Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.26200

Keywords:

Política de currículo, Formação docente, Teoria do discurso, Responsabilidade

Abstract

In this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring.

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Author Biographies

Geniana dos Santos, Universitário de Várzea Grande

Coordenadora da Educação Infantil e Ensino Fundamental na Secretaria do Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC) e Docente no Centro Universitário de Várzea Grande (UNIVAG-MT).

Email: genianacba@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6926-0132

Veronica Borges, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). 

Email: borges.veronica@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0011-1769

Alice Casimiro Lopes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Procientista nesta mesma instituição. É Cientista do Nosso Estado Faperj e bolsista PQ 1B do CNPq. 

Email: alicecasimirolopes@gmail.com ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9943-9117

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Published

2019-07-15

How to Cite

Santos, G. dos, Borges, V., & Lopes, A. C. (2019). Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas, 25, e26200. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.26200

Issue

Section

Dossiê: Currículo e Avaliação da Aprendizagem

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