The thesis of the primacy of previous recognition over cognition: contributions to educational processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.5001

Keywords:

Previous recognition, Cognition, Expressive gestures, Existential implicature, Educational processes

Abstract

This paper explores the Honneth’s thesis of the primacy of recognition over cognition, based on the concept of previous recognition. The aim is to show that Honneth’s theses on the primacy of recognition over cognition, explained through the concepts of previous recognition, expressive gestures and attitude of existential implication, offers important educational implications. This is shown when related to the hypothesis of some continuity between the expressive gestures of children socialization and the modalities of appearing and manifestation in the broader public space in which the subject will act, and also with regard to the affective and cooperative dimensions that would be placed at the foundations of human recognition and educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angelo Vitório Cenci, Universidade de Passo Fundo - UPF

Professor do curso de filosofia e do programa de pós-graduação em educação da Universidade de Passo Fundo/RS.

References

ADORNO, T. W.MinimaMoralia.Paris: Editions Payot, 2001.

BOLTANSKI, L; CHIAPELLO, E. O novoespírito do capitalismo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

CENCI, A. V. Reconhecimento, realização de si e paideia: sobre o sentidoatual de umantigo ideal. In: BOMBASSARO, L. C.; DALBOSCO, C. A.; KUIAVA, E. A. (Orgs.) Pensarsensível: homenagem a Jayme Paviani. Caxias do Sul: Educs, 2011. p. 317-329.

CENCI, A. V. Reconhecimento, conflito e formaçãonateoriacrítica de Axel Honneth.Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 27, n. 53, p. 323-342, jun. 2013a.

CENCI, A. V. Individualização e reconhecimento.Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 03, p.314-324, dez. 2013b.

CENCI, A. V. Reconhecimento e progresso moral: aportes da concepção de modernidade deHonnethparaaideia de formaçãohumana. LinhasCríticas, Brasília, v. 19, n. 39, p. 271-288,maio/ago. 2013c.

CENCI, A. V.Autonomia, reconhecimento e educação. PráxisEducativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 1, p. 253-274, jan./jun. 2015. Disponívelem: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa.

DALBOSCO, C. A. Reificação, reconhecimento e educação. RevistaBrasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 46, p. 33-51, jan./abr. 2011. DOI: 10.1590/S1413-24782011000100003

DALBOSCO, C. A. Condiçãohumana e formaçãovirtuosa da vontade: profundezas doreconhecimentoemHonneth e Rousseau. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, p.799-812, jul./set. 2014. DOI: 10.1590/s1517-97022014091625

DIAZ, A. Educación, reconocimiento y ciudadanía. REP - RevistaEspaçoPedagógico, v. 18, n. 2, Passo Fundo, p. 259-270, jul./dez. 2011.

HERNÁNDEZ I DOBON, F. J; HERZOG, B; MARTINS, M. R.La educación y la teoríadelreconocimiento: entrevista aAxel Honneth. Educação&Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 1, p. 395-406, ene./mar. 2017.http://dx.doi.org/10.1590/2175-623670297.

FAGUNDES, A.; TREVISAN, A. L. A reificação da formaçãodocente e aonipresença dascompetências. Espaçopedagógico, Passo Fundo, v. 21, n. 1, p. 110-131, jan./jun. 2014.DOI: /10.5335/rep.v21i1.3876.

HONNETH, A. Grounding Recognition: A Rejoinder to Critical Questions, in Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, v.XLV, n. 4, p. 499-519, 2002.

HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.

HONNETH, A. Redistribution as recognition: a response to Nancy Fraser. In: FRASER, N; HONNETH, A. Redistribution or Recognition. London/New York: Verso, 2003b. p. 110-197.

HONNETH, A.The point of recognition: a rejoinder to the rejoinder. In: FRASER, N; HONNETH, A. Redistribution or Recognition. London/New York: Verso, 2003c. p. 237-267.

HONNETH, A. Erkennen und Anerkennen: ZuSartresTheorie der Intersubjektivitat. In: Unsichtbarkeit:StationeneinerTheorie der Intersubjektivität. Frankfurt a.M.: Suhrkamp, 2003.

HONNETH, A. La societédumépris.Paris: La découverte, 2006.

HONNETH, A. La reconnaissancecommeidéologie. In: La societédumépris.Paris: La Découverte, 2006a, p.245-274.

HONNETH, A. Invisibilité: surl`épistémologie de lareconnaissance. In: La societé du mépris.Paris: La Découverte, 2006b, 225-243.

HONNETH, A.; HARTMANN, M. Les paradoxes du capitalisme: unprogramme de recherche. In: La societé du mépris.Paris: La découverte, 2006c, p.275-303.

HONNETH, A. Capitalismeetréalisation de soi: les paradoxes de l’individuation In:La societé du mépris.Paris: La découverte, 2006d, p.305-323.

HONNETH, A.; VOIROL, O. La théorie critique de l`ecole de Francfortet la théorie de la reconnaissance. In: La societé du mépris.Paris: La découverte, 2006e, p.151-180.

HONNETH, A. Reificación: um estudioenla teoria delreconocimiento. Buenos Aires: Katz, 2007.

HONNETH, A. Rejoinder. In: PETHERBRIDGE, D. (Ed.) Axel Honneth: Critical Essays.Leiden/Boston: Brill, 2011, p.391-421.

KANT, I. Critique de laraison pratique. Paris:ÉditionGallimard, 1985.

MEAD, G. H. Mind, self and society: from the standpoint of a social behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press, 1992.

PIROMALLI, E. La teoria delriconoscimentodiAxel Honneth: dalle sue origini a Das Recht der Freiheit. Roma. UniversitáSapienza, 2012 (Tese de doutorado).

STERN, D.La primerarelación madre-hijo. Madrid: Morata, 1984.

STERN, D. O mundo interpessoal do bebê: uma visão a partir da psicanálise e da psicologia do desenvolvimento.Porto Alegre: Artes Médicas 1992.

TOMASELLO, M. Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

TOMASELLO, M. Por quécoperamos? Madrid: Katz, 2010.

TREVISAN, A. L.; ROSSATTO, N. D. Reificação e reconhecimento: reflexões para apesquisa em educação. Linhas Críticas, Brasília, v. 16, n. 31, p. 275-286, jul./dez. 2010.

VOIROL, O. Présentation - Visibilité et invisibilité: une introduction.Réseaux, n. 129-130, p.9-36, 2005/1.

Published

2017-06-14

How to Cite

Cenci, A. V. (2017). The thesis of the primacy of previous recognition over cognition: contributions to educational processes. Linhas Críticas, 22(49), 708–726. https://doi.org/10.26512/lc.v22i49.5001

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.