Mediation in Teletandem during COVID-19 pandemic

Authors

  • Bruna da Silva Campos UNESP - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Camila Maria da Costa Kami Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Ana Cristina Biondo Salomão Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36452

Keywords:

Teletandem, Mediation, Covid-19, Pandemic, Video conference

Abstract

Teletandem is a telecollaborative language learning modality mediated by digital information and communication technologies, which promotes contact between Brazilian and foreign university students and the exchange of languages and cultures, being structured by two elements, interaction and mediation sessions. At Unesp Araraquara, it is usually held at the language laboratory. Due to the social distancing/isolation resulting from the Covid-19 pandemic, Teletandem has been developed remotely, which resulted in changes mainly to the mediation session. This qualitative and interpretative study aimed to reflect on these changes, through data analysis of questionnaires and mediation sessions transcription. The results indicate that the WhatsApp tool was not effective for conducting mediation sessions, since the intersection of messages compromised the flow of conversations, not encouraging reflections on the questions posted by the mediators. On the other hand, mediation through Zoom was similar to face-to-face mediation and kept the elements that trigger reflection: sociointeractionism, metacognition and experiences sharing. Such findings can be used to (re)think about the organization and the Teletandem scope after the pandemic period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREU-FUNO, L. Teletandem: um estudo sobre identidades culturais e sessões de mediação da aprendizagem. 2015. 190f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, Unesp, São José do Rio Preto, 2015.

CAMPOS, B. S. Estratégias de aprendizagem e Teletandem: o que os aprendizes de língua inglesa afirmam fazer para aprender neste contexto? 110f. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, 2018.

CAMPOS, B. S.; SALOMÃO, A. C. B. Estratégias de aprendizagem no Teletandem: o que os aprendizes de língua inglesa afirmam fazer para aprender nesse contexto? Revista Horizontes de Linguística Aplicada, Brasília, v. 18, p. 133-160, 2019. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/25100/24527>. Acesso em: 15 jul. 2020.

CAVALARI, S. M. S.; ARANHA, S. The teacher’s role in telecollaborative language learning: the case of institutional integrated teletandem. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 19, p. 555-578, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbla/v19n3/1984-6398-rbla-19-03-555.pdf>. Acesso em: 21 jan. 2021.

COSTA, L. M. G.; SALOMÃO, A. C. B; ZAKIR, M. A. Transcultural and transcontinental telecollaboration for foreign language learning: proposals and challenges. Revista do GEL, São Paulo, v. 15, p. 26-41, 2018. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/2434/1471>. Acesso em: 15 jul. 2020.

COUTINHO, C.; LISBÔA, E. Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI. Revista de Educação, Lisboa, v. 28, n. 1, p. 5-22, 2011. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/14854/1/Revista_Educa%c3%a7%c3%a3o%2cVolXVIII%2cn%c2%ba1_5-22.pdf>. Acesso em: 15 mar. 2016.

DÖRNYEI, Z. Research methods in Applied Linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007.

EVANGELISTA, M. C. R. G.; SALOMÃO. A. C. B. Mediation in Teletandem: from face to face sessions to reflective journals. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 22, n. 36, p. 153-177, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/pg/v22n36/1982-8837-pg-22-36-00153.pdf>. Acesso em: 13 jun. 2019.

GARCIA, D. N. M. A logística das sessões de interação e mediação no Teletandem com vistas ao ensino/aprendizagem de línguas estrangeiras. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 44, p. 725-738, 2015. Disponível em: < https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1007/589>. Acesso em: 13 jun. 2019.

GARCIA, D. N. M.; SOUZA, G. M. Teletandem mediation on Facebook. Revista do GEL, São Paulo, v. 15, p. 155-175, 2019. Disponível em: <https://revistas.gel.org.br/rg/article/view/2400/1451>. Acesso em: 20 jan. 2021.

KERN, R.; WARE, P.; WARSCHAUER, M. Crossing frontiers: new directions in online pedagogy and research. Annual Review of Applied Linguistics, Cambridge, v. 24, n. 1, p. 243-260, 2004.

MORAES, A. L. G. Reflexão em contexto de Teletandem: uso de questões norteadoras na mediação. 2019. 64f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Letras). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, 2019.

SALOMÃO, A. C. B. É Teletandem ou não? Considerações acerca das interações no primeiro ano de projeto. Teletandem News, v. 1, n. 2, p. 6-7, 2006.

SALOMÃO, A. C. B. A formação do formador de professores: perspectivas de colaboração entre graduandos e pós-graduandos no projeto Teletandem Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 11, n. 3, p. 653-677, 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbla/v11n3/04.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.

SALOMÃO, A. C. B. A cultura e o ensino de língua estrangeira: perspectivas para a formação continuada no Projeto Teletandem Brasil. 2012. 270f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Universidade Estadual Paulista, Unesp, São José do Rio Preto, 2012.

SOUZA, R. A. Telecolaboração e divergência em uma experiência de aprendizagem de português e inglês como línguas estrangeiras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p. 73-96, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/rbla/v3n2/a04v3n2.pdf>. Acesso em: 15 ago. 2017.

TELLES, J. A. Projeto Teletandem Brasil: línguas estrangeiras para todos – ensinando e aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Unesp, 2006. Disponível em: <https://docplayer.com.br/3331495-Teletandem-brasil-linguas-estrangeiras-para-todos.html>. Acesso em: 22 jun. 2021.

TELLES, J. A. Teletandem: metamorfoses impostas pela tecnologia sobre o ensino de línguas estrangeiras. In: TELLES, J. A. (Org.). Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas: Pontes Editores, 2009. p. 63-74.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L. Foreign language learning in-tandem: Teletandem as an alternative proposal in CALLT. The ESPecialist, São Paulo, v. 27, p. 189-212, 2006. Disponível em: < http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1025.2815&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 10 mar. 2016.

THORNE, S. L. Pedagogical and praxiological lessons from internet-mediated intercultural foreign language education research. In: BELZ, J. A.; THORNE, S. L. (Ed.). AAUSC 2005: internet-mediated intercultural foreign language education. Boston: Thomson Heinle, 2006. p. 2-30.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. Foreign language learning in-tandem: Theoretical principles and research perspectives. The ESPecialist, São Paulo, v. 27, p. 83- 118, 2006. Disponível: < https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.845.2443&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 10 mar. 2016.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Published

2021-06-28

How to Cite

Campos, B. da S., Kami, C. M. da C., & Salomão, A. C. B. . (2021). Mediation in Teletandem during COVID-19 pandemic . Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(1), DT3. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36452

Issue

Section

Dossier: Language teaching in times of crisis

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.