Implantação da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros na UFPR (1968-1975)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23069

Keywords:

Study of Brazilian Problems, University Reform, UFPR, Civil-military dictatorship

Abstract

In this article, we address the implementation of the discipline "Study of Brazilian Problems" (EPB) at the Federal University of Paraná (UFPR) during the civil-military dictatorship. Our aim of this work is to analyze how its implementation occurred in the scope of university reform at UFPR. The sources mobilized to produce this research were analyzed from the theoretical assumptions of Cultural History and focused on: laws, decrees, opinions and minutes published by the government and UFPR during the civil-military dictatorship. The data are the result of a research carried out during the master's degree, which allowed us to understand the implementation of the EPB discipline at UFPR.

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Author Biographies

Rudimar Gomes Bertotti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professor da rede municipal de ensino de Curitiba, é licenciado em História e Pedagogia. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Doutorando em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Grupo de Pesquisa: Grupo História das Instituições Escolares no Brasil (GIEB). E-mail: rudigbertotti@gmail.com

Rosa Lydia Teixeira Corrêa, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), é graduada em Pedagogia (UFPA). Mestrado em Educação (UNICAMP). Doutorado em História Econômica (USP). Grupo de Pesquisa: Grupo História das Instituições Escolares no Brasil (GIEB). E-mail: rosa.correa@pucpr.br

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Published

2020-03-19

How to Cite

Bertotti, R. G., & Corrêa, R. L. T. (2020). Implantação da disciplina Estudo de Problemas Brasileiros na UFPR (1968-1975). Linhas Críticas, 25, e23069. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.23069

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