Drago, R., & Pinel, H. (2014). Children with rare syndromes in common schools: an existential-phenomenological look. Linhas Críticas, 20(43), 605–627. https://doi.org/10.26512/lc.v20i43.4395

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.