Assessment as learning in online environment

Authors

  • Ana Balula Universidade de Aveiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4186

Keywords:

E-assessment, E-learning, Blearning, Distance education, ICT

Abstract

In this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Balula, Universidade de Aveiro

Docente da Universidade de Aveiro. Doutorou-se em Multimédia em Educação na mesma Universidade, na área de Avaliação do Ensino.

References

ANDERSON, Janice. Final Report: Flexible Learning Leaders. Research Investigation on Online Assessment as an Integral Part of Flexible Online Delivery. 2001. Disponível em: http://flexiblelearning.net.au/leaders/past_fellows /2001/janice_anderson.htm. Acesso em: 5 out. 2012.

BALULA, Ana; MOREIRA, António. Hows and Whys in Online Assessment. International Journal of Information and Operations Management Education, 3(4), pp. 382-391. Inderscience Publishers. 2010.

BALULA, Ana; PAIS, Fátima; MOREIRA, António. O Papel das estratégias num curso em bLearning: O Caso do Mestrado/CFE em Multimédia em Educação ”“ 2003/2004. eLES’04 ”“ eLearning no Ensino Superior. Aveiro: Universidade de Aveiro. 27-30 out. 2004.

BALULA, Ana. A Avaliação das Aprendizagens em contexto de eLearning, Nov@ Formação ”“ “eLearning e Avaliação ”“ Métodos e Indicadores”. Lisboa: Inofor, 6, pp.7-10, dez. 2005.

BALULA, Ana. E-assessment no Ensino Superior: Constrangimentos e Potencialidades. Dissertação de Mestrado [não publicada]. Disponível em: http://ria.ua.pt/handle/10773/1376. Universidade de Aveiro. 2006. Acesso em: 23 set. 2012.

BALULA, Ana. Proposta de Modelo de Avaliação das Actividades de Ensino Online ”“ Um Estudo do Ensino Superior Português. Tese de Doutoramento [não publicada]. Disponível em: http://ria.ua.pt/handle/10773/1123. Universidade de Aveiro. 2010. Acesso em: 25 set. 2012.

BOUD, David (2004). Creating assessment for learning through life. In GIL, Victor; ALARCÃO, Isabel; HOOGHOFF, Hans. Chalenges in Teaching & Learning in Higher Education, Aveiro: Universidade de Aveiro. 2004.

BOUD, David. Sustainable Assessment: rethinking assessment for the learning society. Studies in Continuing Education, 22, 2, 151-167. 2000.

FERREIRA, Cristina. A Avaliação das aprendizagens no Trabalho Laboratorial em Biologia: uma proposta para o ensino secundário. Dissertação de Mestrado [não publicada]. Universidade de Aveiro. 2003.

GIL, Victor. Avaliação das Aprendizagens no Ensino Superior. Texto apresentado a 2 de Outubro de 2002, na Universidade de Aveiro, no formato de Comunicação convidada, na Jornada “Avaliação Contínua no Ensino Superior”, promovida pelo Instituto de Formação Inicial Universitária e pelo Conselho Pedagógico da UA. [não publicado].

HADJI, Charles. A Avaliação, Regras do Jogo. Porto: Porto Editora. 1994.

JAMES, Richard; McINNIS, Craig; DEVLIN, Marcia. Assessing Learning in Australian Universities. Australia: Australian Universities Teaching Committee. 2002. Disponível em: http://www.cshe.unimelb.edu.au/assessinglearning/docs/ AssessingLearning.pdf. Acesso em: 23 set. 2012.

JISC. Effective Assessment in a Digital Age: A guide to technology-enhanced assessment and feedback. HEFCE, 2010.

JUNQUEIRA, Eduardo. Linhas Críticas. Brasília, DF, n.36, p.417-431, maio/ago. 2012.

PHILLIPS, Rob. Facilitating online discussion for interactive multimédia project management. The OTiS International e-Workshop on Developing Online Tutoring Skills. Aberdeen, Scotland. 8-12 maio 2000. Disponível em: http://researchrepository.murdoch.edu.au/12202/ . Acesso em: 23 out. 2012.

POMBO, Lúcia, BALULA, Ana, LOUREIRO, Maria João & MOREIRA, António. Diversity of strategies to promote effective b-Learning: a case study in Higher Education. In BERNATH, Ulrich, SZÜCS, András; TAIT, Alan; VIDAL, Martine. Distance and E-learning in Transition ”“ Learning Innovation, Technology and Social Challenges. London: ISTE & John Wiley & Sons, Inc., pp. 627-644. 2009.

SANTOS, Carlos. Avaliação da participação on-line em ambientes de e-Learning ”“ a metodologia desenvolvida para aplicação em duas disciplinas do Mestrado/CFE Multimédia em Educação da Universidade de Aveiro, Nov@ Formação ”“ “eLearning e Avaliação ”“ Métodos e Indicadores”. Lisboa: Inofor, 6, pp.33-36, dez. 2005.

VALADARES, Jorge; GRAÇA, Margarida. Avaliando para melhorar a aprendizagem. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1998.

WIGGINS, Grant. Educative assessment. San Francisco: Jossey Bass, 1998.

WILLIAM, Dylan. What is assessment for learning?. Studies in Educational Evaluation, 37, pp. 3-14. 2011.

Published

2013-12-31

How to Cite

Balula, A. (2013). Assessment as learning in online environment. Linhas Críticas, 19(40), 505–522. https://doi.org/10.26512/lc.v19i40.4186

Issue

Section

Dossiê:Educação a distância

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.