The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work

Authors

  • Isabela Cristina Marins Braga Instituto de Ensino Superior Cenecista
  • Ranilce Guimarães-losif Universidade Católica de Brasília - UCB

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4342

Keywords:

Evaluation Policy, Graduate Studies in Education, Teaching

Abstract

This paper discusses the effects of the current master’s and doctoral courses evaluation model adopted by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes) on professors’ work, from the perspective of professors from two programs in Education in the Midwest region of Brazil. One program belongs to a public institution and the other to a private, denominational one. The results show that evaluation policy criteria focusing on quantitativist criteria of assessment, to the detriment of the qualitative aspects of the education and community outreach activities, undermines the faculties’ work conditions and consequently affects the quality of education. This situation must be urgently reevaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Estado, globalização e políticas educacionais: elementos para uma agenda de investigação. Revista Brasileira de Educação. n. 22, p. 35-46, jan/fev/mar/abr.2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n22/n22a05.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2012.

AKKARI, Abdeljalil. Internacionalização das Políticas Educacionais: transformações e desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

BALL, Stephen J.; MAINARDES, Jefferson. (Orgs.) Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

BRAGA, Isabela Cristina Marins. A política de Avaliação da pós-graduação: contradições diante da aprendizagem e cidadania docente. 2012. 204f. Dissertação (Mestrado em Educação) ”“ Universidade Católica de Brasília, 2012. Pesquisa financiada pela Capes.

BRAGA, Isabela Cristina Marins; GUIMARÃES-IOSIF, Ranilce. A política de avaliação da pós-graduação diante da aprendizagem e cidadania docente. In: XI Encontro de Pesquisa em Educação da Anped Centro-Oeste, 2012, Corumbá-MS. Educação e pesquisa no Centro-Oeste: políticas, formação e inovação. Corumbá-MS: UFMS, 2012, p. 1-12, ISSN: 2177-4927.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2005-2010. Dez. 2004. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/sobre-a-capes/plano-nacional-de-pos-graduacao/pnpgs-anteriores>. Acesso em: 20 fev. 2012.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área 2009. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/EDUCA_19jun10.pdf> Acesso em: 21 fev. 2012.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Avaliação 2007-2009 Trienal 2010. Disponível em: <http://trienal.capes.gov.br/wp-content/uploads/2011/03/EDUCA%C3%87%C3%83O-REL-AVAL.pdf> Acesso em: 21 fev. 2012.

BRASIL. Lei nº 12.702, de 07 de agosto de 2012. Brasília, 07 de agosto de 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Lei/L12702.htm> Acesso em: 30 de out. 2012.

BRASIL. Lei n° 12.863, de 24 de setembro de 2013. Brasília, 24 de setembro de 2013. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/Lei/L12863.htm>. Acesso em: 22 jan.2014.

CATANI, Afrânio Mendes; OLIVEIRA, João Ferreira de; DOURADO, Luiz Fernandes. A política de avaliação da educação superior no Brasil em questão. Campinas [on line], v. 06, n. 04, p. 07-15, 2001. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/aval/v06n04/v06n04a02.pdf> Acesso em: 20 set. 2012.

EUSSE, Shirmênia Kaline da Silva Nunes; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. In: CASTRO, Alda Maria Duarte; FRANÇA, Magna. Política Educacional: contextos e perspectivas da educação brasileira. Brasília: Liber Livro, 2012. Cap. IV, p. 295-316.

FERRARO, Alceu Ravanello. A ANPEd, a pós-graduação, a pesquisa e a veiculação da produção intelectual na área da educação. Escola Superior de Tecnologia, São Leopoldo ”“ RS. Revista Brasileira de Educação. n.30, p. 47-69, set/out/nov/dez 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n30/a05n30.pdf>. Acesso em: 02 nov. 2011.

GUIMARÃES, André Rodrigues; CHAVES, Vera Lúcia Jacob. Trabalho docente universitário e privatização do conhecimento público: considerações preliminares. In: V Encontro Brasileiro de Educação e Marxismo. Marxismo, Educação e Emancipação Humana. 2011. UFSC, Florianópolis-SC/Brasil, 2011, p. 1-16. Disponível em: <http://www.5ebem.ufsc.br/trabalhos/eixo_09/e09d_t003.pdf> Acesso em: 23 maio 2012.

HORTA, José Silvério Baia. Avaliação da Pós-graduação: com a palavra os Coordenadores de Programas. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 19-47, jan./jun. 2006. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10134/9375> Acesso em: 17 set. 2012

MICHELS, Maria Helena. Gestão, formação docente e inclusão: eixos da reforma educacional brasileira que atribuem contornos à organização escolar. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 406-423, set./dez. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n33/a03v1133.pdf> Acesso em: 24 out. 2012.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção para um novo senso comum, v. 4).

SAVIANI, Dermeval. A Pós-Graduação em Educação no Brasil: trajetória, situação atual e perspectivas. Revista Diálogo Educacional. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 1, n. 1, p. 1-19, jan./jun. 2000. Disponível em: . Acesso em: 02 nov. 2011.

SHULTZ, Lynette. Governança global, neocolonialismo e respostas democráticas para políticas educacionais. In: GUIMARÃES-IOSIF, Ranilce. (Org.) Política e Governança Educacional: contradições e desafios na promoção da cidadania. Brasília: Universa: Líber Livro, 2012. Cap. I, p. 27-40.

SOUSA, José Vieira de. Educação Superior no Brasil: expansão, avaliação e tendências na formação de professor. In: CUNHA, Célio da. SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da. (Org.) Políticas Públicas de Educação na America Latina: lições aprendidas e desafios. Campinas-SP: Autores Associados, 2011. Cap 3, p. 193-240.

SINDICATO DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR ”“ ANDES-SN. (a). Docentes voltarão à s ruas pela carreira. Informativo Especial Setor das Ifes, Brasília, mar. 2012. Disponível em: <http://portal.andes.org.br/imprensa/documentos/imp-doc-981618833.pdf>. Acesso em: 02 set. 2012.

SPAGNOLO, Fernando; SOUZA, Valdinei Costa. O que mudar na avaliação da Capes? RBPG. v. 1, n. 2, p. 8-34, nov. 2004. Disponível em: <http://www2.capes.gov.br/rbpg/images/stories/downloads/RBPG/Vol.1_2_nov2004_/08_34_o_que_mudar_na_avaliacao_capes.pdf>. Acesso em: 24 mar. 2012.

WEBER, Silke. A pós-graduação e a melhoria da Educação Básica: retomando um antigo debate. In: CUNHA, Célio da; SOUSA, José Vieira de; SILVA, Maria Abádia da. (Orgs.). Universidade e Educação Básica: políticas e articulações possíveis. Brasília: Faculdade de Educação/Universidade de Brasília; Liber Livro, 2012. Cap. 4, p. 267-282.

Published

2014-09-02

How to Cite

Braga, I. C. M., & Guimarães-losif, R. (2014). The “quantitative ocean” in graduate evaluation: implications for professors’ work. Linhas Críticas, 20(42), 479–498. https://doi.org/10.26512/lc.v20i42.4342

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.