Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc29202350574

Keywords:

Communication, Health communication, Nurses, School health services, School nursing

Abstract

Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kéllen Campos Castro Moreira, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Mestre em psicologia pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Doutoranda em atenção à saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Enfermeira na Secretaria Municipal de Saúde de Uberaba. Membro grupo de estudos e pesquisas ProLiSaBr/UFTM - PROmoção em comunicação, educação e LIteracia para a SAúde no Brasil. E-mail: kellen_camposcastro@yahoo.com.br

Lúcio Álvaro Marques, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutor em filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2014). Bacharel licenciado em filosofia pela PUCMINAS. Professor no departamento de filosofia e ciências sociais e no programa de pós-graduação strico sensu em educação na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. E-mail: lucio.marques@uftm.edu.br

Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil

Doutora em enfermagem fundamental pela Universidade de São Paulo (2005). Enfermeira. Professora associada 3 do departamento de enfermagem geral e especializada na Universidade de São Paulo. E-mail: dpchaves@eerp.usp.br

Rosane Aparecida de Sousa, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutora em serviço social pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Graduação em serviço social. Professora associada no departamento de serviço social na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Líder do grupo de estudos e pesquisas ProLiSaBr/UFTM - PROmoção em comunicação, educação e LIteracia para a SAúde no Brasil. E-mail: rosane.sousa@uftm.edu.br

Bethania Ferreira Goulart, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, MG, Brasil

Doutora em ciências - enfermagem pela Universidade de São Paulo (2015). Enfermeira. Professora adjunta no curso de enfermagem e no programa de pós-graduação em atenção à saúde. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Gerenciamento na Enfermagem e na Saúde (GEPGES/UFTM). E-mail: bethaniagoulart@yahoo.com.br

References

Alves, K. Y. A., Bezerril, M. dos S., Salvador, P. T. C. de O., Feijão, A. R. & Santos, V. E. P. (2018). Comunicação efetiva em enfermagem à luz de Jürgen Habermas. REME – Revista Mineira de Enfermagem, 22, e-1147. http://doi.org/10.5935/1415-2762.20180078

Alves, L. R. B., Moura, A. S., Melo, M. C., Moura, F. C., Brito, P. D. & Moura, L. C. (2019). A criança hospitalizada e a ludicidade. REME – Revista Mineira de Enfermagem, 23, e-1193. https://doi.org/10.5935/1415-2762.20190041

Antonovsky, A. (1979). Health, Stress and Coping. Jossey-Bass.

Bettine, M. (2021). A Teoria do Agir Comunicativo de Jürgen Habermas: bases conceituais. Edições EACH.

Brasil. (2017). Portaria interministerial n.1055 de 25 de abril de 2017 (Redefine as regras e os critérios para adesão ao Programa Saúde na Escola – PSE por estados, Distrito Federal e municípios e dispõe sobre o respectivo incentivo financeiro para custeio de ações). Ministério da Saúde. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/pri1055_26_04_2017.html

Brasil. (2018). Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/uploads/2018/07/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Aten%C3%A7%C3%A3o-Integral-%C3%A0-Sa%C3%BAde-da-Crian%C3%A7a-PNAISC-Vers%C3%A3o-Eletr%C3%B4nica.pdf

Brasil. (2022). Caderno do gestor do PSE. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/caderno_gestor_pse_2022.pdf

Brondani, J. P., & Wegner, W. (2019). A contação de histórias como tecnologia na promoção da autonomia e participação da criança hospitalizada no cuidado de enfermagem. Journal of Nursing and Health, 9(3). https://doi.org/10.15210/jonah.v9i3.17759

Carvalho, P. de O., Andrade, L. S. de., Oliveira, W. A. de., Masson, L., Silva, J. L. da., & Silva, M. A. I. (2021). Competências essenciais de promoção da saúde na formação do enfermeiro: revisão integrativa. Acta Paulista De Enfermagem, 34. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AR02753

Coriolano-Marinus, M. W. de L., Queiroga, B. A. M. de., Ruiz-Moreno, L., & Lima, L. S. de. (2014). Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura. Saúde e Sociedade, 23(4), 1356-1369. https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019

Dourado, C. A. do N., Almeida, A. P., Silva, R. A. N., Silva, R. M. O., Rangel, M. de F. A., Silva, M. G., Abreu, V. P. L., da Mota, R. S., Vieira, M. A., Lima, T. O. S., & Abrao, R. K. (2022). A criança no ambiente hospitalar e o processo de humanização. Concilium, 22(4), 359–377. https://doi.org/10.53660/CLM-381-376

Habermas, J. (1989). Consciência moral e agir comunicativo. Tempo Universitário.

Habermas, J. (2011). Teoria de la acción comunicativa: complementos y estúdios prévios. Cátedra.

Habermas, J. (2012a). Teoria do agir comunicativo, v. 1. Racionalidade da ação e racionalização social. Martins Fontes.

Habermas, J. (2012b). Teoria do agir comunicativo, v. 2. Sobre a crítica da razão funcionalista. Martins Fontes.

Lopes, O. C. A., Henriques, S. H., Soares, M. I., Celestino, L. C., & Leal, L. A. (2020). Competências dos enfermeiros na estratégia Saúde da Família. Escola Anna Nery, 24(2), e20190145. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0145

Moreira, K. C. C. (2019). Intervenção mediacional e promoção da saúde com crianças pré-escolares. Revista de Enfermagem e Atenção à Saúde, 8(1), 129-137. https://doi.org/10.18554/reas.v7i2.3302

Moreira, K. C. C., Martins, R. A. de S., & Saboga-Nunes, L. (2020). A Literacia para a saúde no setting escolar. Revista De Educação Popular, 18(3), 268–275. https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-49602

Oliveira Macedo, E. N. de., Dias Pereira, B., Araújo de Assis, L. M., Fernandes da Silva, C., & Ramos de Souza, M. (2022). O uso de teatro como estratégia de promoção da saúde. Revista Extensão, 21(1), 96-103. https://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/revistaextensao/article/view/2469

Rodrigues, R. M., Silva, G. F. da., Conterno, S. de F. R., Viera, C. S., & Missio, L. (2020). Implantação dos componentes I, II e III do Programa Saúde na Escola. Journal of Management & Primary Health Care, 12. https://doi.org/10.14295/jmphc.v12.976

Roso, A., Romio, C. M., & Pfitscher, M. de A. (2023). Em defesa da educação sexual nas escolas: o que temos a ver? Linhas Críticas, 29, e46101. https://doi.org/10.26512/lc29202346101

Santos, J. L. G. dos., Copelli, F. H. da S., Balsanelli, A. P., Sarat, C. N. F., Menegaz, J. do C., Trotte, L. A. C., Stipp, M. A. C., & Soder, R. M. (2019). Interpersonal communication competence among nursing students. Revista Latino-americana De Enfermagem, 27, e3207. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3226.3207

Torres, G. M. C., Figueiredo, I. D. T., Cândido, J. A. B., & Pinto, A. G. A. (2019). Comunicação não-verbal no cuidado com usuários hipertensos na Estratégia Saúde da Família. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 7(3), 284-295. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i3.3570

Published

2023-11-17

How to Cite

Moreira, K. C. C., Marques, L. Álvaro, Chaves, L. D. P., Sousa, R. A. de, & Goulart, B. F. (2023). Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action. Linhas Críticas, 29, e50574. https://doi.org/10.26512/lc29202350574

Issue

Section

Essay

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.