Tensions and resistences: essay on religious representations and intolerence on the web
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc28202243418Keywords:
Written culture, Catholic education, Social mediaAbstract
This paper presents a preliminary note on how the reception of religious diversity in the context of Catholic confessional education is manifested in social networks, using as a source, the comments on the Facebook page Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso. The analysis is based on the recognition of written culture in the context of the web and anchoring on Pierre Bourdieu's theories as the main epistemological basis, this study presents the posts and comments on that page as social practices that affect the field of education and the religious field, producing symbolic violence and tensioning disputes over positions and strategies of cultural domination.
Downloads
References
Bardin, L. (1995). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Bloch, M. L. B. (2001). Apologia da História, ou o ofício do historiador. Jorge Zahar Editora.
Bourdieu, P. (1983). Esboço de uma teoria da prática. Em R. Ortiz (Org.). Pierre Bourdieu: Sociologia (pp. 46-81). Ática.
Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Bertrand Brasil.
Bourdieu, P. (1996). Razões práticas: sobre a teoria da ação. Papirus.
Bourdieu, P. (2001). Meditações pascalianas. Bertrand Brasil.
Carvalho, H. S., & Cunha Neto, J. S. (2017). Ensino Religioso (vol. 4). Sistema Marista de Educação.
Chartier, R. (2001). Cultura escrita, literatura e história. Artmed.
Chartier, R. (2003). Formas e sentido – Cultura escrita: entre distinção e apropriação. Mercado de Letras.
Colégios Maristas (2022). Resultados para: ensino religioso. Colégio Marista São Luis. https://saoluis.colegiosmaristas.com.br/index.php?s=ensino+religioso
Franco, M. L. P. B. (2003). Análise de Conteúdo. Plano Editora.
Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
FTD Educação, & União Marista do Brasil (2017). Ensino Religioso (Módulo de apresentação do Sistema Marista de Educação). FTD.
Le Goff, J. (2003). História e Memória (5. ed.). Editora da UNICAMP.
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2018, novembro 13). Primeira postagem e comentários na página. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0fDhrD6oHtr9UgvsXcaAMpzzjE2g4w7SFAzU84sADiCpUmCpRAjqgZFE4jTnj9AD6l
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019a, abril 18). Pais pagadores e consumidores reinvidicam. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0TeyA6BqBezQpYreuJzHfBudYyvR2oMuVTgy4zuFBgiUt1YD8mwUPEp1sHSUJp6HTl
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019b, abril 18). Apelo as instancias eclesiais. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0benRRgYvbrDnHQy7vBigpZGhAhhALDCegtx9itA6zC6p9Yrts4uvWpvVDmguPtV3l
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019c, outubro 27). Postagem sobre a abordagem do material didático acerca das religiões de matriz africana. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid04xQfK9tQMZtG7mbWCKoxVSV2JrXxb6YGKSscEKmntccBhcXyEX7PdYYpzP7czj4pl
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2019d, novembro 02). Postagem sobre a arte sacra. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid026H5CaCp2e2QejWfA6GWMvTjhQzgtJo53yiQWAKWnCxKCFXMai6YctRtP3cUXo8MVl
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020a, junho 08). A beleza da diversidade das tradições religiosas. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/photos/a.578847126026986/579589879286044
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020b, junho 09). Atenção pais. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid02U9YmrC4KeifAqmfGQqqt2DknJ8hh7zobvmymPbH4FRsstACpXcaniCvxgryqLwFYl
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020c, janeiro 24). Sinais de resistência e subversão nos comentários. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0JGfYkrbLpjampQQo6hB32jnXQFvZ7x2cmtTKsD5R8bRThSbedsDJk7K64B9SUaPMl
Pais Maristas em Defesa do Ensino Religioso (2020d, janeiro 08). Muitos Instrumentos: Uma só sinfonia. Facebook: @paismaristasemdefesa. https://www.facebook.com/paismaristasemdefesa/posts/pfbid0XQdC2721u3Wk36a3uSt1oyjp95UEpst17TjB2PvgsqdWQZ6boysRhm8V4KHjoXSUl
Santos, B. de S. (2019). E agora, Brasil? O sul. https://www.sul21.com.br/opiniaopublica/2019/07/e-agora-brasil-por-boaventura-de-sousa-santos
Simões, R. F. (2019). Memórias postadas, histórias compartilhadas: A educação rondoniense nas páginas do Facebook. Revista de História e historiografia da Educação, 3(8), 198-220. http://doi.org/10.5380/rhhe.v3i8.64513
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Matheus Henrique Alves, Evelyn de Almeida Orlando
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).