Full-time schools
characteristics of an agricultural elementary school
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.36323Keywords:
Integral Education, Full-time School, Curricular ProposalAbstract
The purpose of this article is to present and discuss the characteristics of the curriculum of a full-time school in the municipal system of Joinville/SC. The research is anchored in theoretical references on curricular policies and integral education. With a qualitative approach, this case study includes document analysis, interviews and questionnaires. Participants are the school's teachers and managers. The content analysis made it possible to identify particular characteristics of the curriculum such as the offer of qualification in agriculture for elementary school students with a curricular organization based on a common and technical basis.
Downloads
References
Apple, M. W. (2006). Ideologia e currículo. Artmed.
Apple, M. W. (2011). Repensando ideologia e currículo. Em A. F. Moreira, & T. Tadeu (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade (pp. 49-69). Cortez.
Brasil. (2014). Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014 (Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências). http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014
Cavaliere, A. M. (2007). Tempo de escola e qualidade na educação pública. Educação & Sociedade, 28(100), 1015-1035. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300018
Cavaliere, A. M. (2009). Escolas de tempo integral versus alunos em tempo integral. Em aberto, 21(80), 51-63. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2418/2157
Cavaliere, A. M. (2010). Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, 20(46), 249-259. http://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200012
Dutra, T., & Moll, J. (2018). A educação integral no Brasil: uma análise histórico-sociológica. Prática Docente, v.3 (2), 813-829. http://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p813-829.id234
Fiori, N. A. (2002). Clube agrícola em Santa Catarina: ruralismo e nacionalismo na escola. Revista Perspectiva, 20 (n. Especial), 231-260. https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10286/9559
Gandin, L. A., & Lima, I. G. D. (2016). A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, 42(3), 651-664. http://doi.org/10.1590/S1517-9702201609143447
Höfling, E. D. (2001). Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos CEDES, 21(55), 30-41. http://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003
Joinville. (2019). Projeto Político-Pedagógico da Escola Municipal Agrícola Carlos Heins Funke. Secretaria de Educação.
Leite, C. (2012). A articulação curricular como sentido orientador dos projetos curriculares. Educação Unisinos, 16(1), 87-92. http://www.revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2012.161.09
Lüdke, M., & André, M. (2014). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária.
Morgado, J. C. (2000). A (des)construção da autonomia curricular. Edições Asa.
Morgado, J. C. (2018). Políticas, contextos e currículo: desafios para o século XXI. Em J. C. Morgado, J. Souza, A. F. Moreira, & A. Vieira (Orgs.). Currículo, formação e internacionalização: desafios contemporâneos (pp. 72-83). CIED.
Pacheco, J. A. (2002). Políticas curriculares. Porto Editora.
Pacheco, J. A. (2011). Currículo e gestão escolar no contexto das políticas educacionais. RBPAE, v. 27(3), 361-588. https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/26410/15402
Rocha, D. R., & Hypolito, Á. L. M. (2020). Disputas pela escola pública: contribuições históricas para pensar o trabalho docente. Linhas Críticas, 26, 1-15. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/31908/27457
Sacristán, J. G. (2000). Currículo: uma reflexão sobre a prática. Artmed.
Sacristán, J. G. (2013). Saberes e incertezas sobre o currículo. Penso.
Severino, A. J. (2006) Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. Em J. C. F. Lima, & L. M. W. Neves (Orgs.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo (pp. 289-320). Fiocruz.
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. Bookman.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jane Mery Richter Voigt, Carlos Huller, Elzira Maria Bagatin Munhoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).