From the degree of difficulty to a continuum of complexity: textual analysis of items of the Enem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36140

Keywords:

Discursive topic, Enem, Textual complexity, Types of discourse

Abstract

Research in the field of language studies about Enem compose a vast scenario of themes and approaches. In this paper, we focus on the textual dimension of the items in Enem. Therefore, our goal is to propose the analysis of the item through the perspective of textual complexity, and thus to contribute to the debate about its quality and its empirical behavior. We present indicators of textual-nature complexity, which are related to the compositional dimension of the text, and which allow us to observe different levels within a continuous of complexity in the items. We consider two textual categories: types of discourse and the discursive topic. To demonstrate the reasoning that items can be analyzed according to the textual complexity criterion, supported by these categories, we analyze 24 items of Enem/2016.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, D. F., KLEIN, R. Aspectos quantitativos da análise dos itens da prova do Enem. In: INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): fundamentação teórico-metodológica. Brasília: O Instituto, p. 107-112, 2005.

BRONCKART, J-P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

CASTILHO, A. T. de. Fundamentos teóricos da gramática do português culto falado no Brasil: sobre o segundo volume, classes de palavras e as construções gramaticais. Alfa, 51 (1), 2007, p. 99-135.

COSCARELLI, C. V. Entendendo a leitura. Revista de Estudos da Linguagem, v. 10, n. 1, 2002, p. 7-27.

ENEM ”“ Exame Nacional do Ensino Médio. Documento Básico. Brasília: INEP, 2002.

FIGUEIREDO-GOMES, J. B. e MENDES, W. V. Busca de medida de complexidade textual numa abordagem funcionalista. Entrepalavras, v. 8, n. 2, 2018, p. 419-441.

FISHER, D., FREY, N. & LAPP, D. Text complexity: raising rigor in reading. Newwark: International Reading Association, 2012.

JUBRAN, C. C. A. S. et al. Organização tópica da conversação. In: ILARI, R. (Org). Gramática do português falado, v. II. Campinas/SP: UNICAMP; São Paulo: FAPESP, 1992, p. 322-384.

JUBRAN, C. C. A. S. A Perspectiva textual-interativa. In: JUBRAN, C. C. A. S. e KOCH, I. G. V. (Orgs.). Gramática do português falado culto falado no Brasil ”“ a construção do texto falado. v. I. Campinas: Editora da UNICAMP, 2006, p. 27-36.

KUSTERS, W. Linguistic complexity: the influence of social change on verbal inflection. Utrecht: LOT, 2003.

MARTINS, M. G. das C. Complexidade textual e progressão escolar em dois registos: um estudo de correlação baseado em um corpus quase-longitudinal. Tese (Doutorado em Linguística), Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2016.

MEC/INEP. Guia de elaboração e revisão de itens. Brasília: INEP, 2010.

PASQUALI, L., PRIMI, R. Fundamentos da Teoria da Resposta ao Item. Avaliação Psicológica, (2)2, 2003, p. 99-110.

RICHARDS, J.C. & SCHMIDT, R. Longman dictionary of applied linguistics and language teaching. Londres: Longman, 2002.

RIDDLE, E. Complexity in isolating languages: Lexical elaboration versus grammatical economy. In: F. Karlsson, M. Miestamo & K. Sinnemäki (eds.). Language complexity: Typology, contact, change. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2008, p. 133”“151.

SILVA, É. M. P. da. Leitura e compreensão de enunciados de exercícios de Língua Portuguesa. Dissertação. (Mestrado em Língua Portuguesa), PUC/SP, São Paulo, 2009.

TRAVITZI, R. Avaliação da qualidade do ENEM 2009 e 2011 com técnicas psicométricas. Estudos de Avaliação Educacional, v. 28, n. 67, 2017, p. 256-288.

Published

2021-06-29

How to Cite

Pinheiro, C. L., & Conceição, J. A. (2021). From the degree of difficulty to a continuum of complexity: textual analysis of items of the Enem. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 20(1), AG4. https://doi.org/10.26512/rhla.v20i1.36140

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.