The bourgeois revolution and education: a necessary relationship

Authors

  • Anita Helena Schlesener Universidade Tuiutí do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3684

Keywords:

Democracy, Political formation, Education

Abstract

The aim of this paper is to analyze certain aspects of the implementation of teaching systems, in order to basically clarify the concepts of democracy and education. The intention is to point to certain details of the bourgeois revolution and to how, for the working classes, the relationship between political formation and intellectual formation is fundamental for the experience of a real democracy. Class conflict takes on a cultural dimension, as hegemony becomes established as the intellectual and moral domination and direction. This interpretation is based on Gramsci’s thought, which demonstrates how secular and free education is a basic principle of modern democracies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anita Helena Schlesener, Universidade Tuiutí do Paraná

Anita Helena Schlesener possui doutorado em História e é professora (aposentada) de Filosofia Política e Estética da UFPR. Atualmente é Professora do Mestrado e Doutorado em Educação da UTP. Publicações recentes: A escola de Leonardo: política e educação nos escritos de Gramsci (Brasília: Líber Livro, 2009); Percepção e Conhecimento na aprendizagem infantil a partir de escrito de Benjamin (Educação e Filosofia, v. 24, p. 387-408, 2010); Intelectuais e política: observações acerca do transformismo nos escritos de Antonio Gramsci (Outubro [São Paulo], v. 18, p. 199-220, 2009).

References

BADIA, Gilbert. Clara Zetkin: vida e obra. [S.l.]: Expressão Popular, 2003.

FINELLI, Roberto. O “pós-moderno”: verdade do “moderno”. In: COUTINHO, Carlos Nelson; TEIXEIRA,A. De Paula. Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 99-112.

GRAMSCI, Antonio. Escritos políticos. Lisboa: Seara Nova, l976. 4 v.

______. La Città Futura (1917-1918). Torino: Einaudi, 1982.

______. Il nostro Marx (1918-1919). Torino: Einaudi, 1985.

______. Scritti Giovanili (1914-1918). Torino: Einaudi, 1975.

______. Quaderni del Carcere. Torino: Einaudi, 1978 .

GRUNER, Eduardo. Leituras culpadas: Marx(ismos) e a praxis do conhecimento. In: BARON, Atilio,AMADEO, Javier; GONZALES, Sabrina (Org.). A teoria Marxista hoje: problemas e perspectivas. SãoPaulo: Expressão Popular, 2007.

HEINE, Heirich. Contribuição à História da Religião e Filosofia na Alemanha. São Paulo: Iluminuras, 1991.

HELLER, Agnes. O homem do Renascimento. Lisboa: Presença, l982.

KOFLER, Leo. História e dialética: estudos sobre a metodologia da dialética marxista. Rio de Janeiro:Editora da UFRJ, 2010.

LOSURDO, Domenico. Democracia ou bonapartismo. Rio de Janeiro/São Paulo: UFRJ/UNESP, 2004.

MANACORDA, Mario Alighiero. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. São Paulo/Campinas: Cortez Ed. /Autores Associados, 1989.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

Published

2011-07-26

How to Cite

Schlesener, A. H. (2011). The bourgeois revolution and education: a necessary relationship. Linhas Críticas, 17(32), 97–112. https://doi.org/10.26512/lc.v17i32.3684

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.