The teaching of portuguese for foreigners in a dialogical perspective and the constructions of ethos in this context

Authors

  • Rita de Cássia Souto Maior Universidade Federal de Alagoas
  • Márcia Vanessa Santos Souza Universidade Federal de Alagoas - PPGLL

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v17i2.9025

Keywords:

Perspectiva dialógica, Ethos especular, Português para Estrangeiros

Abstract

This paper presents reflections on a dialogic (BAKHTIN, 2014) perspective of teaching Portuguese for Foreigners (NIEDERAUER, 2010; MENDES, 2011) aiming at linguistic-cultural mediation (SOUZA, 2017) and analyzes the construction of ethos (MAINGUENEAU, 2008; AMOSSY, 2005), more specifically on specular ethos (SOUTO MAIOR, 2009, 2011, 2014, 2018) as a mechanism for the development of knowledge in this context of language teaching/learning. For this, we understand that the perspective of culturally sensitive pedagogy, considering cultural meanings (SOUZA, 2017), emerges in the proposals developed in the classroom and establishes a reflection on images of oneself and the other. In this sense, we observe the students' ethos regarding the learning of the Portuguese language, highlighting the interactional process constituted with the foreign students and their own ethos in a specular perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cássia Souto Maior, Universidade Federal de Alagoas

Doutora e mestre em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística (PPGLL) da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) e graduada pela Faculdade de Letras (FALE/UFAL), atua como professora na graduação (presencial e à distância) e na Pós-graduação da Fale/UFAL. Atualmente é coordenadora de Graduação Presencial da Faculdade de Letras/UFAL, Coordenadora do Programa Institucional de bolsa de Iniciação à docência em Letras/Português (PIBID/Letras/Português) e Coordenadora do Idioma Sem Fornteiras de Língua Portuguesa como Língua Estrangeira ou Adicional. Integra a Comissão Editorial da Revista Leitura (PPGLL) e da Revista Saberes Docentes em Ação (SEMED/AL). Participante do Grupo de Estudos Ensino e aprendizagem de línguas, desenvolve pesquisas sob a perspectiva da Linguística Aplicada, articulando reflexões sobre a prática de sala de aula e os estudos discursivos, com os seguintes temas: Ethos, Estudos argumentativos, Produção Textual em Língua Portuguesa, Estudos de Identidade e Formação de Professores.

Márcia Vanessa Santos Souza, Universidade Federal de Alagoas - PPGLL

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Alagoas e graduada em Letras/português na Faculdade de Letras da Ufal.

Published

2018-12-27

How to Cite

Maior, R. de C. S., & Souza, M. V. S. (2018). The teaching of portuguese for foreigners in a dialogical perspective and the constructions of ethos in this context. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 17(2). https://doi.org/10.26512/rhla.v17i2.9025

Issue

Section

Artigos