The (re)production of the culture of teachers in the school culture: emics-etics categories in the understanding of the daily actions of teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19717

Keywords:

School culture, Professional Cultures of teachers, Individualism, Collaboration, Fighting School

Abstract

The present article is based on a case study and follows a dialogic approach - emic and ethical. The aim of the study was to identify and characterize the emic and ethical categories that emerge in the school culture and in the professional culture of teachers and that have implications in the daily actions of teachers. The collection and construction of data was carried out through Focus Group with teachers from a public school system brazilian. The data point to symbioses of (re)production of professional cultures of teacher in school culture characterized by individualism and professional suffering, collaboration in enclaves, organizational/professional apartheids and presence of a culture of a fighting school.

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Author Biographies

Paulo Marinho, Universidade do Porto

Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto/Professor Visitante no Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira no Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, Brasil.

Marinaide Freitas, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas. Graduada em Pedagogia na Universidade Federal de Alagoas. Atualmente é professora associada 2. Vice-coordenadora do Comitê Científico da ANPED, representando o GT 18 - Educação de Pessoas Jovens e Adultas (2017~2019). Atua principalmente nos seguintes temas: Educação de jovens e adultos, Alfabetização, Currículo, Leitura, Formação docente, Livro didático. Docente na graduação de Pedagogia e no Mestrado e Doutorado em Educação Brasileira no Cedu/Ufa

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Published

2018-12-21

How to Cite

Marinho, P., & Freitas, M. (2018). The (re)production of the culture of teachers in the school culture: emics-etics categories in the understanding of the daily actions of teachers. Linhas Críticas, 24, e19717. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19717

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