Methodological tendencies in research on pre-service teacher education courses: analysis of theses and dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc30202451494

Keywords:

Degree courses, Teacher training, Education Research

Abstract

This text refers to a bibliographic survey that aimed to characterize the methodological trends in the research available in the Catalogue of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) from 2015 to 2021. This study contributes to an understanding of how the production of knowledge about undergraduate courses has been developing in methodological terms. A total of 400 papers were analyzed. It highlights, among other aspects, that the qualitative approach stands out in the studies and that the most researched subjects are teachers and undergraduate students. It should be noted that, in many studies, it was not possible to characterize the methodology, which indicates a lack of methodological clarity on the part of the researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, Federal Rural University of Semi-Árido, Mossoró, Brazil

PhD in Education from the State University of Ceará (2019). Adjunct Teacher at the Federal Rural University of Semi-Árido. Permanent Teacher of the Postgraduate Program in Teaching. Leader of the Training Studies and Research Group Teacher Training. Email: emerson.medeiros@ufersa.edu.br

Antonio Anderson Brito do Nascimento, State University of Rio Grande do Norte, Assú, Brazil

Master in Teaching from the Federal Rural University of Semi-Árido (2023). Assistant Teacher at the State University of Rio Grande do Norte. Member of the Study and Research Group on Teacher Training. Email: nascimento.a.a.b@gmail.com

Areillen Ronney Rocha Reges, University Paulista, Mossoró, Brazil

Specialist in Geography of the Northeast from the State University of Rio Grande do Norte (2017). Teacher at University Paulista. Member of the Study and Research Group on Teacher Training. Master's student of the Postgraduate Program in Teaching. Email: ronneyareillen@gmail.com

Osmar Hélio Alves Araújo, Federal University of Paraíba, Mamanguape, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Paraíba (2019). Adjunct Teacher at the Federal University of Paraíba. Permanent Teacher of the Postgraduate Program in Education. Email: osmarhelio@hotmail.com

References

André, M. E. D. A. (2009). A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente – Revista Brasileira De Pesquisa Sobre Formação De Professores, 1(1), 41–56. https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/4

André, M. E. D. A. (2013). O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 22(40), p. 95-103. https://doi.org/1021879/faeeba2358-0194.2013.v.22.n.40.p95-103

Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT). (2021). NBR 6028: Informação e documentação – resumo, resenha e recensão. Apresentação. https://www.abntcatalogo.com.br/norma.aspx?ID=467697

Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1999). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto Editora.

Brasil. (2015). Resolução CNE/CP n° 02, de 1 de julho de 2015. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file

Brasil. (2019). Resolução CNE/CP nº 02, de 20 de dezembro de 2019. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file

Cunha, M. I. (2013). O tema da formação de professores: trajetórias e tendências do campo na pesquisa e na ação. Educação e Pesquisa, 39(3), p. 609-625. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000014

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. Em N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (org.). O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens (pp. 15-42). Artmed.

Ferreira, L. S. (2009). A pesquisa educacional no Brasil: tendências e perspectivas. Contrapontos, 09(01), 43-54. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142009000100005&lng=pt&tlng=pt

Ferreira, N. S. de A. (2021). Pesquisas intituladas estado da arte: em foco. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, 2, e021014. https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/52

Gatti, B. A. (2002). A construção da pesquisa em educação no Brasil. Plano Editora.

Gatti, B. A., Barretto, E. S. S., & André, M. E. D. A. (2011). Estado da arte das políticas docentes no Brasil. Unesco.

Ghedin, E., & Franco, M. A. S. (2015). Questões de método na construção da pesquisa em Educação. Cortez.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. Atlas.

Kincheloe, J. L., & Berry, K. S. (2007). Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Artmed.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária.

Medeiros, E. A. de, & Amorim, G. C. C. (2017). Análise textual discursiva: dispositivo analítico de dados qualitativos para a pesquisa em educação. Laplage em Revista, 3 (3), 247-260. https://doi.org/1024115/S2446-6220201733385p.247-260

Medeiros, E. A. de, Varela, S.B.L., & Nunes, J. B. C. (2017). Abordagem Qualitativa: estudo na pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2024). Holos, 2, 174-189. https://doi.org/10.15628/holos.2017.4457

Medeiros, E. A. de. (2019). Formação Interdisciplinar de Professores: um estudo pedagógico-curricular sobre a Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal Rural do Semi-Árido. [Tese de Doutorado, Universidade Estadual do Ceará]. Repositório Institucional da UECE. https://siduece.uece.br/siduece/pesquisarItemPublico.jsf

Minayo, M. C. S. (Org.). (2001). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Vozes.

Nascimento, A. A. B. do, Medeiros, E. A. de, & Amorim, G. C. C. (2022). Formação de Professores Polivalentes: estudo bibliográfico sobre teses e dissertações (1999 – 2019). Nuances – Estudos sobre Educação, 33, e.022008. https://doi.org./10.32930/nuances.v33i00.9486

Pereira, M. G. (2013). O resumo de um artigo científico. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 22(4), 707-708. https://doi.org/10.5123/S1679-49742013000400017

Pimenta, S. G., & Lisita, V. M. S. D. S. (2004). Pesquisas sobre professores e sua formação: uma análise de pesquisas desenvolvidas no programa de Pós-Graduação da FEUSP− 1990 a 1998. Educar em Revista, (24), 87-109. https://doi.org/10.1590/0104-4060.351

Raimundo, J. A., & Fagundes, M. C. V. (2018). Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MEC. Roteiro, 43(3), 891–918. https://doi.org/10.18593/r.v43i3.17298

Romanowski, J. P. (2013). Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de pesquisa em educação, 8(2), 479-499. http://doi.org/10.7867/1809-0354.2013v8n2p479-499

Silva, D. C., Martins Júnior, F. R. F., Silva, T. M. R., & Nunes, J. B. C. (2022). Características de pesquisas qualitativas: estudo em teses de um programa de pós-graduação em educação. Ed. rev., 38, e26895. https://doi.org/10.1590/0102-469826895

Silva, S. P., Nobrega-Therrien, S., & Farias, I. M. S. (2013). Produções sobre a formação de professores no EPENN: análise do período 2003 a 2011. Anais do XXI EPENN - Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste. Recife, Pernambuco, Brasil.

Stake, R. E. (2013). Pesquisa Qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Penso.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a Pesquisa Qualitativa em Educação – O Positivismo, A Fenomenologia, O Marxismo. Atlas.

Vasconcellos, M. F., Marques, C. C., & Mira, M. M. (2023). Paulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arte. Linhas Críticas, 29, e47518. https://doi.org/10.26512/lc29202347518

Published

2024-09-23

How to Cite

Medeiros, E. A. de, Nascimento, A. A. B. do, Reges, A. R. R., & Araújo, O. H. A. (2024). Methodological tendencies in research on pre-service teacher education courses: analysis of theses and dissertations. Linhas Críticas, 30, e51494. https://doi.org/10.26512/lc30202451494

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.