Teacher tutor: roles, functions and challenges
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc.v23i50.5053Keywords:
Teacher tutor, Teachers education, Distance EducationAbstract
This paper shows the results of an investigation about the role and practice of tutoring teachers from different regions of Brazil that work with distance teachers training. A questionnaire was administered to 386 tutors to assess the different roles they play and the intensity with which they notice them as well as the functions developed by these subjects. The data were subjected to descriptive analysis and intersections. The results show that the tutor needs professional identity and, despite the variety of roles simultaneously played by tutors, the one they play more intensely is the motivating one. Their functions show transience from pedagogical practices concerning collaboration in the teaching and learning process and administrative practices of support.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elisabeth Bianconcini. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29 n. 2, jul/dez, 2003. Disponível em: <http://www.scielo. br/scielo.php?pid=S1517-97022003000200010&script=sci_arttext>. Acesso em: 03/10/ 2009.
ALONSO, Myrtes; ALEGRETTI, Sonia. Maria. Introduzindo a pesquisa na formação de professor a distância. In: ALMEIDA, Maria Elisabeth. Bianconcini et al. (Org.). Educação a distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.
BELLONI, Maria. Luiza. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2009.
BERGE, Zane; COLLINS, Mauri. Perceptions of e-moderators about their roles and functions in moderating electronic mailing lists. Distance Education, p. 81-10, 2000. Disponível em: < http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0158791000210106l>. Acesso em: junho de 2015.
BERROCOSO, Jesús Valverde; GARRIDO ARROYO, María del Carmen. La función tutorial en entornos virtuales de aprendizaje: comunicación y comunidad. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. v. 4, n. 1. 2005. Disponível em: <http://www.unex.es/didactica/ relatec/csumario _4_1.htm >. Acesso em: 08/01/2016.
BRASIL. Lei N. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília. 23 de dezembro de 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Projeto de Lei do Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option =com_ content&id=16478 &Itemid =1107>. Acesso em: 10/01/2014.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. Vol. II. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
CHANEY, Elisabeth et al.. Development of an instrument to assess student opinions of the quality of distance education courses. The American Journal of Distance Education, p. 145-164. sep. 2007.
CORDEIRO, Jaime. A relação pedagógica. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, v. 9, p. 66-79.COSTA, Celso José; PIMENTEL, Nara Maria. O sistema universidade aberta do Brasil na consolidação da oferta de cursos superiores a distância no Brasil. ETD ”“ Educação Temática Digital. Campinas, v.10, n.2, p.71-90, jun. 2009. Disponível em: < http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/etd/article/view/2030>. Acesso em: 12/02/2016.
DOURADO, Luiz Fernando. Políticas e gestão da educação superior a distância: novos marcos regulatórios. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 29, n. 104 - Especial, p. 891-917, out. 2008.
EMERENCIANO, Maria do Socorro; SOUSA, Carlos Alberto Lopes, FREITAS, Lêda Gongalves. Ser Presença como Educador, Professor e Tutor. Colabor@ - Revista Digital da CVA. V. 1, N. 1, p. 4-11, Ago/ 2001.
FERREIRA, Zeila Miranda; GARRIDO, Elsa. Caminhos e descaminhos do tutor na formação Superior de professores dos anos iniciais do Ensino fundamental, 2005. Disponível em: <http://www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/021tcf5.pdf>. Acesso em: 06/04/2012.
FERREIRA, Aurélio B. de Holanda. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa, 2010.
FREITAS, Helena Costa Lopes. A (nova) política de formação de professores: a prioridade postergada. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1203-1230, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 07/02/2012.
GARCIA, Dirce Maria Falcone. Educação a distância, competências, tecnologias e o trabalho docente: pontuando relações, fragilidades e contradições. In: In: GARCIA, Dirce Maria Falcone; CECÃLIO, Sálua. (Org.). Formação e Profissão docente em tempos digitais. Campinas: Alínea, p. 217-235. 2009.
GARCIA, Marta Fernandes; SILVA, Dirceu. Concepções dos tutores do programa Unesp/Univesp sobre formação a distância. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.19, n.40, p. 579-593, set./dez. 2013.
GARCÃA ARETIO, Lorenzo. La educación a distancia. Una visión global. Boletín Llustre Colegio de Doctores y licenciados de España, p. 1-22. 2003. Disponível em: < http://www.uned.es/catedraunesco-ead/articulos/2003/la%20educacion%20a%20 dista ncia%20una%20vision%20 global.pdf >. Acesso em: 12/12/2011.
GATTI, Bernadete. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 191-204, jul/2003.
GAYTAN, Jorge; MCEWEN, Beryl. Effective online instructional and assessment strategies. The American Journal of Distance Education, p. 117-132. 2007.
HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. 2008.
NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Superior 2015. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse>. Acesso em: 11/10/2016.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus, 2008.
LAPA, Andrea; PRETTO, Nelson de Luca. Educação a distância e precarização do trabalho docente. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 84, p. 79-97, Nov. 2010.
LEAL, R. B. A importância do tutor no processo de aprendizagem a distância. Revista Iberoamericana de Educación, p. 1-6. 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 2000.
MAGGIO, M. O tutor na educação a distância. In: LITWIN, Edith. (org.). Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, p. 93-110, 2001.
MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MASETTO, Marcos Tarciso et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2009
MAURI, Teresa; ONRUBIA, Javier. O professor em ambientes virtuais: perfil, condições e competências. In: COLL, César; MONEREO, Carles. (Org.). Psicologia da educação virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 118-135.
MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
MOULIN, Nelly; PEREIRA, Vilma; TRARBACH, Maria Aparecida. Formação do tutor para as funções de acompanhamento e avaliação da aprendizagem à distância. Disponível em: < http:/ /www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/018-TC-A2.htm>. Acesso em: 27/01/2014.
PADULA, Jorge. Contigo en la distância: el rol del tutor en la educación no presencial, 2002. Disponível em: <http://www.uned.es/catedraunescoead/publicued/pbc08/rol_bened.htm>. Acesso em: 09/01/2014.
PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço: estratégias eficientes para salas de aula on-line. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PIMENTA, Selma. Garrido; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2010.
PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito; ALMEIDA, Maria Elisabeth Bianconcini. Redesenhando estratégias na própria ação: formação do professor a distância em ambiente virtual. In: ALMEIDA, Maria Elisabeth Bianconcini de et al. (Org.). Educação a distância via internet. São Paulo: Avercamp, 2003.
PRETI, Oreste. O estado da arte sobre “tutoria”: modelos e teorias em construção. Capítulo 1 do Relatório de Pesquisa “O sistema de Orientação Acadêmica no curso de Pedagogia a distância da Universidade Federal de Mato Grosso”. Programa CAERENAD, 2003.
SILVA, João Augusto Ramos et al. Avaliação de Tutores: elaboração de um instrumento, 2009. Disponível em: < http://www.abed.org.br/ congresso2008/tc/51120 08104452PM .pdf>. Acesso em: 12/02/2016.
TEZANOS, José Félix. Desigualdad y exclusión social en las sociedades tecnológicas. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, p. 35-53, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).