Cinema as social practice: the genre film in language teacher critical-reflective education

Authors

  • Lauro Sérgio Machado Pereira Universidade de Brasília
  • Maria da Glória Magalhães dos Reis Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhla.v19i1.25102

Keywords:

Cinema, Films, Discursive genre, Language teachers, Action research

Abstract

The pedagogical relevance of cinema has interested researchers from different fields of the Human Sciences, which is reflected in research that focuses on the relationship between cinema and education, language teaching and learning and teacher education. In this sense, with the purpose of contributing to the existing works, this article discusses the critical-reflective practice in language teacher education and takes the film as a potential discursive genre. Based on postulates of sociodiscursive dialogism and the theory of discourse genres, we investigate how the film can be applied to the language teacher education, raising critical reflections on the practice of these professionals. For that, the didactic sequences model was relevant, so we elaborated a proposal with the film Detachment (2011) and applied it in a thematic course guided by the Action-Research methodology, in which we carried out activities such as film viewing, thematic discussions dialogued with theoretical texts and a focused interview. The discussion of the data indicated that the didactic sequences are productive for working with films as a pedagogical resource, since they enabled the effective engagement of the participants in the reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLRED, C. Critical media literacy: a 21st century teaching tool. In: GIL, G.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H. Educação de professores de línguas: os desafios do formador. Campinas: SP: Pontes Editores, 2008. p. 91-104.

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Trad. Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro. 2. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1985.

BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin. N. Marxismo e filosofia da linguagem. 11. ed. São Paulo: SP: Hucitec, [1929]2004.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BARBIER, Rene. A pesquisa-ação. Brasília: Liberlivro, 2007.

BARTLET, Leo. Teacher development through reflective teaching. In: RICHARDS, J. C.; NUNAN, D. (orgs.). Second language teacher education. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

BOURDIEU, Pierre. Esquisse d’une théorie de la pratique. Genève, Droz, 1972.

CRUZ, Décio Torres Cruz. O cinema como linguagem pedagógica/ideológica para o ensino de línguas estrangeiras: (re)descobrindo a cultura do outro. In: MOTA, Kátia; SCHEYERL, Denise. (Orgs.). Recortes interculturais na sala de aula de línguas estrangeiras. Salvador: EDUFBA: Instituto de Letras, Departamento de Letras Germânicas, 2004. p. 143-172.

DEWEY, John. How we think. D.C. Heath and Company, 1933.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 81-108. (Coleção As Faces da Linguística Aplicada).

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 47. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970/2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996/2004.

GARCIA DE STEFANI, Viviane Cristina. O cinema na aula de língua estrangeira: uma proposta didático-pedagógica para o ensino-aprendizagem de espanhol. 2010. 238p. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“ Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010. Disponível em: <https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5693?show=full>. Acesso em: 29 abr. 2020.

GARCIA DE STEFANI, Viviane Cristina. Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema: contribuições da teoria da atividade. 2015. 284p. Tese (Doutorado em Linguística) ”“ Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015. Disponível em: <https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/7567>. Acesso em: 29 abr. 2020.

GIL, Gloria. Mapeando os estudos de formação de professores de línguas no Brasil. In: FREIRE, M. M.; VIEIRA-ABRAHÃO, M. H.; BARCELOS, A. M. F. Linguística Aplicada e contemporaneidade. São Paulo, SP: ALAB; Campinas, SP: Pontes Editores, 2005. p. 173-182.

GIMENEZ, Telma. Formação de professores de línguas no Brasil: avanços e desafios. In: SANTOS, L. I. S.; SILVA, K. A. da. Linguagem, ciência e ensino: desafios regionais e globais. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

GOMES, Francisco Wellington Borges. O uso de filmes legendados como ferramenta para o desenvolvimento da proficiência oral de aprendizes de Língua Inglesa. 2006. 132p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2006. Disponível em: <http://www.uece.br/posla/download/dissertacoes/>. Acesso em: 29 abr. 2020.

