Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35239

Keywords:

Autobiographical narratives, Epistemological plurality, Diversified curriculum, Intercultural curriculum, Education for ethnic-racial relations

Abstract

This essay approaches life stories as a way of building education as the practice of freedom. It starts from situations experienced in 2019 and 2020 in the classroom communities with mostly black students in agriculture and agroecology courses in the federal education network. The circularity and cyclical temporality, organizers of Afro-Pindoramic collective experiences, are conceptual references that enhance the pedagogical practice. The analysis reveals life stories as a path to connect memories, ancestry and teaching-learning processes, in order to think about the decolonization of individuals and knowledge - the main objective of the experiences carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Balduino de Melo, Instituto Federal de Brasília, Brasil

Doutora em Antropologia Social pela Universidade de Brasília (2015). Professora do Instituto Federal de Brasília, Campus Planaltina. Coordenadora do Núcleo de Estudos em Agroecologia NEA Candombá. Integra o Laboratório de Antropologias da T/terra e a Rede Experiência, Narrativas e Pedagogias da Resistência. E-mail: paula.balduino@ifb.edu.br

References

Adichie, C. N. (2009, julho). O perigo da história única [Vídeo]. TED Conferences. https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story/transcript?language=pt

Almeida, R. A. (2020). A criação de gado na solta entre os Geraizeiros de Berizal, Alto Rio Pardo, Minas Gerais. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/37540

Banda Pancanejo. (2017). Eu sou cowgirl. https://www.letras.mus.br/banda-pancanejo/eu-sou-cowgirl/

Cunha, V. F. da. (2018). Soberania e segurança alimentar na perspectiva dos jovens Kalunga da comunidade Vão de Almas. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/34403

Estação Primeira de Mangueira. (2019). História pra Ninar Gente Grande. Samba- enredo. https://www.letras.mus.br/wantuir/historias-para-ninar-gente-grande/

Freire, P. (2013). Educação como prática da liberdade. Paz e Terra.

Hall, S. (2000). Quem precisa de identidade? Em T. T. da Silva (Org.). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais (pp. 103-133). Vozes.

Hooks, B. (2013). Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade (Tradução de M.B. Cipolla). WMF Martins Fontes.

Instituto Federal de Brasília (IFB). (2019). Sondagem Socioeducacional 2019 – Campus Planaltina. Coordenação de Assistência Estudantil.

Kilomba, G. (2019). Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. (Tradução de J. Oliveira). Cobogó.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.

Ligiéro, Z. (2011). O conceito de “motrizes culturais” aplicado às práticas performativas Afro-Brasileiras. Revista Pós Ciências Sociais, 8(16). 129-144. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rpcsoc/article/view/695/433

Martins, J. de S. (1986). Os camponeses e a política no Brasil. Vozes.

Mazzetto Silva, C. E. (2009). Ordenamento Territorial no Cerrado brasileiro: da fronteira monocultora a modelos baseados na sociobiodiversidade. Desenvolvimento e Meio Ambiente, 19, 89-109. http://doi.org/10.5380/dma.v19i0.16407

Morim de Lima, A. G. (2016). “Brotou batata para mim”: Cultivo, gênero e ritual entre os Krahô (TO, Brasil). [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro]. Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3749507

Morim de Lima, A. G. (2017). A cultura da batata-doce: cultivo, parentesco e ritual entre os Krahô. Mana, 23(2), 455-490. https://doi.org/10.1590/1678-49442017v23n2p455

Nascimento, A. M., & Santana Júnior, H. M. (2019). Epistemologias destoantes na encruzilhada: saberes em confluência. Em P. B. de Melo, J. Coêlho, L. Ferreira, & D. E. T. Silva (Orgs.). Descolonizar o feminismo (pp. 103-133). Editora IFB. http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/editoraifb/issue/view/115

Oliveira, E. D. de. (2012). Filosofia da Ancestralidade como Filosofia Africana: Educação e Cultura Afro-Brasileira. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação RESAFE, 18, 28-47. https://doi.org/10.26512/resafe.v0i18.4456

Oyewùmí, O. (2018). Visualizando o corpo: Teorias Ocidentais e Sujeitos Africanos. Novos Olhares Sociais, 1(2), 294-317. https://www3.ufrb.edu.br/ojs/index.php/novosolharessociais/article/view/452

Pinho, M. J. de., Queiroz, M.C. de C., & Freire, J. C. de S. (2021). Pensamento ecossistêmico e transdisciplinar: trilhando caminhos na perspectiva da Ecologia dos Saberes. Linhas Críticas, 27, 1-16. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/34338/28920

Rodrigues-Moura, S., & Brito, L. P. de. (2019). Eixos de convergência da alfabetização científica e técnica no ensino médio integrado. Linhas Críticas, 25. 1-24. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/21586

Santos, A. B. dos. (2015). Colonização, quilombos: modos e significações. INCT.

Silva, L. C. R., & Dias, R. B. de (2020). As tecnologias derivadas da matriz africana no Brasil: um estudo exploratório. Linhas Críticas, 26. 1-16. https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/28089/27272

Souza, E. C. de. (2007). (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. Em A. Nascimento, & T. Hetkowski, (Orgs.). Memória e formação de professores (pp. 1-17). EDUFBA. https://doi.org/10.7476/9788523209186

Vieira, L. (2011). Só as mulheres sangram. Nandyala.

Weber, M. (1979). Textos Filosóficos. Abril Cultural.

Wezel, A., Bellon, S., Doré, T., Francis, C. & Vallod, D. (2009). Agroecology as a science, a movement and a practice. A review. Agronomy for Sustainable Development. INRA, EDP Sciences. 1-13. https://hal.archives-ouvertes.fr/file/index/docid/886499/filename/hal-00886499.pdf

Published

2021-03-25

How to Cite

Balduino de Melo, P. (2021). Life stories and Afro-Pindoramic ancestry in focus. Linhas Críticas, 27, e35239. https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35239

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.