The new educational regulations and faculty work in Brazilian graduate courses

Authors

  • Olgaíses Cabral Maués Universidade Federal do Pará
  • William Pessoa da Mota Junior Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3817

Keywords:

Education Regulation, Faculty work, Evaluation

Abstract

This study presents the results of a literature and documental review aiming at identifying the possible relationships between the new educational regulations and faculty work in stricto sensu graduate programs in Brazil. This work focuses on CAPES’ (Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel) evaluation system. Through an analysis of the documents of said research foundation and a literature review of the works presented at the last national meetings of ANPEd (National Association of Graduate Studies and Research in Education), the goal of this study was to identify the repercussions of the evaluation system of graduate courses on the faculty work in graduate programs. The results indicate that increased work, illnesses, and the dissemination of an academic emphasis on production are some of the trends that have consolidated as changes in the materiality and subjectivity of faculty work.

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Author Biographies

Olgaíses Cabral Maués, Universidade Federal do Pará

Doutora em Sciences de L’éducation - Université des Sciences et Technologies de Lille III, Lille, França e estudos de pós-doutorado na Université Laval, Quebec, Canadá. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq e professora associada da Universidade Federal do Pará. Atua na Graduação e na Pós-Graduação em Educação, coordenando a Linha de Pesquisa Políticas Públicas em Educação; coordena o Grupo de Pesquisa sobre Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente. Publicação recente: A Política da OCDE para a educação e a formação docente. A nova regulação? (Revista Educação, PUC-RS, v. 34, 2011).

William Pessoa da Mota Junior, Universidade Federal do Pará

Mestre em educação pela Universidade Federal do Pará na linha de Políticas Públicas Educacionais e membro do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Políticas Educacionais e Trabalho Docente (Gestrado) da UFPA.  

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Published

2011-12-13

How to Cite

Maués, O. C., & Mota Junior, W. P. da. (2011). The new educational regulations and faculty work in Brazilian graduate courses. Linhas Críticas, 17(33), 385–402. https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3817

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