LIBERALI, Fernanda Coelho. As linguagens das reflexões. In: MAGALHÃES, M. C. C. (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: Linguagem e reflexão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

LIMA, Luciano Rodrigues. Movies and cartoons in the EFL classroom: for a critical cultural immersion. In: LIMA, Diógenes Cândido. Language and its cultural substrate: perspectives for a globalized world. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012. V. 21, p. 173-191. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada).

MAGALHÃES, M. C. C. (Org.). A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

MAYRINK, Mônica Ferreira. Luzes... Câmera... Reflexão: Formação inicial de professores mediada por filmes. 2007. 286p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) ”“ Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13837>. Acesso em: 29 abr. 2020.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. (1994) Pesquisa interpretativista em Lingüística Aplicada: a linguagem como condição e solução. D.E.L.T.A.,v. 10, n. 2, . p. 329-338, 1994. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/delta/article/view/45412>. Acesso em: 29 abr. 2020.

MOURA FILHO, Augusto Cesar Luitgards. A. C. L. Basta de clamarmos inocência: a formação reflexiva do professor contemporâneo de línguas. In: In: SILVA, Kléber Aparecido da. et al. (Orgs.). A formação de professores de línguas: novos olhares. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. V. 1, p. 49-72.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2006.

PEREIRA, Lauro Sérgio Machado. O professor de línguas vai ao cinema: ressignificando a identidade profissional sob a perspectiva da formação crítico-reflexiva. 2014, 228p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Letras, Universidade de Brasília. Brasília, 2014. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/17969>. Acesso em: 29 abr. 2020.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 17-52.

PROCÓPIO, Renata Bittencourt; SOUZA, Patrícia Nora de. Os recursos visuais no ensino-aprendizagem de vocabulário em língua estrangeira. Acta Scientiarum Language and Culture. Maringá, v. 31, n. 2. p. 139-146, 2009. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciLangCult/article/view/8421>. Acesso em: 29 abr. 2020.

RODRIGUES, Rosângela Hammes. Os gêneros do discurso na perspectiva dialógica da linguagem: a abordagem de Bakhtin. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 152-183.

ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005. p. 184-207.

SANTIAGO VIGATA, Helena. Linguacultura em foco: material audiovisual legendado como mecanismo para o ensino intercultural de espanhol para brasileiros. 2011. 224p. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) ”“ Instituto de Letras, Universidade de Brasília. Brasília, 2011. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/18547>. Acesso em: 29 abr. 2020.

SCHÖN, Donald. A. The reflective practitioner. Nova York: Basic Books, 1983.

SIGNORINI, Inês. Prefácio. In: PENTEADO, Ana Elisa de Arruda [et al.]. Gêneros catalisadores: letramento e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 7-16.

SILVA, Kléber Aparecido da. Linguística aplicada, crenças e formação de professores na contemporaneidade. In: SANTOS, Leandra Ines Seganfredo; SILVA, Kléber Aparecido da. Linguagem, ciência e ensino: desafios regionais e globais. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 19-40.

VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena. A formação de professores de línguas: passado, presente e futuro. In: SILVA, Kléber Aparecido da. (Org.) Ensinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas: Pontes Editores, 2010. V. 1, p.225-232. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada).

VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena. A formação de professores de línguas de uma perspectiva sociocultural. Signum: Estud. Ling., v. 15, n. 2 p. 457-480, 2012. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/12736>. Acesso em: 29 abr. 2020.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1978/2007.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. Martins Fontes, 1934/1999.

Published

2020-06-23

How to Cite

Pereira, L. S. M., & Reis, M. da G. M. dos . (2020). Cinema as social practice: the genre film in language teacher critical-reflective education. Revista Horizontes De Linguistica Aplicada, 19(1), 159–196. https://doi.org/10.26512/rhla.v19i1.25102

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.