Didática desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21850

Keywords:

Didactic, Developmental teaching, Educational policies

Abstract

The article presents the concept of developmental didactics and discusses its relevance to teaching-learning practices in the Brazilian context. The developmental didactics represents an important reference for Brazilian educators for teaching practices as opposed to the results-based school education model. It begins with a reference to the constitution and implantation of the Elkonin-Davydov Teaching System in Russia, followed by the presentation of Davydov's theory, especially its principles and elements that support a developmental didactics. Finally, the contributions of developmental didactics to teaching-learning practices in Brazilian school education are pointed out in view of the neoliberal educational policies in progress in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel A. Marra da Madeira Freitas, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Doutora em Educação (Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, SP). Professora Adjunta na Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Coordenadora da Equipe Editorial da Revista Educativa. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos (CNPq). Email: raquelmarram@gmail.com

José Carlos Libâneo, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Pós-doutor em Educação (Universidade de Valladolid, Espanha). Professor Titular da Pontifícia Universidade Católica de Goiás. Líder do Grupo de Pesquisa Teorias da Educação e Processos Pedagógicos (CNPq). Vice-Presidente do CEPED - Centro de Estudos e Pesquisas em Didática. Membro do GT Didática da ANPEd - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação.

References

Davídov V. V., Márkova, A. K. (1987). La concepción de la actividad de estudio en los escolares. In: Shuare, M (ed.) La psicología evolutiva y pedagogica en la URSS: Antología, Editorial Progreso, Moscú.

Davídov, V. V. (1982). Tipos de generalización en la enseñanza (3a ed). (Shuare, M. Trad.). Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Davídov, V. V. (1988b). La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación teórica y experimental (Trad. Shuare M.). Moscú: Editorial Progreso.

Davydov, V. V. (1988a). Problems of developmental Teaching – The experience of theoretical and experimental psychological research. Soviet Education, 30(8) 15-97.

Davydov, V. V. (1998). The Concept of Developmental Teaching. Journal of Russian & East European Psychology, 36(4), 11-36.

Davydov, V. V. (1999a). A new approach to the interpretation of activity structure and content. In Hedegaard, M. & Jensen, U. J. Activity theory and social practice: cultural-historical approaches. Aarhus (Dinamarca): Aarhus University Press.

Davydov, V. V. (1999b). What is real learning activity? (pp.123-138) In Hedegaard, M & Lompscher, J. (eds.). Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press.

Davydov, V. V. (2017). Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios doensinoem um futuro próximo. (211-223, livro I). (Trad. Rosa, J. E. & Damazio, A.). In Longarezi, A. M., Puentes, R. V. (orgs), Ensino desenvolvimental: antologia. Uberlândia: Edufu.

Davydov, V. V., & Markova, A. K. (1982). A Concept of Educational Activity for Schoolchildren. Soviet Psychology, 21(2), p. 50-76.

Dubet, F. (2004). O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, 34(123), 539-555.

Freitas, R. A. M. M. (2016). Formação de conceitos na aprendizagem escolar e a atividade de estudo como forma básica para a organização do ensino Educativa, 19 (2): 388-418.

Guseva, L. G. & Solomonovich, Mark (2017). Implementing the Zone of to Developmental: From the Pedagogical Experiment to Developmental Education Sistem of Leonid Zankov. International Electronic Journal of Elementary Education, 9(4), 775-786.

Kudriavtsev, V. T. (2011) V. V. Davydov. Milestones and Stages of His Life. Journal of Russian & East European Psychology, 49(6), 3-17.

Lazaretti, L. M. (2011). D. B. Elkonin: vida e obra de um autor da psicologia históricocultural. São Paulo: Editora Unesp.

Libâneo, J. C. & Freitas, R. A. M. M. (2017). Vasily Vasilyevich Davydov: a escola e a formação do pensamento teórico-científico (pp. 331-366). In Longarezi, A. M & Puentes, R. V. (Orgs.). Ensino desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos Uberlândia: Editora UFU.

Libâneo, J. C. & Freitas, R. A. M. M. (2018). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico.

Libâneo, J. C. (2014). Internacionalização das políticas educacionais: elementos para uma análise pedagógica de orientações curriculares para o ensino fundamental e de propostas para a escola pública (pp. 13-56). In Silva, M. A. da & Cunha, C. da. Educação Básica: políticas, avanços, pendências. Campinas (SP): Autores Associados.

Libâneo, J. C. (2016). A teoria do ensino desenvolvimental e o planejamento de ensino. Educativa 19 (2): 363-387.

Prestes, Z. R. (2010). Quando não é a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: repercussões no campo educacional. Tese de Doutorado, Educação, Universidade de Brasília, Brasília, Brasil.

Puentes, R. V. (2017). Didática desenvolvimental da atividade: o sistema ElkoninDavidov (1958-2015). Obutchénie: R. de Didat. e Psic. Pedag., 1(1), 20-58.

Repkin, V. V. (2003). Developmental Teaching and Learning Activity. Journal of Russian & East European Psychology, 41(5), 10-33.

Rubtsov, V. (1996). A atividade de aprendizagem e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares (pp. 129-137). In Garnier, C., Bednarz, N. & Ulanovskaya, I. (Orgs.). Após Vygotsky e Piaget: perspectiva social e construtivista: escola russa e ocidental. Porto Alegre: Artes Médicas.

Silva, S. P. (2014). O processo de implementação das políticas educacionais e repercussões nas formas de gestão da escola e no processo de ensino-aprendizagem: o Pacto pela Educação em Goiás. Tese de doutorado, Educação, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, Brasil.

Unesco - Organizações das Nações Unidas para e Educação, Ciência e Cultura – Unesco (1990). Declaração Mundial sobre Educação Para Todos (Conferência de Jomtien). Tailândia: Unesco.

Zinchenko, V. P. (2011). For the Eightieth Anniversary of the Birthday of V. V. Davydov (1930-1998). The Experience of Thinking About Thinking. Journal of Russian and East European Psychology, 49(6), 18-44.

Zuckerman, G. A. (2011). Developmental Education - A Genetic Modeling Experiment. Journal of Russian and East European Psychology, 49 (6), 45-63.

Zuckerman, G. A. (2014). Developmental education (pp. 177-202). In A. Yasnitsky; R. Van der Veer, Ferrari, M. The Cambridge Handbook of Cultural-Historical Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2019-02-13

How to Cite

Freitas, R. A. M. da M., & Libâneo, J. C. (2019). Didática desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil. Linhas Críticas, 24, e21850. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.21850

Issue

Section

Dossiê Didática desenvolvimental: diferentes concepções histórico-culturais

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.