Political educational potentials and limits of mobilizations in Brazil

translation challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29703

Keywords:

Social mobilizations, Plurality, Translation, Political Context

Abstract

The aim of the current bibliographic article is to analyze challenges to the process of translating the political educational potentials and risks of social mobilizations in contemporary Brazil. Finding the best way to translate the potential and limits of social mobilizations, as well as their demands, shapes and political propositions, is a challenging task. The article addresses new forms of social mobilization; builds the diagnosis of diversity of expressions; makes an in-depth analysis of epistemic issues such as the concept of translation; and reinforces the hypothesis that mobilizations carried out from 2013 to 2016 were complex if one takes into consideration political educational potential and risks, based on the analytical perspective.

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Author Biographies

Telmo Marcon, Universidade de Passo Fundo, Brasil

Doutor em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1999). Pós-doutorado em educação intercultural pela UFSC. Professor e pesquisador na Faculdade de Educação da Universidade de Passo Fundo atuando na graduação e no PPGEDU (mestrado e doutorado) na linha de políticas educacionais. É líder do grupo de pesquisa: Movimentos sociais populares, Estado e Políticas públicas. E-mail: telmomarcon@gmail.com

Ivan Penteado Dourado , Universidade de Passo Fundo

Doutor em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF) onde atua como professor de Sociologia. Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da UPF. Participa do grupo de pesquisa cadastrado no CNPq: “Movimentos sociais populares, estado e políticas públicas”. E-mail: ivan.dourado@acad.pucrs.br

Neri José Mezadri, Universidade de Passo Fundo

Doutorando em educação pela Universidade de Passo Fundo; orientador educacional no curso de Ensino Médio no Centro de Ensino Médio Integrado UPF. Participa do grupo de pesquisa cadastrado no CNPq: “Movimentos sociais populares, estado e políticas públicas”. E-mail: nerimezadri@hotmail.com

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Published

2020-09-16

How to Cite

Marcon, T., Penteado Dourado , I., & Mezadri, N. J. . (2020). Political educational potentials and limits of mobilizations in Brazil: translation challenges. Linhas Críticas, 26, e29703. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.29703

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