Brasília Park Schools
dialogues with the academic production
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.26429Keywords:
Education, Childhood, Literature review, Park school, BrasíliaAbstract
The park schools set up a reference that has been highlighted in Brasilia School Building plan. In partnership with the elementary schools, they offer complementary recreational and artistic activities. This text analyzes academic productions in order to identify research trends about the park schools. We identified 26 produced works since their foundation, in 1960, to 2017, and the University of Brasília has stood out among institutions that supported them. According to the mapping performed, these works involved themes such as art and its languages, Distrito Federal educational system, body education, school architecture, technology and education, as well as multidisciplinary character.
Downloads
References
Araújo, A. M. (2016). Pedagogia teatral e diversidade cultural no contexto da Escola Parque 210/211 Norte – Brasília-DF. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/22403
Arruda, P. C. (2008). Brasília: cidade planejada, identidade fluida. Anais do ENECULT - Encontro de estudos multidisciplinares em cultura. Salvador, Bahia, Brasil. http://www.cult.ufba.br/enecult2008/14169.pdf
Bastos, M. A. J. (2009). A Escola Parque: ou o sonho de uma educação completa em edifícios modernos. Revista aU, Edição 178.
Bezerra, V. G. (2014). Os professores de instrumentos e suas ações nas escolas parque de Brasília: uma pesquisa descritiva. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/17204
Braga, E, C. (2013). O ensino de violão em grupo: um estudo de caso na escola parque 210/211 Norte. [Trabalho de conclusão de curso de graduação, Universidade de Brasília].
Costa, C. da S. (1996). Educação musical: práticas avaliativas e organização do trabalho pedagógico. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília].
Duarte, H. de Q. (2009). Escola Classe, Escola Parque (2a ed.). FAUUSP.
Duarte, M. de S. (1982). Educação pela arte numa cidade nova: o caso Brasília. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/34658
Duarte, M. de S. (1983). A Educação pela arte: o caso Brasília. Thesaurus.
Ferreira, J. R. (2012). O programa Mais Educação: as repercussões da formação docente na prática escolar. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/12355
Figueirôa, A. de S. (2017). Construção de laços pelas experiências com as escolas parque de Brasília: a história de vida de duas professoras de música. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/31693
Leme, D. R. R. D. de M. (2013). Conceituação e desenvolvimento da escola parque em Brasília, Rio de Janeiro, Salvador e São Paulo de 1931 a 2013 [Dissertação de Mestrado, Faculdade Mackenzie]. Adelpha Repositório Digital. http://dspace.mackenzie.br/handle/10899/25951
Lemos, M. B. M. (1998). Manifestações de resistência em oficinas de fanfarra e percussão. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília].
Lima, V. S. de. (2009). Biblioteca da escola-parque 210 Sul: estudo de caso [Trabalho de conclusão de curso de graduação, Universidade de Brasília].
Marques, O. A. B. (2016). Pequenos enredos nas escolas parque de Brasília: o que contam as crianças sobre a aula de música. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/22497
Martins, A. F. (2005). Escolas-Parque: legado do educador Anísio Teixeira, patrimônio da educação brasileira. In M. M. Araújo & I. Brzezinski (Orgs.). Anísio Teixeira na direção do INEP – programa para a reconstrução da nação brasileira: 1952-1964 (pp. 143-158). INEP.
Medina, J., Ruiz, M., Almeida, D. B. L., Yamaguchi, A., & Marchi, W. Jr. (2008). As representações da dança: uma análise sociológica. Movimento,14(2), 99-113. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2106
Nunes, C. (2009). Centro Educacional Carneiro Ribeiro: concepção e realização de uma experiência de educação integral no Brasil. Em Aberto, 22(80), 121-134. http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2423/2162/
Oliveira Filho, O. S. (2001). Expressões imagético-simbólicas e organizacionalidade antropolítica: um estudo culturanalítico com professores de uma escola parque em Brasília. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília].
Pereira, A. G. (2007). Arquitetura escolar: notas comparativas sobre projetos em São Paulo e Brasília. [Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/3373
Pereira, E. W., & Carvalho, P. M. de. (2011). Resistência, contradições e impasses na concretização do plano de Anísio Teixeira. In E. W. Pereira et al. (Orgs.). Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964) (pp. 104-120). Editora UnB.
