Proxemics of children's experiences of risky play in specific leisure equipment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350794

Keywords:

Child, Play, Physical Education Facilities

Abstract

Proxemics studies the relationship between bodies and the space around them. We adopted it as a theoretical-methodological research model for participant observation in territories of risky play. To this end, we conducted a field study in children's playgrounds. Based on the mobilized reference, we found that children self-organize and build, in a relational way, patterns of bodily approximation that reflect their interests in intergenerational or peer relationships. Because of this, we found in children's proxemics a privileged way of listening to and unveiling children's participation, highlighting how they organize their relationship with others and with the territory of play.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giuliano Gomes de Assis Pimentel, Maringá State University, Maringá, Brazil

PhD in Physical Education from the Campinas State University (2006). Associate Professor at Maringá State University. Leader of the Leisure Study Group. E-mail: ggapimentel@uem.br

André da Silva Mello, Espírito Santo Federal University, Vitória, Brazil 

PhD in Physical Education from the Gama Filho University (2007). Associate Professor III of the Physical Education and Sports Center at the Espírito Santo Federal University. Leader of the Learning Center with Children and their Productions. E-mail: andremellovix@gmail.com

References

Agamben, G. (2005). Infância e história: a destruição da experiência e origem da história. Editora UFMG.

Barbosa, R. F. M., Martins, R. L. D. R., & Mello, A. da S. (2017). Brincadeiras lúdico-agressivas: tensões e possibilidades no cotidiano na educação infantil. Movimento, 23(1), 159-170. https://doi.org/10.22456/1982-8918.65259

Bowlby, J. (1989). Uma base segura: aplicações clínicas da teoria do apego. Martins Fontes.

Brussoni, M., Gibbons, R., Gray, C., Ishikawa, T., Sandseter, E. B. H., Bienenstock, A., & Tremblay, M. S. (2015). What is the relationship between risky outdoor play and health in children? A systematic review. International journal of environmental research and public health, 12(6), 6423-6454. https://doi.org/10.3390/ijerph120606423

Certeau, M. de. (1995). A cultura no plural. Papirus.

Certeau, M. de. (2014). A invenção do cotidiano: artes de fazer. Vozes.

Corsaro, W. A. (2009). Reprodução interpretativa e cultura de pares. Em F. Muller, & A. M. A. Carvalho (Orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças (pp. 31-50). Cortez.

Corsaro, W. A. (2011). Sociologia da infância. Artmed.

Fiaes, C. S., Marques, R. de L., Cotrim, G. S., & Bichara, I. D. (2010). Gênero e brincadeira em parquinhos públicos de Salvador (BA). Interação em Psicologia, 14(1), 31-41. http://doi.org/10.5380/psi.v14i1.13465

Freire, J. B. (2022). Prefácio. Em F. Finardi, & C. Ulasowicz (Orgs.). Aprendendo práticas corporais de aventura na educação física: da escola à universidade (pp. 15-17). CRV.

Gomes, C. F., Carvalho, E. L. S. F., & Rohleder, L. S. (2021). Tato e proxêmica: uma reflexão sobre a corporeidade que nos hospeda em tempos de pandemia. Revista Hospitalidade, 18(1), 186-200. https://revhosp.org/hospitalidade/article/view/973/pdf

Hall, E. T. (2005). A dimensão oculta. Martins Fontes.

Lindón, A. (2011). Cotidianidades territorializadas entre la proxemia y la diastemia: Ritmos espacio-temporales em un contexto de aceleración. Educación Física y Ciencia, 13, 15-34. https://efyc.fahce.unlp.edu.ar/article/view/EFyCv13a02/2082

Magnani, J. G. C. (2000). Quando o campo é a cidade: fazendo antropologia na metrópole. Em J. G. C. Magnani, & L. de L. Torres (Orgs.). Na Metrópole: textos de Antropologia Urbana (pp. 15-53). Edusp – FAPESP.

Magnani, J. G. C. (2003). Festa no Pedaço: cultura popular e lazer na cidade. Editora Unesp/Hucitec.

Magnani, J. G. C. (2018). Do mito de origem aos arranjos desestabilizadores. Em J. G. C. Magnani, & E. Spaggiari (Orgs.). Lazer, de perto e de dentro: uma abordagem antropológica (pp. 13-34). Edições SESC São Paulo.

Mello, A. da S., Trindade, L. H., Galvão, E. R., Pimentel, G. G. A. (2021b). O brincar e a criança em tratamento oncológico: relações para além da dimensão terapêutica. Licere, 24, 97-119. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.34867

Mello, M. B. C. de, Lopes, J. J. M., & Lima, M. F. C. (2021a). Por que rimos das crianças? Linhas Críticas, 27, e35191. https://doi.org/10.26512/lc27202135191

Nunes, L. F., & Santil, F. L. de P. (2020). A segregação socioespacial gerada pela produção do espaço habitacional na cidade de Maringá/PR. Geografia em Atos, 3(18), 78-100. https://doi.org/10.35416/geoatos.v3i18.6980

Parlebas, P. (2014). Praxiología motriz y fenómeno deportivo en el siglo XXI. Acción Motriz, 13(1), 7-20. https://www.accionmotriz.com/index.php/accionmotriz/article/view/73/69

Sandseter, E. B. H., Kleppe, R., & Sando, O. J. (2021). The prevalence of risky play in young children’s indoor and outdoor free play. Early Childhood Education Journal, 49(2), 303-312. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01074-0

Santos, M. (2004). A natureza do espaço: técnica, razão e emoção. Editora da Universidade de São Paulo.

Silva Junior, A., Pimentel, G. G. A., & Thomassim, L. E. C. (2021). Oferta de programações esportivas e a participação de crianças: análise de distintos territórios do Paraná. Em R. J. Sonoda-Nunes, A. G. M. G. Pires, A. P. S. Silva Júnior, D. R. Gruppi, I. P. B. Rinaldi, L. E. C. Thomassim, & M. A. F. Freitas Júnior (Orgs.). Políticas públicas para o esporte e o lazer no Paraná: gestão, programas e memória (pp. 123-143). Editora UEPG.

Published

2023-11-28

How to Cite

Pimentel, G. G. de A., & Mello, A. da S. (2023). Proxemics of children’s experiences of risky play in specific leisure equipment. Linhas Críticas, 29, e50794. https://doi.org/10.26512/lc29202350794

Issue

Section

Dossier | Listening and participation in research with (about) children

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.