Decolonial pedagogies for teaching English in the online context: a practice report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43444

Keywords:

Decolonial pedagogies, Online teaching, English language teaching

Abstract

This practice report seeks to investigate how activities developed based on decolonial practices for synchronous online English language classes as additional language can promote reflections on new ways of teaching and learning, analyzing, from the teacher's perspective, the possibility of changes in our conceptions of teaching and our experiences. The present report is theoretically based on concepts referring to online teaching (RABELLO, 2021; HODGES et al., 2020), teaching additional languages in the online context (TEH, 2021; NG, 2020), decoloniality and decolonial pedagogical practices (MIGNOLO; WALSH, 2018). We consider that, through the practice report, it would be possible to abandon the conviction that we learn languages for communicative purposes using only the approaches discussed in the academy, without taking into account the resistance and reexistence movement that permeates a culturally diverse curriculum, and tread new directions for our academic and professional journey taking into account aspects of decolonial theory. Thus, we believe that the decolonial pedagogies have the potential to promote greater engagement and provide dialogues capable of promoting social transformations and challenging the orientations and postulations usually belonging to the Global North.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Gama Rodrigues, Universidade Federal do Piauí

Possui graduação em Letras Português Inglês pela Universidade Cruzeiro do Sul (1989), mestrado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000) e doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2007). Desde maio de 2008, é professora (atualmente Associado IV) do curso de Letras Inglês, Coordenação de Letras Estrangeiras, CCHL, e do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Exerceu o cargo de Assessora Internacional da UFPI de 2014 a Janeiro de 2021. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de línguas, aspectos interculturais da internacionalização do ensino superior e no processo de ensino-aprendizagem de línguas (decolonialismo, plurilinguismo, interculturalidade, Inglês como Meio de Instrução - EMI), letramentos, produção de textos eletrônicos, ética na formação de professores, currículo, legislação e histórico dos cursos de Letras no Brasil. Tem experiência em leitura, produção e avaliação de textos nas línguas portuguesa e inglesa.

Rafael Gomes Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando em Linguística Aplicada - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Especialista em Educação Especial Inclusiva: Atendimento Educacional Especializado - Universidade de Caxias do Sul (2021). Licenciado em Letras - Inglês pela Universidade LaSalle (2019). Coordenador do Grupo de Estudos Interdisciplinares em Transtorno do Espectro Autista - GEITEA (2021). Foi bolsista do projeto Residência Pedagógica (2018-2019). Áreas de interesse: processos de ensino e aprendizagem de línguas adicionais, formação de professores de línguas adicionais, educação inclusiva, transtorno do espectro autista.

Thalita Christina Cavalcante Arré, Universidade Federal do Piauí

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Estadual do Piauí (2010) e mestrado em Letras pela Universidade Federal do Piauí (2019). Atualmente é supervisora pedagógica - Bright Bee Escola Bilíngue, professora ensino fundamental anos iniciais e finais - Bright Bee Escola Bilíngue e professora ensino fundamental anos iniciais - Bright Bee Escola Bilíngue. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino bilíngue e tecnologia.

References

GARRETT, N. Computer-assisted language learning trends and issues revisited: integrating innovation. The Modern Language Journal, v. 93, p. 719-740, Dec. 2009. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1540-4781.2009.00969.x>. Acesso em 15 maio 2022.

GROSFOGUEL, R. Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias descoloniais. Tradução de Flávia Gouveia. Cien. Cult. Revista da SPBC, São Paulo, v. 59, n. 2, 2007.

HODGES, C. et al. Diferenças entre o aprendizado on-line e o ensino remoto de emergência. Tradução de Danilo Aguiar, Américo N. Amorim e Lídia Cerqueira. Revista da Escola, Professor, Educação e Tecnologia, v. 2, 2020. Disponível em: <https://escribo.com/revista/index.php/escola/article/view/17>. Acesso em: 15 maio 2022.

JOHNS HOPKINS UNIVERSITY. Synchronous vs. asynchronous distance learning activities. Johns Hopkins University School of Education, Center for Technology in Education, 2010.

MALDONADO-TORRES, N. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (Coord.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidad epistêmica más allá del capitalismo global Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. p. 127-167.

MALDONADO-TORRES, N. A topología do ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. Tradução de Inês Martins Ferreira. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 1, n. 80, p. 71-114, mar. 2008.

MIGNOLO, W. D.; WALSH, C. E. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham, NC: Duke University Press, 2018.

MOITA LOPES, L. P. da. Inglês no mundo contemporâneo: ampliando oportunidades sociais por meio da educação. Texto-base do Simpósio da TIRF (TESOL International Research Foundation), realizado em São Paulo, 2004.

NG, C. H. Communicative Language Teaching (CLT) through synchronous online teaching in English Language preservice teacher education. International Journal of TESOL Studies (Special Issue “ELT in the time of the Coronavirus 2020”, Part 1), v. 2, n. 2, p. 62-73, 2020.

OLIVEIRA, L. F. de. O que é uma educação decolonial. Revista Nuevamérica, v. 149, p. 35-39, 2016.

RABELLO, C. R. L. Aprendizagem de línguas mediada por tecnologias e formação de professores: recursos digitais na aprendizagem on-line para além da pandemia. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 74, n. 3, p. 67-90, 2021.

TEH, W. Communicative Language Teaching (CLT) in The Context of Online Learning: A Literature Review. International Journal of TESOL & Education, v. 1, n. 2, p. 65-71, 2021. Disponível em: <http://i-jte.org/index.php/journal/article/view/23>. Acesso em: 26 jan. 2022.

WALSH, C. E. On decolonial dangers, decolonial cracks, and decolonial pedagogies rising. In: MIGNOLO, W. D.; WALSH, C. E. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham, NC: Duke University Press, 2018. p. 81-98.

WALSH, C.; OLIVEIRA, L. F. de; CANDAU, V. M. Colonialidade e pedagogia decolonial: para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 83, 23 jul. 2018. <http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3874>. Acesso em: 20 abr. 2022.

Published

2022-12-30

How to Cite

Rodrigues, B. G. ., Rosa, R. G. ., & Arré, T. C. C. . (2022). Decolonial pedagogies for teaching English in the online context: a practice report. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 21(2), AG9. https://doi.org/10.26512/rhla.v21i2.43444

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.