The (re)production of the culture of teachers in the school culture: emics-etics categories in the understanding of the daily actions of teachers
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19717Keywords:
School culture, Professional Cultures of teachers, Individualism, Collaboration, Fighting SchoolAbstract
The present article is based on a case study and follows a dialogic approach - emic and ethical. The aim of the study was to identify and characterize the emic and ethical categories that emerge in the school culture and in the professional culture of teachers and that have implications in the daily actions of teachers. The collection and construction of data was carried out through Focus Group with teachers from a public school system brazilian. The data point to symbioses of (re)production of professional cultures of teacher in school culture characterized by individualism and professional suffering, collaboration in enclaves, organizational/professional apartheids and presence of a culture of a fighting school.
Downloads
References
Alaíz, V.; Góis, E. & Gonçalves, C. (2003). Auto-avaliação de escolas. Pensar e praticar. Porto: Edições ASA.
Apple, M. & Beane, J. (2000). Escolas Democráticas. Porto: Porto Editora.
Aktouf, O. (1990). Le symbolisme et la culture d’entreprise. In J. F. Chanlat (Ed.), L’individu dans l’organisation (553-588). Quebeque: Les presses de l’université de Laval.
Bardin, L. (2008). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, Lda.
Berry, J. W. (1999). Emics and etics: a symbiotic conception. Culture & Psychology, v. 5, 165-171.
Brown, R. (2004). School culture and organization: Lessons from research and experience [A background paper for the Denver Commission on Secondary School Reform]. Retrieved from https://www2.dpsk12.org/pdf/culture_organization.pdf
Correia, J. A. & Matos, M. (2001). Solidões e Solidariedades nos Quotidianos dos Professores. Porto: Edições Asa.
Costa, C. (2009). Ethos de escola e profissionalidades docentes no 1º ciclo: um estudo de caso. Dissertação de Mestrado. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Porto: FPCEUP.
Day, Christopher (2001). Desenvolvimento Profissional de Professores. Os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora.
Dufour, R. (2007). Professional Learning Communities: A Bandwagon, an Idea Worth Considering, or Our Best Hope for High Levels of Learning? Middle School Journal (J1), v39 n1, 4-8.
Fullan, M. & Hargreaves, A. (2000). A escola como organização aprendente. Curitiba: Artmed.
Gomes. D. (2000). Cultura Organizacional – Comunicação e Identidade. Coimbra: Quarteto Editora.
Gualtieri, R. & Lugli, R. (2012). A escola e o fracasso escolar. São Paulo: Cortez Editora.
Harberman, M. (2013). Why school culture matters, and how to improve it. Huffington Post. Retrieved from http://www.huffingtonpost.com/MichaelHaberman/why-school-culture-matter_b_3047318.html
Hargreaves, A. & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. New York: Teachers College Press.
Hargreaves, A. (1998). Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Amadora: Mc-Graw-Hill de Portugal, Lda.
Hargreaves, A. & Denins, S. (2012). The Fourth Way: The Inspiring Future for Educational Change. California: Corwin A SAGE Company.
Lima, Ávila (2002). As culturas colaborativas nas escolas. Estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora.
Marinho, P. & Delgado, F. (2016). O currículo em cursos vocacionais: o reconhecimento e construção de saberes. In XXII Colóquio da AFIRSE Portugal. Lisboa: UL.
Marinho, P. (2014). A Avaliação da Aprendizagem no ensino básico: contributos para a compreensão da sua relação com o sucesso escolar. Tese de Doutoramento. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Porto: FPCEUP Penner-Williams, J.; Díaz, E. & Worthen, D. (2017). PLCs: Key PD component in learning transfer for teachers of English learners. Teaching and Teacher Education, 65, pages 215-229.
Morgan, G. (1992). Images of organization. London: Sage.
Rosa, M. & Orey, D. (2012). O campo de pesquisa em etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 38, n. 04, 865-879.
Santos, W. A. (2015). Uma reflexão necessária sobre a profissão docente no brasil, a partir dos cinco tipos de desvalorização do professor. Sapere Aude – Belo Horizonte, v.6 - n.11, 349-358.
Santos Guerra, M. (2002). Entre Bastidores: o lado oculto da organização escolar. Porto: Edições Asa.
Sergiovanni, T. (2004). O mundo da liderança. Desenvolver culturas, práticas e responsabilidade pessoal nas escolas. Porto: Edições ASA.
Silva, F. de C. T. (2006). Cultura escolar: quadro conceitual e possibilidades de pesquisa. Educar, Curitiba, n. 28, 201-216.
Stake, R. E. (2007). A Arte de Investigar com Estudos de Caso. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Somprach, Kanok-orn; Prasertcharoensuk, Thanomwan; & Ngang, Tang Keow. (2015). The Impact of Organizational Culture on Teacher Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences v. 186, 1038 – 1044.
Stoll, L. & Fink, D. (1996). Changing our Schools. Bucckinham: Open University Press.
Tardif, M. & Lessard, C. (2005). O trabalho docente. Elementos para uma teoria da docência como profissão de interacções humanas. Petrópolis: Editora Vozes. 2005.
Tardif, M. (2003). Saberes docentes e formação profissional. (3. ed.) Petrópolis: Vozes
Teasly, M. L. (2017). Organizational Culture and Schools: A Call for Leadership and Collaboration. Children & Schools, Volume 39, Issue 1, 1 January 2017, Pages 3–6. https://doi.org/10.1093/cs/cdw048
Torres, L. (2005). Cultura organizacional no contexto escolar: o regresso à escola como desafio na reconstrução de um modelo teórico Ensaio: aval. pol. públ. Educ., v.13, n.49, p. 435-451.
Torres, L. (2004). Cultura organizacional em contexto educativo: sedimentos culturais e processos de construção do simbólico numa escola secundária. Tese de Doutoramento, Universidade do Minho, Braga. 2004.
Tosta, S. & Carvalho, A. (2015). Dinâmicas culturais e educação: apropriação e (re) significação de espaços escolares por adolescentes. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.21, n.44, p. 117-137.
Williams, R. (1992). Cultura. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).