Communication nurse and children: contributions of the Theory of Communicative Action
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202350574Keywords:
Communication, Health communication, Nurses, School health services, School nursingAbstract
Communication is a professional competence used by nurses in child health care, at school, as well as a link between health and education. This theoretical essay aims to make some reflective considerations about communication in health, at school, between nurses and children with contributions from elements of the Theory of Communicative Action, by Jürgen Habermas. It presents fundamentals of this theory in didactic transposition. Such reflections may contribute to the understanding of the role of nurses at school and make it possible to reduce the influence of the colonization of the system in the world of life, through a more communicative and less strategic action.
Downloads
References
Alves, K. Y. A., Bezerril, M. dos S., Salvador, P. T. C. de O., Feijão, A. R. & Santos, V. E. P. (2018). Comunicação efetiva em enfermagem à luz de Jürgen Habermas. REME – Revista Mineira de Enfermagem, 22, e-1147. http://doi.org/10.5935/1415-2762.20180078
Alves, L. R. B., Moura, A. S., Melo, M. C., Moura, F. C., Brito, P. D. & Moura, L. C. (2019). A criança hospitalizada e a ludicidade. REME – Revista Mineira de Enfermagem, 23, e-1193. https://doi.org/10.5935/1415-2762.20190041
Antonovsky, A. (1979). Health, Stress and Coping. Jossey-Bass.
Bettine, M. (2021). A Teoria do Agir Comunicativo de Jürgen Habermas: bases conceituais. Edições EACH.
Brasil. (2017). Portaria interministerial n.1055 de 25 de abril de 2017 (Redefine as regras e os critérios para adesão ao Programa Saúde na Escola – PSE por estados, Distrito Federal e municípios e dispõe sobre o respectivo incentivo financeiro para custeio de ações). Ministério da Saúde. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/pri1055_26_04_2017.html
Brasil. (2018). Política Nacional de Atenção Integral à Saúde da Criança: orientações para implementação. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. https://portaldeboaspraticas.iff.fiocruz.br/wp-content/uploads/2018/07/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Aten%C3%A7%C3%A3o-Integral-%C3%A0-Sa%C3%BAde-da-Crian%C3%A7a-PNAISC-Vers%C3%A3o-Eletr%C3%B4nica.pdf
Brasil. (2022). Caderno do gestor do PSE. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/caderno_gestor_pse_2022.pdf
Brondani, J. P., & Wegner, W. (2019). A contação de histórias como tecnologia na promoção da autonomia e participação da criança hospitalizada no cuidado de enfermagem. Journal of Nursing and Health, 9(3). https://doi.org/10.15210/jonah.v9i3.17759
Carvalho, P. de O., Andrade, L. S. de., Oliveira, W. A. de., Masson, L., Silva, J. L. da., & Silva, M. A. I. (2021). Competências essenciais de promoção da saúde na formação do enfermeiro: revisão integrativa. Acta Paulista De Enfermagem, 34. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AR02753
Coriolano-Marinus, M. W. de L., Queiroga, B. A. M. de., Ruiz-Moreno, L., & Lima, L. S. de. (2014). Comunicação nas práticas em saúde: revisão integrativa da literatura. Saúde e Sociedade, 23(4), 1356-1369. https://doi.org/10.1590/S0104-12902014000400019
Dourado, C. A. do N., Almeida, A. P., Silva, R. A. N., Silva, R. M. O., Rangel, M. de F. A., Silva, M. G., Abreu, V. P. L., da Mota, R. S., Vieira, M. A., Lima, T. O. S., & Abrao, R. K. (2022). A criança no ambiente hospitalar e o processo de humanização. Concilium, 22(4), 359–377. https://doi.org/10.53660/CLM-381-376
Habermas, J. (1989). Consciência moral e agir comunicativo. Tempo Universitário.
Habermas, J. (2011). Teoria de la acción comunicativa: complementos y estúdios prévios. Cátedra.
Habermas, J. (2012a). Teoria do agir comunicativo, v. 1. Racionalidade da ação e racionalização social. Martins Fontes.
Habermas, J. (2012b). Teoria do agir comunicativo, v. 2. Sobre a crítica da razão funcionalista. Martins Fontes.
Lopes, O. C. A., Henriques, S. H., Soares, M. I., Celestino, L. C., & Leal, L. A. (2020). Competências dos enfermeiros na estratégia Saúde da Família. Escola Anna Nery, 24(2), e20190145. https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0145
Moreira, K. C. C. (2019). Intervenção mediacional e promoção da saúde com crianças pré-escolares. Revista de Enfermagem e Atenção à Saúde, 8(1), 129-137. https://doi.org/10.18554/reas.v7i2.3302
Moreira, K. C. C., Martins, R. A. de S., & Saboga-Nunes, L. (2020). A Literacia para a saúde no setting escolar. Revista De Educação Popular, 18(3), 268–275. https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-49602
Oliveira Macedo, E. N. de., Dias Pereira, B., Araújo de Assis, L. M., Fernandes da Silva, C., & Ramos de Souza, M. (2022). O uso de teatro como estratégia de promoção da saúde. Revista Extensão, 21(1), 96-103. https://www3.ufrb.edu.br/seer/index.php/revistaextensao/article/view/2469
Rodrigues, R. M., Silva, G. F. da., Conterno, S. de F. R., Viera, C. S., & Missio, L. (2020). Implantação dos componentes I, II e III do Programa Saúde na Escola. Journal of Management & Primary Health Care, 12. https://doi.org/10.14295/jmphc.v12.976
Roso, A., Romio, C. M., & Pfitscher, M. de A. (2023). Em defesa da educação sexual nas escolas: o que temos a ver? Linhas Críticas, 29, e46101. https://doi.org/10.26512/lc29202346101
Santos, J. L. G. dos., Copelli, F. H. da S., Balsanelli, A. P., Sarat, C. N. F., Menegaz, J. do C., Trotte, L. A. C., Stipp, M. A. C., & Soder, R. M. (2019). Interpersonal communication competence among nursing students. Revista Latino-americana De Enfermagem, 27, e3207. https://doi.org/10.1590/1518-8345.3226.3207
Torres, G. M. C., Figueiredo, I. D. T., Cândido, J. A. B., & Pinto, A. G. A. (2019). Comunicação não-verbal no cuidado com usuários hipertensos na Estratégia Saúde da Família. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, 7(3), 284-295. https://doi.org/10.18554/refacs.v7i3.3570
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kéllen Campos Castro Moreira, Lúcio Álvaro Marques, Lucieli Dias Pedreschi Chaves, Rosane Aparecida de Sousa, Bethania Ferreira Goulart
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).