Pereira, E. W., & Rocha, L. M. F. (2006). Escola parque de Brasília: uma experiência de educação integral. Anais do VI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação.
Pereira, E. W., Coutinho, L. M., Rodrigues, M. A., Henriques, C. M. N., Souza, F. H. de M., & Rocha, L. M. de F. (2011). (Orgs.). Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964). Editora UnB.
Rapley, T., & Rees, G. (2018). Collecting documents as data. In U. Flick, The sage handbook of qualitative collection (pp. 378-391). Sage.
Ribeiro, Á. M. M. P. (2012). Produção cultural infantil: práticas corporais sob a ótica de crianças. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/11590
Rizzi, A. (2011). Dança na escola parque para crianças de 4ª série do ensino fundamental. [Trabalho de Conclusão Curso de especialização, Universidade de Brasília].
Rocha, J. A. de L. (2002). As inovações de Anísio Teixeira na arquitetura e construção escolar: os casos da Bahia e do Rio de Janeiro. In J. Rocha (Org.). Anísio em movimento. (Vol. 1, pp. 101-112). Senado Federal.
Rocha, L. M. G. (2016). Uma história da dança em escolas de Brasília: Memórias da escola-parque do período de 1960 a 1974. [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. http://doi.org/10.26512/2016.04.D.22209
Schüt, M. C. F. H., & Cervi, G. M. (2019). Espaços e tempos de escolarização: marcas dos dispositivos disciplinares. Linhas Críticas, 25, e21867. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21867
Secretaria de Educação Básica (2018). Base Nacional Comum Curricular. República Federativa do Brasil. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. (2015). Portaria nº 15 de 11 de fevereiro de 2015. Regimento Escolar da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Governo do Distrito Federal. http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2017/08/regimento-escolar-portaria-15-de-11fev2015.pdf
Soares, C. L. (2014). Educação do corpo. In F. González & P. Fensterseifer (Orgs.). Dicionário crítico de educação física (Vol. 1, 3ª ed., pp. 219-225.). Unijuí.
Sousa Júnior, J. G. (2011). Apresentação. In E. W. Pereira, L. M. Coutinho, M. A. Rodrigues, C. M. N. Henriques, F. H. de M. Souza & L. M. de F. R. (Orgs.). Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964) (pp. 9-11). Editora UnB.
Souza, E. (2014). Diálogos entre Anísio Teixeira e Darcy Ribeiro: o projeto educacional de Brasília (1960) e o programa especial de educação – I PEE Rio de Janeiro (1980). [Tese de doutorado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ. http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=6909
Souza, R. F. de (1998). Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (18901910). Fundação Editora Unesp.
Teixeira, A. (1951). Um presságio de progresso. Habitat, 4(2), 175-177. http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/pressagio.html
Teixeira, A. (1961). Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 35(81),195-199. www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/cecr.htm
Vasconcelos, M. P. de A. (2011). Sonho, memória e educação: a construção do brasiliense [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/9425
Wiggers I. D., Marques, I. R., & Frazzi, M. Z. (2011). Escola parque de Brasília: um olhar sobre a educação do corpo. In E. W. Pereira, L. M. Coutinho, M. A. Rodrigues, C. M. N. Henriques, F. H. de M. Souza & L. M. de F. R. (Orgs.), Nas asas de Brasília: memórias de uma utopia educativa (1956-1964) (Vol. 1, pp. 253 - 275). Editora UnB.
Wiggers, I. D. (2003). Corpos desenhados: olhares de crianças de Brasília através da escola e da mídia. [Tese de doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/84704
Wiggers, I. D. (2009). Educação a distância e história: uma análise do projeto educacional de Brasília, da década de 1960 [Trabalho de conclusão de curso de especialização, Universidade de Brasília/Universidade Aberta do Brasil].
Xavier, C. C. (2013). Escolas parque de Brasília: uso do laboratório de informática pelos professores de arte [Dissertação de mestrado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/14857
Xavier, C. C. (2017). Escola parque: apontamentos sobre Anísio Teixeira e o ensino da arte no Brasil. [Tese de doutorado, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UnB. https://repositorio.unb.br/handle/10482/32017
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tayanne da Costa Freitas, Ingrid Dittrich Wiggers
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).